پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سینما » علی معلم پروژه سناریوی «کورش بزرگ» را به پایان رسانده بود، که ناگهان ایست قلبی!!

علی معلم پروژه سناریوی «کورش بزرگ» را به پایان رسانده بود، که ناگهان ایست قلبی!!

دیروز علي معلم، مدير مسئول و سردبير نشريه دنياي تصوير، بنيان‌گذار جشن سينمايي تلويزيوني حافظ، مدرس، مجري و برنامه‌ساز و تهيه‌كننده‌ سينما در سن 54 سالگي و در پي حمله قلبي، دار فاني را وداع گفت.

پروژه سناریوی کورش بزرگ توسط علی معلم (با علی معلم دامغانی نباید اشتباه گرفته شود) به پایان رسیده بود و او منتظر دریافت هزینه ساخت و چراغ سبز مقامات دست اندرکار بود تا پروژه فیلمبردای سریال  عظیم “کورش بزرگ” را کلید بزند که ناگهان به سبب “ایست قلبی” چشم از جهان فروبست!!

شوك بزرگ آخر سال سينماي ايران
فوت ناگهاني علي معلم، كارشناس، منتقد و نويسنده سينمايي و نيز تهيه‌كننده سينما خبري بود كه روز گذشته جامعه سينمايي را با شوك روبه‌رو كرد…
جوان آنلاین/ نویسنده: جواد محرمي
فوت ناگهاني علي معلم، كارشناس، منتقد و نويسنده سينمايي و نيز تهيه‌كننده سينما خبري بود كه روز گذشته جامعه سينمايي را با شوك روبه‌رو كرد؛ خبري كه در آخرين روزهاي سال براي جامعه سينمايي كشور شوك آميز بود و باورنكردني.
 معلم كه به واسطه‌ توليد و اجراي برنامه‌هايي چون «جنگ هنر»، «از واژه تا تصوير» و «سينماي انديشه» به چهره‌اي شناخته شده براي مخاطبان تبديل شده بود، اولين جشن سينمايي و تلويزيوني خصوصي ايران را تأسيس كرد و تنديس حافظ را به منظومه‌ سينماي كشور افزود. فعاليت معلم فقط به عرصه‌ مطبوعات و رسانه‌ها محدود نمي‌شد «شوكران»، «گاوخوني»، «ازدواج به سبك ايراني» و «آل» از جمله تجربيات موفق او در مقام تهيه‌كنندگي بود. دريافت مدرك دكتراي افتخاري به پاس فعاليت‌هايش در عرصه‌ فرهنگ و هنر نيز از ديگر عناوين و القاب متعدد او به شمار مي‌رود. علي معلم جزو فعالان نام آشناي سينماي ايران بود كه در عرصه رسانه فعاليت گسترده‌اي داشت. او بيش از دو دهه سردبيري و مديرمسئولي مجله دنياي تصوير را بر عهده داشت و اين نشريه را براي علاقه مندان سينما ارائه مي‌داد.

او جزو افرادي بود كه حضوري فعال در رصد جشنواره‌هاي مختلف و معتبر فيلم جهان داشت و همواره از اين جشنواره‌ها گزارش‌هاي مختلفي براي رسانه‌ها عرضه مي‌كرد. معلم در هيئت داوري بسياري از جشنواره‌هاي فيلم داخل كشور نقش‌آفرين بود. هفت دوره داوري در هيئت‌هاي داوري و انتخاب جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از اين مرحوم به چشم مي‌خورد. وي همچنين سه دوره عضويت در هيئت انتخاب فيلم ايران براي آكادمي اسكار را بر عهده داشت. او همچنين مجري، تهيه‌كننده و پايه‌گذار جشن سينمايي تلويزيوني دنياي تصوير (تنديس حافظ) بود كه نخستين جشنواره‌ سينمايي بخش خصوصي در ايران است. جشن حافظ را مي‌توان تنها جشن سينمايي ايران دانست كه به شكل آكادمي برگزار مي‌شود و در اهداي جوايز آن همه اصناف شركت دارند.

علی معلم نزديك به يك دهه به عنوان تهيه‌كننده مترصد ساخت و توليد سريالي درباره كوروش پادشاه ايران باستان بود و به طور جدي پروژه كوروش را پيگيري مي‌كرد اما موانع و مشكلات اجازه كليد زدن آن را به او نمي‌داد.

سرويس فرهنگي «جوان» درگذشت علي معلم را به خانواده‌ فرهنگ و هنر ايران تسليت مي‌گويد.