پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دی‌ مستورا: انتخابات در سوریه با وجود اسد امکان پذیر نیست

دی‌ مستورا: انتخابات در سوریه با وجود اسد امکان پذیر نیست

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، شامگاه جمعه 10 مارس 2017 در مصاحبه‌ای با طلال الحاج گزارشگر شبکه تلویزیونی «العربیه» در نیویورک، گفت، اجرای انتخابات آزاد در سوریه با وجود نظام فعلی امکان پذیر نیست.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرد که موضوع انتقال سیاسی در سوریه هنوز به عنوان محور اصلی مذاکرات ژنو که قرار است در 23 مارس آغاز شود.

دی میستورا گفت بر قراری آتش بس در سوریه که طرف‌های سوری در آستانه بر سر آن به توافق رسیدند، تاکنون اجرا شده و کسی نتوانست آن را از بین ببرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تاکید کرد که کاهش درگیری و اقدامات خشونت آمیز به پیشبرد مذاکرات ژنو کمک خواهد کرد.

دی مستورا افزود:«کسانی که در سوریه نفوذ دارند باید نفوذ خود را برای متوقف کردن جنگ بکار گیرند. آتش بسی که در آستانه مورد توافق قرار گرفت تاکنون پابرجاست چرا چون تضمین کننده‌گان آن یعنی روسیه، ترکیه و اینک ایران بر آن چه توافق شد پایبند مانده‌اند. لذا توافق آستانه بسیار مهم است. اگر ما بتوانیم خشونت‌ها را در سوریه از طریق یک آتش بس دائمی متوقف کنیم کمک بزرگی به مذاکرات ژنو خواهیم کرد».

کنفرانس آستانه

کنفرانس صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان که در نیمه دوم ماه فوریه 2017 بعد از دو روز مذاکره به کار خود پایان داد، در بیانیه‌ای مشترک بین روسیه، ترکیه و ایران که توسط وزیر امور خارجه قزاقستان قرائت شد، بر ضرورت حفظ وحدت و استقلال سوریه تاکید شد.

بیانیه پایانی آستانه همچنین متضمن قطعنامه‌های شورای امنیت است؛ از جمله قطعنامه2165 که در آن «دسترسی به کمک‌های بشر دوستانه بدون هیچ مانعی با سرعت و مداوم» و «حفاظت و عبور و مرور غیرنظامیان در سوریه» مورد حمایت قرار گرفته است. این بیانیه بر قطعنامه2254 که در آن حل بحران سوریه از طریق سیاسی و تشکیل یک دولت انتقالی مورد تأکید قرار گرفته و نیز بر قطعنامه 2336 (مورخ 30دسامبر 2016) که پس از جنگ حلب توسط روسیه ارائه شد و شرایط جدیدی را در سوریه رقم زد؛ صحه گذاشته است. بر اساس بیانیه آستانه، سه طرف، همچنین در مورد تشکیل یک مکانیزم سه‌گانه مشترک برای نظارت و اجرای آتش‌بس و ممانعت از بروز اقدامات تحریک‌آمیز و تعیین کلیه مدالیته‌های آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده‌اند. ایجاد این مکانیسم برای تعهد طرف‌های درگیر به آتش‌بس، خواست هیأت اپوزیسیون سوریه از مسکو بود.

اپوزیسیون سوریه رضایت نسبی خود را از نتایج کنفرانس آستانه اعلام کرد. محمد علوش رئیس هیأت گفتگوی اپوزیسیون، بعد از اعلام بیانیه پایانی گفت، اپوزیسیون قول‌هایی از دو ضامن روسی و ترکی برای تلاش به‌منظور تثبیت آتش‌بس و التزام به آن در سوریه و آزاد کردن زنان زندانی به‌ویژه 13هزار زن که نام‌هایشان در زندانهای رژیم اسد ثبت شده دریافت کرده است.

علوش با تأکید بر این‌که اپوزیسیون به آتش‌بس متعهد است، خواستار اخراج کلیه شبه‌نظامیان فرقه‌گرای ایران از سوریه شد و تصریح کرد هر گونه راه‌حل سیاسی باید شامل کنار رفتن بشار اسد باشد.

علوش از تغییر موضع سیاسی روسیه نیز ابراز رضایت کرد و افزود، روسیه از جنگ در کنار رژیم اسد به طرفی تضمین کننده صلح تبدیل شده است، وی در عین‌حال تأکید کرد که هیچ‌گونه نقشی برای ایران در آینده سوریه را نمی‌پذیرد.

به این ترتیب می‌توان گفت کنفرانس آستانه به هدف اول خود مبنی بر تثبیت آتش‌بس و یافتن راهکارهایی برای تضمین و تداوم آن دست یافته و راه به سمت ژنو را که در آن کلیه طرف‌های متخاصم شرکت خواهند کرد، هموار ساخته است.