هیات مخالفان سوری قرار است روز سه‌شنبه 28 فوریه، با گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند و آخرین تحولات در مذاکرات ژنو۴ را مورد بحث و گفتگو قرار دهد.

همچنین در پاسخ به طرح ارائه شده از سوی استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه که بر سه پایه قانون اساسی، انتخابات و ترکیب حکومتی استوار است، منابع آگاه به تلویزیون العربیه گفتند روز دوشنبه مخالفان سوری تاکید کردند، با توجه به عدم وجود امکان انتخابات مجلس موسسان، قانون اساسی سوریه بدون یک همه‌پرسی قابل تایید نخواهد بود.

نرمش روسیه

دیپلمات‌های روسی قبل از دیدار روز سه‌شنبه، در بیانیه ای که دوشنبه منتشر شد مواضع این کشور را بیان کردند.

موسکو تایید کرد که با رژیم سوریه در دمشق در حال گفتگو بر سر ایجاد «منطقه امن» است.

میخاییل باگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در توضیح گفت «لازم است ساختار حکومتی شامل رژیم کنونی و مخالفان ملی سوریه ایجاد شود».

او افزود: «رژیم سوریه باید غیرمذهبی باشد، نه سنی، نه علوی و یا هر فرقه دیگر، و از طریق انتخابات و به شیوه مردمسالاری، و با مشارکت مردم داخل و خارج کشور، رهبران آن برگزیده شوند».

باگدانف بر طرح روسیه برای ایجاد یک هیات مخالفان با حضور کردهای این کشور تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد مواضع هیات عالی مذاکره کننده و مسکو به یکدیگر نزدیک شوند.

طرح دی‌میستورا

هیات مخالفان سوریه به ریاست نصر الحریری روز دوشنبه با استفان دی‌میستورا دیدار کرد. این هیات پاسخ خود به طرح دی‌میستورا، در باره راه‌حل سیاسی، کمک‌های انساندوستانه و نقض آتش بس را به نماینده سازمان ملل تسلیم کرد.

حریری گفت که این دیدار با دی‌میستورا نسبت به دیدار قبلی مثبت‌تر بود.

یک نسخه از طرح دی‌میستورا را که به رژیم سوریه و هیات مخالفان داده شده در اختیار دارد که در ۴ صفحه است و بر سه پایه استوار می‌باشد:

1- مسئله حکومت

2- مسئله انتخابات

3- مسئله تنظیم قانون اساسی

العربیه