جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دونالد ترامپ «ژنرال هربرت مک مستر» را به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور انتخاب کرد

دونالد ترامپ «ژنرال هربرت مک مستر» را به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور انتخاب کرد

سرانجام شب گذشته پس از چند روز بحث و گمانه زنی درباره انتصاب فردی جدید به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، اعلام شد که دونالد ترامپ، ژنرال هربرت مک مستر را برای این سمت انتخاب کرده است. در نگاه اول چنین به نظر می رسد که وی در مقایسه با دیگر گزینه های مطرح برای این سمت، دارای رویکردی معتدل تر در موضوعات مختلف است.

به گزارش «تابناک»؛ شب گذشته اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ژنرال هربرت مک مستر را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید خود برگزیده است. «نیویورک تایمز» مک مستر را «یک استراتژیست نظامی مورد احترام» خوانده که به واسطه به چالش کشیدن تفکرات مرسوم و نقشی که در سخت ترین روزهای جنگ عراق بازی کرده، شناخته می شود.

خبر انتصاب مک مستر پس از آن اعلام شد که ترامپ طی روزهای گذشته و پس از استعفای مایکل فلین، با تعدادی از افراد به عنوان گزینه های انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی مصاحبه کرد. فلین در پی اتهامات درباره ارتباط با مقامات سفارت روسیه در واشنگتن و همچنین پنهان نگه داشتن این ارتباطات از مایک پنس، معاون رئیس جمهور، مجبور به کناره گیری از سمت خود شد.

نیویورک تایمز اشاره می کند، بر خلاف فلین که در دوره تبلیغات انتخاباتی ترامپ نیز مشاور وی بود، مک مستر هیچ ارتباط قبلی با ترامپ نداشته و نیز به اندازه فلین دارای رویکرد ایدئولوژیک نیست. به نوشته این روزنامه، ژنرال مک مستر که طعم جنگ خلیج فارس و جنگ عراق را چشیده، به عنوان فردی دارای تفکر مستقل در ارتش شناخته می شود که این تفکر مستقل گاهی حتی موقعیت کاری وی را به خطر انداخته است.

این انتصاب، سبب خرسندی جمهوری خواهانی شده که طرفدار مک مستر بوده و در پشت پرده، برای اینکه ترامپ وی را انتخاب کند مشغول رایزنی بودند. مهمترین فرد از میان این جمهوری خواهان، سناتور تام کاتن است که خودش زیر دست مک مستر در ارتش خدمت کرده و در واقع، این کاتن بود که مک مستر را به کاخ سفید معرفی کرد. گفته می شود یکی از دستیاران سناتور جان مک کین نیز در همین راستا لابی کرده و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز که زمانی همکار مک مستر بوده، از این انتصاب استقبال کرده است.

ترامپ در در جریان معرفی مک مستر برای این سمت جدید، گفت: «او مردی با استعدادی عظیم و تجربه ای فوق العاده است. من طی دو روز اخیر، مطالب بسیاری را تماشا کرده و خواندم. همه در ارتش بسیار برای او احترام قائل هستند و ما بسیار مفتخریم که او با ماست».

ژنرال مک مستر 54 ساله زمانی که فقط یک افسر جوان بود، به دلیل انتقاد از سران ستاد ارتش آمریکا در جنگ ویتنام، برای خود نامی دست و پا و در جریان جنگ عراق نیز از شیوه ورود دولت جرج بوش به جنگ انتقاد کرد. در عین حال، وی در جریان این جنگ به سبب تاکتیک های نظامی خود در ارتش آمریکا مورد توجه قرار گرفت. وی تاکنون هیچ گونه سابقه سیاسی و حضور در مناصب غیرنظامی را نداشته که همین امر می تواند چالشی برای وی به شمار آید.

در سمت جدید، مک مستر در مورد مسائل امنیتی و سیاست خارجی به رئیس جمهور آمریکا مشورت خواهد داد. این یکی از عالی ترین پست ها در دولت آمریکاست. ناظران می گویند که میزان نفوذ مشاور امنیت ملی به دولتی که سر کار است بستگی دارد، اما او یکی از معتمدین اصلی رئیس جمهور به حساب می آید. مشاور امنیت ملی در جلسات شورای امنیت ملی شرکت می کند و نقش واسط میان دستگاه های مختلف دولتی را بازی خواهد کرد. او مستقیم منصوب رئیس جمهور است و بر خلاف اعضای کابینه نیازی به تأیید سنا ندارد.