جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نشریه «اَمریکن اینترست»: رژیم ایران با نمایش موشک پرانی مخفیانه درصدد امتحان واکنشهای دونالد ترامپ بود.

نشریه «اَمریکن اینترست»: رژیم ایران با نمایش موشک پرانی مخفیانه درصدد امتحان واکنشهای دونالد ترامپ بود.

دوران ضرب المثلِ “نه خانی آمد، نه خانی رفت” سپری شده است!

موشکی که از بیابانهای سمنان به هوا پرت و در میانه راه منفجر شد، توسط رسانه های رژیم ایران علنی نشد. رژیم ایران بطور علنی در مورد موشک پرانی خودسکوت اختیار کرد تا شاهد عکس العمل امریکا باشد. معمولا دردوران باراک اوباما اگر رژیم ایران اقدامات مخفی تسلیحاتی خودرا علنی نمیکرد مقامات آمریکایی هم سکوت پیشه کرده و در راستای “دیپلماسی ماستمالیزاسیون”!! قضیه را به اصطلاح زیرسبیلی درمیکردند. شتر دیدی ندیدی!

به این ترتیب رژیم ایران با صرف هنگفترین بودجه های سرّی، سرگرمِ گسترشِ پرشتابِ تسلیحاتی خودبود. وقتی دونالدترامپ قدرت را به دست گرفت بالاترین مقامات رژیم ایران گفتند مادرباره سیاستهای دونالدترامپ چیزی نمیدانیم. چون تاجرپیشه است شاید اهل زدوبند و بند و بست باشد. شاید به راحتی وزیرمیزی بتوان با او به نقطه تعامل رسید!… اما هیهات، هیهات!

اولین تست دونالد ترامپ، پرتاب مخفیانه و زیرجُلَکیِ یک موشک بالیستیک  بود، برای سنجش ماهیت تعاملگر یا غیرتعاملگر دولت دونالدترامپ!

استراتژیست سیاستگذاری خارجی ترامپ، ژنرال مایکل فلین است. مایکل فلین – که بیانیه تند و صریح و قاطعی را در واکنش به موشک پرانی رژیم ایران در اسرع وقت تنظیم و دریک کنفرانس خبری اعلان کرد، و مواضعش مورد تایید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز قرار گرفت- همان ژنرال تحلیلگری است که با مایکل لدین کتاب خصومت را به رشته تحریر درآورده و به خطرات ماهیت توسعه طلب نظام حاکم بر ایران علیه منافع آمریکا و متحدانش اشاره کرده و باارائهء اسناد و استنادِ به مستنداتِ اطلاعاتی دقیق از کیفیت اتساع رژیم ایران در منطقه و درجهان، خواهان برخورد قاطع با این قضیه شده است. باراک اوباما این ژنرال استراتژیست را به دلیل پیش بینیهای دقیقش درخصوص نهادتوسعه طلب سپاه پاسداران و تمایل به جهانگیریِ فرقه گرایانهء کارگزاران ارشد سپاه پاسداران، از کار بیکار و خانه نشین کرده بود.

اکنون و در تستِ اول، رژیم ایران پاسخ خودرا دریافت کرد و برایش مشخص شد که دونالد ترامپ اهل زدنِ لاف گزاف نیست و با مهره هایی امثال تریتا پارسی و موسویان نمیتوان او را سِحر و کیش و مات کرد!

دونالد ترامپ  اعلان کرد که قابل قبول نیست آمریکا بنشیند و شاهد باشد که پس از هزینه کردن سه تریلیارددلار در عراق، باراک اوباما عراق را درسینی طلایی دودستی تقدیم به رژیم نموده و اکنون رژیم ایران درحال تصرف تمام و کمال این سرزمین و فرو بلعیدن آن باشد! و در عین حال برای سوریه و یمن و لبنان و بحرین و… حتی سرزمین عربستان و سایر ممالک عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و کشورهای شاخ آفریقا …نیز نقشه های مشابه در سر داشته باشد!

دونالد ترامپ اعلام کرد که چندی پیش رژیم ایران درآستانه فروپاشی کامل بود، اما باراک حسین اوباما با تعهدات برجامی، جسدِ نیمه جانِ این رژیم بحرانزده را از غرقاب هلاکت بیرون کشید و با قبول پرداخت صدوپنجاه میلیارددلار  زیر بغلهای نااستوار این رژیم چوب بست  زد تا مانع از سقوطش گردد. دونالد ترامپ درعین اعلان تشدید سیاست تحریم گرایانه برای تنبیه رژیم ایران به دلیل عبور مستمر و مکرر از خطوط قرمز نقض “اصول حقوق بشر” و تجاوزات ارضی و صدور تروریسم و حمایت از فرقه گرایی، تصریح نمود که در قبال برخورد با رژیم ایران هرگونه گزینه ای برروی میز است، حتی گزینه نظامی!

سایت موسوم به مشرق نیوز – اطلاعات سپاه پاسداران- با انتشار مقاله ای برگرفته از نشریه آمریکایی “اینتر سِت” و استناد به مندرجات مقاله نشریه فاینشنال تایمز آمریکایی” مقاله ای به شرح زیر تنظیم کرده است که گویای درک مواضع دونالدترامپ توسط سیاستگران اتاق فکر سپاه پاسداران است:

 

ما پیش تر متذکر شده بودیم که برنامه هسته ای ایران احتمالا اولین آزمون اعتبارسنجی مواضع ترامپ در قبال رژیم ایران است. حال، رژیم ایران همزمان با موشک خود، موضع ترامپ را هم محک زده است.

سرویس جهان مشرق – قرار بود که روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل، برای بررسی موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران، تشکیل جلسه اضطراری بدهد(هنوز این جلسه تشکیل نشده است). روزنامه فایننشال تایمز نوشت:

” هیات آمریکایی در سازمان ملل گفت که تقاضای جلسه مشورت فوری شورای امنیت را برای بررسی این موضوع داده است. مارک تونی، سخنگوی وزارت خارجه، گفت که آمریکا می خواهد که روشن شود آیا این ازمایش نقض قطعنامه پشتیبان توافق هسته ای در شورای امنیت بوده است یا نه.

(تونر) ” وقتی اقدامات لازم برای تعیین نقض یا عدم نقض قطعنامه(توسط ایران) مشخص شود، ما تلاش می کنیم که ایران را در این زمینه پاسخگو کنیم و از دیگر کشورها هم می خواهیم که چنین کنند.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، که قرار است در این ماه با ترامپ دیدار کند، مدعی است که آزمایش موشکی تازه ایران، یک «نقض فاحش» در قطعنامه شورای امنیت است. او در صفحه فیسبوک خود نوشت: ” مخاصمه جویی ایران نباید بدون پاسخ بماند.” او افزود:” در دیدار آتی من با رییس جمهور ترامپ در واشینگتن، قصد دارم موضوع تجدید تحریم ها علیه ایران را در ارتباط با این موضوع و سایر موضوعات مطرح کنم.”

ما(امریکن اینترست) پیش تر متذکر شدیم که برنامه موشکی ایران احتمالا اولین آزمون اعتبارسنجی مواضع ترامپ در قبال ایران است. آن لحظه حالا فرا رسیده است. دولت اوباما مکرّر این استدلال را مطرح می کرد که آزمایش موشکی، نقض توافق هسته ای یا قطعنامه پشتیبان آن در شورای امنیت نیست. دولت اوباما معمولا از یک منطق پیچیده برای استدلال خود استفاده می کرد. ولی ترامپ همین حالا بنای یک موضع حداکثری را در قبال ایران گذاشته است و قول داده که جلوی آزمایش های موشکی ایران را بگیرد.

آیا این به مفهوم پایان توافق هسته ای ایران، آن گونه که می شناسیم، است؟ شاید نه بلافاصله، چرا که نزدیک ترین مشاوران ترامپ و حتی اسراییل درباره ختم یکطرفه توافق با ایران به ترامپ هشدار داده اند. اما این به ان مفهوم نیست که توافق در درازمدت هم ایمن باقی خواهد ماند. شالوده توافق، حتی قبل از آغاز به کار رسمی ترامپ هم از هم گسیخته بود، چرا که تهران با آزمایش های موشکی و تهدید به ساخت پیشران هسته ای زیردریایی روی مرزهای توافق هسته ای راه می رود( این البته ادعای گزاف و لغوی است که از سوی این نشریه آمریکایی مطرح می شود، چون دستور ساخت پیشران در واکنش به کارشکنی های گسترده آمریکا در اجرای توافق، بعد از انجام همه تعهدات از سوی ایران، داده شد و در زمینه موشکی هم، هیچ گونه توافقی در مساله توافق هسته ای بر سر توان موشکی ایران انجام نگرفته بود که حالا احتمال نقض آن وجود داشته باشد). آزمایش اخیر ایران نشان از عزم آن برای ادامه این اقدامات دارد و خواسته ای که نتانیاهو اکنون مطرح می کند، می تواند چشم اندازهای درازمدت توافق را نقش بر آب کند.

اگر ترامپ به اجرای سختگیرانه توافق مصر باشد- مثلا آزمایش موشکی را نقض توافق محسوب کند، تحریم های جدید بر ایران تحمیل کند- ان گونه که نتانیاهو از او می خواهد- و رفتار خصمانه تری را علیه نیروهای نیابتی ایران در جبهه های دیگر در پیش بگیرد، پایه های لرزان توافق دچار استهلاک بیشتری می شود و در معرض فروپاشی قرار می گیرد. واکنش (تند) دولت ترامپ به آزمایش موشکی اخیر ایران می تواند اولین گام در این مسیر باشد.