روسیه پیش‌نویسی برای قانون اساسی سوریه پیشنهاد کرده که در آن علاوه بر حذف قید “عربی” از نام سوریه، به کردهای ساکن آن کشور خودمختاری فرهنگی می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک این پیش‌نویس به شکل ویژه‌ای اختیارات رئیس جمهوری سوریه را کاهش داده و آنها را به پارلمان منتقل می‌کند.

پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه را هیات روسی حاضر در گفت‌وگوهای آستانه ارائه کرد. روس‌ها ماه می اعلام کرده بودند که پس از مشورت با طرف‌های درگیر و همچنین کشورهای منطقه در حال تهیه این پیش‌نویس هستند.

براساس قانون پیشنهادی روسیه، قید “عربی” از نام “جمهوری عربی سوریه” حذف و به جای آن و با هدف تاکید بر تنوع فرهنگی آن کشور، نام “جمهوری سوریه” به کار گرفته می‌شود. همچنین همه نشانه‌های که به عربی بودن سوریه اشاره دارند، باید کنار گذاشته شوند ونیز شرط مسلمان بودن رئیس‌جمهوری حذف می‌شود.

بر همین اساس مرزهای سوریه تنها از طریق همه‌پرسی عمومی قابل تغییر و جابجایی هستند. در بند 2 ماده نهم این قانون اساسی پیشنهادی آمده است: “تمامیت ارضی سوریه قابل دست‌اندازی نیست و مرزهای دولت سوریه قابل تغییر نیست، مگر از طریق همه‌پرسی عمومی که بر اساس خواست ملت سوریه و در بین همه شهروندان سوریه برگزار شود.”

در بند دوم ماده چهارم این پیش‌نویس نیز پیشنهاد شده: نهادهای خودمختاری فرهنگی کردها و سازمان‌هایشان دو زبان عربی و کردی را به عنوان دو زبان هم‌وزن که اعتبار متساوی دارند، استفاده کنند.

همچنین مناصب و پست‌های حکومتی باید به شکل نسبی بین همه گروه‌ها قومی ساکن سوریه تقسیم شده و برخی پست‌ها به نمایندگان اقلیت‌ها اختصاص داده شود.

قانون اساسی پیشنهادی روس‌ها احترام به همه معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی را پیش‌بینی کرده است. در قانون اساسی فعلی سوریه هیچ‌ اشاره‌ای به لزوم پایبندی به این معاهدات وجود ندارد.

سرگئی لاوروف درباره این قانون اساسی پیشنهادی گفت که در تنظیم آن، همه آنچه در همه این سال‌ها از حکومت سوریه و اپوزیسیون و دیگر کشورهای منطقه شنیده را در نظر گرفته است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد موسکو قصد تحمیل چیزی به کسی را ندارد و تنها هدفش از ارائه این پیشنهاد تشویق همه طرف‌های درگیر برای گفت‌وگو درباره این موضوع است. به گفته زاخارووا هیچ‌کدام از دو طرف تا کنون هیچ طرحی را که بتواند به عنوان سنگ اساس و زیربنای گفتگوها پذیرفته شود، ارائه نکرده‌اند.