جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کزارش وضعیت زندانیان در حال اعتصاب غذا/حسن نایب هاشم

کزارش وضعیت زندانیان در حال اعتصاب غذا/حسن نایب هاشم

روز ۲۷ دی ماه، ۴۰امین روز اعتصاب غذا ی نزار زکا، ۲۷امین روز اعتصاب غذای مهدی کوخیان، ۲۶امین روز اعتصاب غذا و  اعتصاب دارو ی محمدرضا نکونام، ۲۲امین روز اعتصاب غذای احمدرضا جلالی، ۲۲امین روز اعتصاب غذای  فواد یوسفی، شانزدهمین روز اعتصاب غذای من، ۱۲امین روز اعتصاب غذای فرشید ملک زاده، ۱۱امین روز اعتصاب غذای شهلا محمدیانی و ۲امین روز اعتصاب غذای عیسی سحرخیز بود.
خبرهایی حاکی از آن است که محمد صابر ملک رئیسی زندانی جوان زندان اردبیل در ۱۷امین روز اعتصاب غذای خود به آن پس از گرفتن قول رسیدگی به مطالباتش از سوی مسئولان زندان پایان داده است، اما مهمترین خواسته اش که انتقال به زندانی در نزدیکی زادگاهش بوده است، مسکوت مانده است.
از نزار زکا، امروز خبر تازه ای به دستم نرسید. تعداد روزهای اعتصاب غذای او امروز به حدی رسید که من تجربه عینی مشخصی از آن ندارم. من حداکثر ۳۹ روز اعتصاب غذا را سال ها پیش در شرایطی کمابیش مشابه با  مهدی خزعلی تجربه کرده ام. میزان کم شدن وزن در افراد مختلف بسته به شرایط جسمی، وزن پیش از آغاز اعتصاب غذا، میزان مصرف انرژی در زمان اعتصاب غذا، مقدار مصرف قند یا شکر از صفر تا ۷۵ گرم و چند عامل کوچک دیگر می تواند مقداری متفاوت باشد. من معمولا در ده روز نخست در اعتصاب غذاهایم به طور متوسط ۵۰۰ گرم، در ده روز دوم ۴۵۰ گرم، در ده روز سوم ۴۰۰ گرم و در نه روز چهارم ۳۵۰ گرم کاهش وزن داشته ام. بنابر این و با این قیاس، در این مدت حدودا ۱۷ کیلوگرم از وزن او اگر ۷۵ گرم قند یا شکر در این مدت مصرف کرده باشد. امیدوارم که او عوارضی چون افت فشار خون، استنی شدن خون و اختلالات چشمی و عصبی ناشی از کمبود ویتامین ب را که من هرگز تجربه نکرده ام. نداشته باشد.
محمدرضا نکونام پس از چند روز بستری بودن در بهداری زندان ساحلی قم، به علت تشدید درد کلیه، چشم ها و کاهش شدید قند و فشار خون به بیمارستان بهشتی قم انتقال یافته است و در بخش مراقبت های ویژه آن بستری شده است. بستگان، دوستان و کانال تلگرامی وی هنوز هیچ خبری مبنی بر قبول درمان و پایان اعتصاب غذای او منتشر نکرده اند.
از مهدی کوخیان، فعال مدنی زندانی در بازداشتگاه غیرقانونی اداره اطلاعات سپاه پاسداران تبریز امروز هم خبر تازه ای نرسید و قرائن حاکیست که وی کماکان در شرایط اعتصاب غذا از سوی بازجویان در شرایط مورد ضرب وشتم و فشار قرار می گیرد. داشتن اطلاعات از وضعیت زندانیان این زندان و دیگر زندان هایی که در اختیار سپاه پاسداران هستند، با دشواری های مضاعفی همراه است.
احمدرضا جلالی پزشک و دانشمند بشردوستی که بیشترین دغدغه و تخصصش حفظ مردم در برابر فجایعی است که به طور طبیعی یا با عاملیت انسان ها می تواند رخ دهد، ۹ ماه است که مراحل مختلف بازجویی همراه با فشار شدید وتهدید را می گذراند تا اتهاماتی را بپذیرد که هم بتوانند بازداشت خودسرانه تاکنونی او را توجیه کنند و هم برای مدت بیشتر دیگری او را از خانه و کاشانه اش دور نگه دارند. همسرش که هیچگاه تصور آن را هم نمی کرده که چنین سرنوشتی برایشان رقم زده شود، دو فرزند کوچکشان را به تنهایی سرپرستی می کند و با توسل به راه های گوناگون می کوشد که همسرش را نجات دهد. احمدرضا بر اثر اعتصاب غذا، با ضعف شدید، افت فشار خون، درد پهلو و خونریزی از ادرار مواجه شده است که قاعدتا ناشی از مصرف کمتر نمک و آب در روزهای اعتصاب غذا باشد. وی باید هر چه زودتر توسط یک متخصص کلیه و مجاری ادراری مورد معاینه قرار گیرد و سونوگرافی و دیگر آزمایش های ضرور برایش انجام شود. او قبل از بازداشت هیچ بیماری قابل ذکری نداشته است و اکنون می رود که بیماری های مزمن جدی گرفتار شود.
حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان و تعدادی از فعالان مدنی، مذهبی و سیاسی از تداوم اعتصاب غذای فواد یوسفی زندانی سنی مذهب زندان رجائی شهر ابراز نگرانی کرده اند و اعلام شده است که وی در مدت اعتصاب خود ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته است. میزان فشار خون وی نیز توسط بهداری زندان که روزانه یک بار آن را اندازه گیری می کند، ۸ بر روی ۶ گزارش شده است. برای درمان این مشکلات و مشکلاتی عصبی و روانی که حدود ۲۸ ماه حبس در سلول انفرادی باعث آن شده است، وی باید هرچه زودتر به بیمارستان منتقل شود و تحت درمان اصولی قرار گیرد.

آرش صادقی و همسرش گلرخایرایی در بازی گروگان گیری غریبی گرفتار شده اند. پرونده ایشان قاعدتا باید برای بررسی نهایی در دیوان عالی کشور، ارسال شود ولی زندانداران و زندانبانان از ارسال آن خودداری می کنند و بازگشت گلرخ به زندان را شرط ارسال پرونده با دیوان کرده اند. از سویی آرش که بارها با ترفندها و دروغ های زندانبانان مواجه بوده است، تا این لحظه مصمم است که در صورت بازگشت گلرخ به زندان، اعتصاب غذای کشنده خود را از سرگیرد. آرش احتیاج به بستری شدن سریع در بیمارستان دارد. علاوه بر ناراحتی های گوارشی و کلیوی، این روزها مهمترین بیماری او خونریزی از دستگاه تنفسی و تنگ نفس است که به خاطر آن حداقل یک بار در روز برای گرفتن اکسیژن به مدت محدود به بهداری زندان مراجعه می کند. اکسیژن برخلاف آب و اغلب مواد غذایی ذخیره ناشدنی است و اگر کسی به آن احتیاج داشته باشد، قاعدتا برای مدت های طویل به دستگاه اکسیژن متصل باشد. امکانات بهداری زندان اوین برای درمان آرش کافی نیست و وی باید هر چه زودتر برای درمان اساسی به بیمارستان فرستاده شود. تعلل در این امر از سوی مسئولان زندان قابل بخشش نیست و این امر کارنامه سیاه نقض حقوق بشر توسط آنان را به میزان بارزی قطورتر می کند.
علی شریعتی، پس از ۷۵ روز اعتصاب غذا هنوز دوران نقاهت خود را می گذراند. اما خوشبختانه حالش خیلی بهتر از پیش شده است و به زودی از بهداری زندان به بندی عادی منتقل خواهد شد.
سعید  شیرزاد که در مدت اعتصاب غذایش ۱۳ کیلوگرم از دست داده بود در پایان اعتصاب غذای خود توانست از زندانبانان ضمانت بگیرد که زندانیان مورد ضرب و شتم قرار نگیرند، خطاب به آنان با الفاظ رکیک صورت نگیرد، مجبور به استفاده از لباس زندان در خارج از زندان نباشند، پیگیری پرونده هایشان بر اساس مقررات وضع شده و بدون تاخیر صورت بگیرد و موارد دیگری در این راستا انجام شود. او اکنون به تدریج با رسیدن به خواسته اش در مسیر بهبودی پیش می رود و او و همبندانش در انتظارند که وعده های صورت گرفته از این پس عملی شوند.

من تا پایان اعتصاب غذای پیروزمند زندانیان سیاسیعقیدتی که قبل از من در اعتصاب غذا هستند و آزادی کامران قادری دوست دیرینه و بیمار خود به اعتصاب غذای خود ادامه می دهم.