جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه های امروز

روزنامه های امروز

همزمان با اعلام نگرانی از وضعیت آلودگی هوا، موضوع انتخابات و کشمکش ها میان طیف های مختلف سیاسی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع فساد اقتصادی و برخورد با دانه درشت ها نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

 

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان « خطر حذف يارانه در كمين آراي روحاني» با اشاره به موضوع حذف سه میلیون نفر دیگر از دریافت یارانه های نقدی می نویسد: « دولت روحاني ميراث خوار دولتي است كه نفت ۱۴۰ دلاري مي‌فروخت و از پس آن درآمد‌هاي افسانه‌اي بود كه تصميم به توزيع يكسان ثروت ملي در بين تمامي اقشار جامعه گرفت. اين روزها هيچ عقل سليمي تاكيد بر پرداخت يارانه به شيوه فعلي ندارد. در اين زمينه دسته‌اي از اقتصاددان‌ها خواهان هدفمندكردن اين پرداخت به نفع توليد‌كنندگان هستند و عده‌اي ديگر خواهان حذف تمامي دهك‌هاي جامعه به نفع سه دهك كم در‌آمد جامعه هستند. بنابراين نبايد در هدفمند كردن شيوه پرداخت يارانه‌ها شك كرد. اما اينكه اين طرح چگونه اصلاح شود و يارانه‌های قطع شده ناشي از اين هدفمندي بايد در چه مسيري هدايت شود مساله است. ميزان پرداخت يارانه‌ها به حدي است كه گاهی اين ميزان را با بودجه عمراني كشور مقايسه مي‌كنند.

 هشدار انتخاباتی شدید به حسن روحانی/ شگرد بانکی برای پرداخت تسهیلات نجومی/ حواشی یک برادر حسین دیگر!

رقمي‌ بسيار بالا كه اگر به هر بخش تزريق شود، شاهد جهش و بهبود كمي و كيفي در آن بخش خواهيم بود. اگر همين مقدار به بودجه عمراني كشور افزوده شود جهش قابل ملاحظه‌اي دراقتصاد كشور و خروج آن بخش‌ها از ركود ایجاد مي‌شود، ضمن اينكه ميزان قابل توجهي اشتغال ناشي از اين طرح به وجود مي‌آيد كه نفع آن در سبد خانوارهاي كشور بيشتر از ميزان ۴۵۵۰۰ تومان يارانه نقدي است كه اين روزها هر ماهه پرداخت مي‌شود. اما تصميم‌گيري‌هاي انقلابي از دولت اعتدالي فعلي انتظار نمي‌رود زيرا، هرگونه تصميم‌گيري در اين حوزه به واكنش بخش‌هايي از جامعه درمقابل دولت وكاهش محبوبيت دولت منجر خواهد شد. نكته‌اي كه دولت بايد توجه زيادي به آن بنمايد. ضمن اينكه باید در جهت هدفمندي پرداخت يارانه‌ها هم گامي اساسي بردارد.»

روزنامه اعتماد در مطلبی به نقل از محسن میردامادی پیشنهاد سیستم دو حزبی را برای کشور ارائه کرده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « پيشنهاد مدل ‌دوحزبي» نوشت: « در ماه‌هاي گذشته اين بحث بيش از هميشه به ميان كشيده شد. يك پيشنهاد گرد آمدن با سابقه‌ها و دلسوزان دو جناح بود تا در مسائل كلان كشور به وحدت نظر برسند، پيشنهادي ديگر در قالب شكل‌گيري مجمعي يازده نفره از اصولگرا و اصلاح‌طلب براي معرفي يك كانديدا به مردم مطرح شد و حالا محسن ميردامادي، فعال سياسي اصلاح‌طلب كه در كارنامه‌‌اش سابقه دبيركلي جبهه مشاركت ديده مي‌شود طرح خود را اعلام مي‌كند. تشكيل دو جبهه فراگير اصلاح‌طلب و اصولگرا و حركت به سوي نظام دو حزبي نسخه‌اي است كه محسن ميردامادي در ذهن دارد. پيشنهاد تشكيل دو جبهه فراگير البته پيشتر توسط ديگر فعالين سياسي نيز به نوعي داده شده است اما گويي اين پيشنهادي است تنها براي مطرح شدن، چه آنكه نه پارلمان اصلاحات محمدعلي نجفي در جريان اصلاحات خريدار داشت و نه پارلمان اصولگرايي مرتضي نبوي و حزب فراگير محمدرضا باهنر در اصولگرايان. با اين حال اصلاح‌طلبان گام‌هايي هرچند لرزان و اندك براي رسيدن به يك جبهه واحد برداشته‌اند و اميدوارند رقيب اصولگرا نيز قدم گذاشتن در راه تشكيل يك جبهه فراگير را آغاز كند. اين شايد فصل مشترك فعالين استخوان خرد كرده حزبي در ايران باشد؛ نقطه‌اي كه از محمدرضا باهنر تا محسن ميردامادي همه در همانجا ايستاده‌اند.»

فساد اقتصادی و برخورد با دانه درشت ها

هشدار انتخاباتی شدید به حسن روحانی/ شگرد بانکی برای پرداخت تسهیلات نجومی/ حواشی یک برادر حسین دیگر!

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « بفرماييد وام 2 هزار ميلياردي بدون وثيقه! » از یک شگرد بانکی برای پرداخت تسهیلات نجومی پرده بر می دارد و می نویسد: « بدهي‌هاي معوق و دارايي‌هاي منجمد بانك‌ها در حالي دليل اصلي تنگناي مالي در اقتصاد ايران عنوان مي‌شود كه به نظر مي‌رسد معوق‌سازي تسهيلات بانكي كه تا پيش از اين در شعب بانكي انجام مي‌شد، هم اكنون به برخي از شركت‌هاي تابعه بانك‌ها انتقال يافته است، به‌طوري كه تنها در يك نمونه از اين شركت‌هاي تابعه بانكي، وام 2هزار ميلياردي بدون اخذ وثيقه به يك فرد 26ساله سفارش شده از سوي مديريت پرداخت شده است، حال چون تحقيقات نشان از گسترش اين پديده در شبكه بانكي دارد به نظر مي‌رسد موج بعدي بدهي‌هاي معوق بانكي از شركت‌هاي تابعه و اقماري بانك‌ها سر بر خواهد آورد. »

روزنامه قانون نیز در گزارشی با اشاره به حواشی یک برادر حسین دیگر نوشت: « حمله‌ها به حسين فريدون از زماني شروع شد كه عكس وي درحالتي نامناسب و مقابل روحاني در فضاي مجازي انتشار يافت. عكسي كه برخي مدعي بودند مربوط به دوره رياست‌جمهوري روحاني است و عده اي مي گفتند متعلق به زمان رياست وي بر مركز تحقيقات استراتژيك و جعلي است. در همان بازه‌زماني، چهره‌هايي مانند حميد رسايي و يارانش شروع به تخريب برادر روحاني كردند و با زير سوال بردن اقدامات فريدون، سعي شد او را با افرادي مانند رحيمي، بقايي، ملك‌زاده و مشايي همتراز كنند. مشخص نيست كه چرا كسي در اين بين بازهم به فكر افكار عمومي نيست و همه به دنبال فضايي مي‌گردند تا قدرت خود را به رخ طرف مقابل بكشانند؟ سوال ديگري نيز وجود دارد و اين است كه اگر فريدون متهم است چرا دستگير نمي‌شود؟!اگر نيست و نمايندگان و مخالفان اتهام مي‌زنند، چرا با آنها برخورد نمي‌شود؟»

کاریکاتور از روزنامه شرق

 هشدار انتخاباتی شدید به حسن روحانی/ شگرد بانکی برای پرداخت تسهیلات نجومی/ حواشی یک برادر حسین دیگر!

آیدین سیار سریع در یادداتش طنزی در شهروند نوشت: « یکشنبه ١٩ دی را درحالی شروع می‌کنیم که به‌عنوان یک شهروند معمولی پیوسته دربیم این هستیم که بیفتیم پایین. شاید از من بپرسید دیگه کجا میخوای بیفتی؟ مگه پایین‌تر از این‌جا که هستی، هم وجود داره؟ این مژده را به شما می‌دهم که امروز و در آینده‌ای نزدیک همه در هرجایگاهی که باشیم، می‌توانیم بیفتیم پایین. دیگر نیاز نیست حتما مقام و منصبی داشته باشیم. حتی می‌توانیم بدون این‌که طلا و ارز باشیم، به پایین کشیده شویم. وای خدای من! مگه میشه؟ چرا نمیشه. مسئولان خبر داده‌اند که فرونشست زمین درتهران جدی شده و همه‌مان می‌توانیم بیفتیم پایین‌تر. یعنی جوری می‌شود که بعد از مدتی با درود بر مسئولان قبلی می‌گوییم: باز خدا پدر قبلی‌ها رو بیامرزه، اون موقع درسته مشکلات بود ولی حداقل روی زمین بودیم. بعد بزرگواری می‌آید کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود و وعده می‌دهد که: من زیرزمینی‌ها را می‌آورم روی زمین. بعد همه ذوق‌مرگ می‌شویم و می‌شتابیم! در سخن مسئولان «برداشت بی‌رویه آب» از سفره‌های زیرزمینی اصلی‌ترین عامل فرونشست زمین عنوان شده است. یعنی دوستان هی درمجلس ادوار مختلف آمده‌اند و مجوز داده‌اند، ملت هم از خدا خواسته آن‌قدر آب کشیده‌اند که این زمین به خاک فنا رفته و منتظر است دهان باز کند و ما را ببلعد. »

ادامه آلودگی هوا

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «خفگی! » با اشاره به اینکه هوای کلانشهرها بازهم در وضعیت قرمز است نوشت: « شاخص کیفیت هوا در کلانشهرها یکشنبه و دوشنبه این هفته به شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی می‌رسد و توصیه می‌شود کودکان، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر از تردد غیرضروری در خیابان‌ها خودداری کنند.»

کاریکاتور از روزنامه شهروند

هشدار انتخاباتی شدید به حسن روحانی/ شگرد بانکی برای پرداخت تسهیلات نجومی/ حواشی یک برادر حسین دیگر!