جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بر اثر حمله تروریستی به یک کلوپ شبانه در استانبول، دست کم 39 تن به ضرب گلوله کشته شدند و 46 تن دیگر زخمی شدند

بر اثر حمله تروریستی به یک کلوپ شبانه در استانبول، دست کم 39 تن به ضرب گلوله کشته شدند و 46 تن دیگر زخمی شدند

از سرنوشت مهاجمان اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما برخی منابع اعلام کرده اند، پلیس ترکیه یکی از مهاجمان را هنگام فرار از صحنه، هدف قرار داده و کشته است. بر اساس شواهد، دست کم سه مرد مسلح در این حمله تروریستی نقش داشته اند. حال حداقل ده تن از زخمی ها نیز وخیم گزارش شده است. تاکنون اطلاعات دقیقی درباره هویت و ملیت قربانیان این حادثه منتشر نشده است.

در پی حمله مسلحانه به مردمی که در یک کلوپ شبانه در استانبول سال نو میلادی را جشن گرفته بودند، دست کم 39 تن کشته و 46 تن دیگر زخمی شدند که حال حداقل ده تن از زخمی ها نیز وخیم گزارش شده است. در این کلوپ شبانه که جزو مناطق معروف استانبول محسوب می شود و قبلاً برخی ستاره های هالیوودی نظیر کوین کاستنر، اوما تورمن، سلما هایک و استینگ به آن رفته اند، امشب بین 500 تا 600 تن حضور داشته اند.

افراد مسلح به کلاشینکف در ساعت یک و سی دقیقه بامداد یکشنبه به وقت محلی، ابتدا یک پلیس را در ورودی کلوب «رینا» از پای درآوردند و سپس وارد کلوب شدند و حاضران در این کلوپ شبانه را به رگبار بستند. شاهدان عینی گفته اند تروریست ها خیلی خونسرد اقدام به تیراندازی کرده اند و دستپاچگی در رفتارشان مشاهده نشده است. بر اساس گزارش رسانه های ترک، با آغاز حمله به این کلوپ برخی از حاضران برای فرار خود را به داخل کانال بسفر انداخته اند.   واسیپ شاهین فرماندار استانبول درباره نحوه وقوع این حمله مسلحانه گفت: فرد مهاجم در حالی که وارد این باشگاه شبانه در محله اورتاکوی در استانبول می شد، یک افسر پلیس و یک غیرنظامی را به ضرب گلوله کشت و پس از آن در داخل ساختمان تیراندازی کرد.
در شرایطی که فرماندار استانبول از یک عامل سخن به میان آورده، برخی شاهدان تأکید کرده اند که عاملانی اقدام به حمله به باشگاه شبانه کردند که لباس بابانوئل پوشیده بودند و بر اساس شواهد، حداقل سه مرد مسلح در این حمله تروریستی نقش داشته اند. بر اساس اعلام قبلی، امشب هفده هزار پلیس در استانبول در حال آماده باش بوده اند اما تروریست ها به سادگی توانسته اند، چنین حمله تروریستی را در چنین نقطه مشهور و پرجمعیتی رقم بزنند.
پیش از آنکه نیروهای پلیس وارد این کلوپ شبانه شوند، مهاجمان از داخل باشگاه شبانه در استانبول به طرف نیروهای پلیس در خارج از این ساختمان به صورت بی هدف تیراندازی کردند. از سرنوشت مهاجمان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما برخی منابع اعلام کرده اند پلیس ترکیه یکی از مهاجمان را هنگام فرار از صحنه، هدف قرار داده و کشته است. پلیس ترکیه از بیم تکرار حملات مشابه دستور داد تا به سرعت همه باشگاه‌های شبانه در استانبول تعطیل شوند.در طول سال 2016 دست کم پانزده حمله تروریستی با تلفات بالا در ترکیه ثبت شد و اکنون سال 2017 نیز با یک حمله با تلفات بالا آغاز شده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده نگرفته، ولی راشا تودی گزارش داد که مهاجمان استانبول، به زبان عربی صحبت می‌کردند.وزارت امور خارجه آمریکا ضمن هشدار به شهروندان خود در ترکیه، از آنان خواسته است به منطقه هدف قرار گرفته شده در استانبول نزدیک نشوند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره این حادثه توییت کرد: «2017 با حمله‌ای در استانبول آغاز شد. با قربانیان و عزیزان آنها همدردی می‌کنیم. ما به اقدامات خود برای جلوگیری از چنین فجایعی ادامه می‌دهیم.»هنوز مشخص نیست در میان قربانیان این حادثه تروریستی، شهروندان ایرانی نیز باشند. تاکنون اطلاعات دقیقی درباره هویت و ملیت قربانیان این حادثه منتشر نشده است.