جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تندروهای انقلابی نمای قلابی داخلی با عربده کشی و یقه درانی ریاکارانه فقط در جستجوی راه هایی برای اعمال تحریم بیشتر به ایران و حمله نظامی به خاک کشور راضیشان میکند

تندروهای انقلابی نمای قلابی داخلی با عربده کشی و یقه درانی ریاکارانه فقط در جستجوی راه هایی برای اعمال تحریم بیشتر به ایران و حمله نظامی به خاک کشور راضیشان میکند

برخی هر تصمیم شورای امنیت ملی در واکنش به رفتار طرف مقابل در برجام را به سخره می گیرند و تنها نقض برجام از سوی ایران را طلب می کنند. این عده فقط در صورتی تصمیمات شورای امنیت ملی کشور را می پذیرند یا آن را مناسب می دانند که طرف مقابل را به تحریم بیشتر ایران وا دارد و یا طرف مقابل را به حمله نظامی به ایران تشویق کند و به این کمتر هم رضایت نمی دهند!

در حاشیه واکنش های داخلی به دستور برجامی شورای عالی امنیت ملی

نقض در برابر نقض؛ این تنها خواسته ای است که برخی از افراد و جناح هایی ایرانی از شورای عالی امنیت ملی انتظار دارندکه درباره برجام انجام دهد؛ نقض در برابر نقض و نابود کردن توافق هسته ای! این دسته دنبال این نیستند که شورای امنیت ملی در شرایط مختلف، بهترین تصمیم یا واکنش را اتخاذ کند؛ فقط دنبال این هستند که چون از آغاز مخالف برجام بوده اند،با فشار بر مراکز تصمیم گیری هر چه زودتر برجام را نابود کنند. شاید این عده نمی دانند که این شورا، تحت فرماندهی رهبر انقلاب،موظف به سیاستگذاری برای تامین امنیت همه جانبه کشور است، نه همراهی با آنچه یک رسانه یا یک جناح سیاسی تصور می کند،درست است. شاید هم می دانند و خود را به ندانستن زده اند.

به گزارش «تابناک»واکنش شورای عالی امنیت ملی کشور به تمدید قانون تحریم های موسوم به ایسا در کنگره آمریکا، که روز گذشته توسط رئیس جمهور به وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی، ابلاغ شد، توسط قریب به اتفاق رسانه های بین المللی، واکنشی هوشمندانه تلقی شد، اما در داخل برخی،گویی انتظار دیگری داشتند.
 شورای عالی امنیت ملی از صالحي خواسته است که «برنامه ريزي براي طراحي و ساخت پيشران هسته‌اي را انجام دهد.نامه به صالحي دو بند دارد. هر دو بند به ساخت پيشران هسته‌اي براي مصارف دريايي اشاره مي‌كند. در بند اول خواستار «برنامه‌ريزي‌» براي «طراحي و ساخت» پيشران هسته‌اي شده. در بند دوم خواستار «مطالعه و طراحي» براي «توليد سوخت» پيشران‌هاي هسته‌اي براي حمل و نقل دريايي شده است. در هيچ كدام از اين دو بند دستوري براي «ساخت سوخت هسته‌اي» و «غني سازي» بالا وجود ندارد. هرچه هست و در اين مرحله (حداقل براي مدت سه ماه آينده) در حد «مطالعه»، «طراحي» و «برنامه ريزي» براي انجام اين كار است. و براساس برجام حق طراحی و مطالعه  در قالب تحقیق و توسعه قانونا برای ایران به رسميت شناخته شده است و قاعدتا به هیچ وجه نقض برجام نخواهد بود.
چنین واکنشی از جانب ایران، اگر چه پیشتر نیاز بود که انجام بگیرد، اما همین حالا هم چند ویژگی مثبت در این جمعبندی شورای عالی امنیت ملی وجود دارد؛ اول اینکه این تصمیم و واکنش مبتنی بر اجماعی عقلا با نگرش های متنوع در شورای امنیت ملی صورت گرفته است؛ اجماعی که از همان آغاز مذاکرات با کشورهای 1+5 نیاز بود و در تمام مراحل برجام تا اجرای کامل آن، همچنان باید بر استمرار آن، اصرار داشت.
 دوم اینکه واکنش اعلام شده توسط ایران، قطعا و ابتدائا نقض برجام نیست؛ به فرض اینکه یکی از کشورهای دخیل در برجام؛ نقض برجام صورت داده باشد؛ اولین واکنش به نقض، نقض نیست؛ چه اینکه این توافق، توافق دوجانبه ای نیست که قربانی اختلاف دو کشور دخیل قرار گیرد؛ مکانیسم های موجود در خود برجام، در مقطع فعلی قابل استفاده است.
 سوم اینکه واکنش ایران، آمادگی برای آغاز اقداماتی است که ممکن است، در مراحل بعدی شورای عالی امنیت ملی، فرمان آن را صادر کند؛ این آمادگی در چنین مقطعی به نوعی تهدید به جدیت ایران، برای انجام اقدامات لازم و ضروری در واکنش به بد عهدی های کشورهای دیگر است.
 با این وجود، برخی هر تصمیمی که شورای امنیت ملی یا ریاست جمهوری در واکنش به رفتار طرف مقابل را به سخره می گیرند و تنها انجام آنچه که آنان مناسب می بینند که البته آنهم نقض برجام از سوی ایران است را طلب می کنند. این عده فقط در صورتی تصمیمات شورای امنیت ملی کشور را می پذیرند یا آن را مناسب می دانند که طرف مقابل را به تحریم بیشتر ایران وادارد و یا به طرف مقابل را به حمله نظامی به ایران تشویق کند و به این کمتر رضایت نمی دهند!
 تردیدی نیست که پویایی و نظرات مختلف شخصیت ها و رسانه های وطنی، کمک کار، تصمیم گیران کشور خواهد بود و قدرت چانه زنی آنا ن را بالا خواهد برد و آنان به خوبی خواهند توانست از این فشارها برای برهم زدن چارچوب های ترسیم شده طرف مقابل بهره برداری کنند! بحث در مورد مخالفت با مخالفان و منتقدان نیست؛ محل بحث، شیوه مخالفت و انتقاد کردن است.
 مسخره کردن تصمیمات شورای امنیت ملی و ضعیف جلوه دادن مبانی عقلایی این تصمیمات برای افکار عمومی، بینان تصمیمات این شورا را تضعیف می کند. علاوه بر این، انتقاد و مخالفت هم حد و چارچوبی دارد؛ اینکه هر منتقدی تصور کند چون آنچه او خواسته است، به دست نیامده و تا مطلوب او به دست نیاید، لازم است مخالفت خوانی کند، معلوم هم نیست به نفع کشور تمام شود؛ عموما و نه همیشه، منفعت مخالفان و منتقدان، لزوما با منفعت ملی ایرانیان، برابری نمی کند؛ اما لزوما، تصمیمات شورای عالی امنیت ملی باید با منفعت ملی ایرانیان، برابری کند. شاید بهتر است،اندکی به تصمیمات شورای امنیت ملی کشور اعتماد کنیم! فرصت برای اثبات خود، به مردم و جناح سیاسی مان، از دست نمی رود!