پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » ساخت سیستم‌های روباتیک جدید از روی زبان گربه

ساخت سیستم‌های روباتیک جدید از روی زبان گربه

محققان با استفاده از مدل سه‌بعدی زبان گربه با اندازه 400 برابر بزرگتر از آن موفق به ساخت ماده‌ای شدند که می‌توان از آن در بدن روبات‌های پیشرفته استفاده کرد

به گزارش خبرنگار گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، گربه بیش از بقیه انواع حیوانات خانگی به بهداشت و تمیزی بدن خود اهمیت می‌دهد و پس از هر غذا خوردن، بخش‌های مختلف بدن را با زبانش تمیز می‌کند.

زبان گربه بخش‌های کوچکی مانند دنده‌های شانه را روی خود جا داده است و دانشمندان این فرآیند ساده در گربه‌ها را به دقت زیر نظر گرفته‌اند تا یک ماده انعطاف‌پذیر، چسبنده و محکم بسازند که بتوان با آن کارهای مختلف از جمله تمیز کردن سطح روی زخم یا ساخت بدن روبات‌ها را انجام داد.

«الکسیس نوئل» از مهندسان مکانیک در موسسه فناوری جرجیا که نحوه تمیز کرن میکروفیبرها توسط گربه خانگی خود را زیر نظر گرفته بود این تئوری را مطرح کرد. او به همراه همکارانش تصاویر ویدیویی فوق‌پرسرعت از نحوه حرکت زبان گربه تهیه کردند و با تحلیل آن توانستند یک مدل سه‌بعدی ایجاد کنند.

این مدل سپس توسط چاپگرهای سه‌بعدی در مقیاس 400 برابر بزرگتر از زبان گربه تولید شد. محققان با استفاده از محصول نهایی به این نتیجه رسیده‌اند که ماده جدید می‌تواند بسیار نرم و انعطاف‌پذیر باشد تا در زمینه پزشکی یا روباتیک از آن استفاده شود.