جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مدارک دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دکترا، فوق تخصص … در دکانها و مغازه های کپی شاپ تهران و شهرهای سایر استانها با قیمتهای رقابتی فروخته میشود.

مدارک دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دکترا، فوق تخصص … در دکانها و مغازه های کپی شاپ تهران و شهرهای سایر استانها با قیمتهای رقابتی فروخته میشود.

بیسوادها بشتابید که در این عرصه پرهرج و مرج تاخیر و غفلت موجب پشیمانی است!

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد: فروش پایان نامه؛ دسیسه خارجی‌ها یا بی تدبیری داخلی‌ها؟

متاسفانه معضل جدی خرید و فروش پایان‌نامه با افزایش ظرفیت‌ دانشگاه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی به عضوی از پیکره علمی کشور تبدیل شده است، عضو بیماری که گویا هیچ مسئول و ارگانی علاقه‌ای به درمان آن ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، داستان خرید علم در گذشته یک افسانه بیش نبود اما این روزها با گذر از تقاطع خیابان‌های اردیبهشت، 12 فروردین و انقلاب و نگاه به کوی‌های ابوریحان و دانشگاه به واقعیت تبدیل شده است.

می‌گوید تنها 3 تا 5 میلیون هزینه دارد و همه ایرادات فصول پنجگانه اش برطرف خواهد شد و برای روز موعود آموزش هم خواهید دید. می‌گویم موضوع پژوهشم در باب « موشک های نسل سوم و موتور حمل کلاهک های اتمی» است جواب زیباست «آری می‌توانیم»!

فروش پایان نامه معضلی است که از اوایل دهه 80 شمسی در خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران کار خود را آغاز و رفته رفته به دیگر نقاط کشور تسری پیدا کرد. اینکه در ابتدا چرا و چگونه شغل جدیدی به نام « پایان نامه نویسی و تهیه مقالات علمی» شروع شد خود جای تامل جدی دارد اما این سوال در اذهان وجود دارد که چرا تا به حال مقابله‌ای با این ناهنجاری علمی صورت گرفته نشده است. در این مقوله آنچه مسلم است بخش عمده‌ای از مطالب پژوهشی که توسط موسسات روزمینی و زیرزمینی تحت عنوان مشاوره ارائه می‌شود کپی از مقالات علمی است که توسط دیگران در داخل و خارج کشور تدوین شده است.

* تحریک خرید پایان نامه به جای تحرک علمی

همچنین این کسب و کار باعث تحریک اجتماع به تن پروری فکری و نه تحرک اجتماعی در راستای پژوهش و کار تولید علم شده است.

از زمینه های تزریق فعالیت علمی در جامعه تحرک پیکره دانشگاهی به ایجاد تبلور حس پژوهش در بین خود و قرار گرفتن در فضای فعالیت های پژوهشی از سوی دانشجویان و افراد جویای علم است اما زمانی که دانشجویی به راحتی با پرداخت مبلغی عملا از جستجو فرار و تلاشی برای رسیدن به موضوع علمی خود نمی‌کند، نمی‌توان شاهد پیشرفت علمی خود و جامعه باشد.

القای حس تقلب در جامعه و تسهیل انجام کار غیر مجاز و سرقت علمی تنها نتیجه بی تدبیری مسئولان علمی کشور نبوده است بلکه ایجاد شغل‌های کاذب و چه بسا زیر زمینی از دیگر نقایص عدم برخورد با فروشندگان مجاز و غیر مجاز علم و پژوهش در کشور است. بد نیست برخی از مدیران مرتبط برای آشنایی بیشتر با فساد علمی سری به خیابان انقلاب بزنند.

«فرامرز ک »صاحب دفتری تحت عنوان « فروش پایان نامه و مشاوره نوشتن مقالات ISI » به مطالب حزینی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مراجعان ما را تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل نمی‌دهد بلکه مشتری های ما را طیف وسیعی از سنین مختلف شامل می‌شود که هر کدام بنا به دلایلی به سمت میدان انقلاب روانه ‌می‌شوند مثلا دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی حتی برای یک تحقیق ساده در خصوص موضوعی چون (نماز) روانه محیط کسب و کار ما می‌شوند»

*کارنامه ضعیف برخورد با عوامل سرقت علمی

«این موضوع زیبنده جریان علمی کشور نیست و حتما باید با آن مقابله شود» مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه 786 این شورا ضمن بیان این مطلب تاکید کرد «هم اکنون کشورمان جزء کشورهای مطرح دنیا در زمینه علم و فناوری است و به تنهایی بیش از 5.1 درصد از تولید علم جهان را به خود اختصاص داده اما اینکه یک جریان آلوده کننده‌ای در کنار این حرکت بزرگ علمی، بخواهد آسیب بزند، بسیار نامطلوب و نادرست است»

بابک نگاهداری معاون نظارت و راهبری مصوبات دبیرخانه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس بیان داشت: « گردانندگان فروش پایان نامه‌ها به دنبال یک هدف اقتصادی هستند اما این هدف اقتصادی به شدت به اعتبار علمی کشور لطمه می‌زند و در مجامع بین‌المللی شاهد لطمات جبران ناپذیری هستیم؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام اعضا بر جمع‌آوری شبکه‌های فروش پایان‌نامه‌ها تاکید داشتند.»

برخورد با پایان نامه و فروش تحقیقات علمی بسیار مورد توجه مسئولان علمی کشور است تا بدان جا که در سابقه رسانه‌ای هر کدام حداقل یک مورد موضع گیری تند را شاهد بوده‌ایم اما تا به حال هیچ برخورد نه تنها جدی که شبه جدی با این کسب کار صورت نگرفته است. اینکه به واقع نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم‌، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این عرصه چیست؟

آنچه مسلم است مدرک گرایی در جامعه، وضعیت اقتصادی و جریان سازمان یافته و طراحی شده با پشتیبانی خارجی و عناصر مساله دار و برخی عناصر غافل، نادان و ناآگاهی، عوامل ایجاد و بسط شغل اول خیابان انقلاب را تشکیل می‌دهند.

ساختمان بهمن، ساختمان 310، کتابسرای اندیشه، تالار و بازار بزرگ کتاب، ساختمان فروزنده و پاساژ نبوت مراکز اصلی فروش پایان نامه را تشکیل می‌دهند و روزانه شاهد رفت و آمد بسیاری از دانشجویان و اساتید به این اماکن هستیم. حضور اساتید البته نه تنها برای سفارش مقاله علمی که در برخی موارد برای دریافت سفارش کار است بدین سان که آن ها نیز برای امرار معاش دست به همکاری با دفاتر تدوین پژوهش می‌زنند و حتی در برخی موارد دانشجویان خود را ترغیب به خرید از مکان خاصی می‌کنند.

انتهای پیام/