چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ و کلینتون یک روز پیش از انتخابات برای افزایش آرای خود چه کردند؟
U.S. presidential candidates Hillary Clinton and Donald Trump (R) speak at campaign rallies in Westbury, New York, U.S., September 26, 2016 and Toledo, Ohio, U.S. September 21, 2016 in a combination of file photos. REUTERS/Carlos Barria/Jonathan Ernst/Files

ترامپ و کلینتون یک روز پیش از انتخابات برای افزایش آرای خود چه کردند؟

هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دوشنبه ۷ نوامبر، آخرین گشت‌های انتخاباتی خود را در تلاش برای کسب شمار بیشتری از آرای مردم می‌زنند. آن‌ها تلاش کردند آرای شهروندانی که هنوز نامزد مورد تایید خود را انتخاب نکرده‌اند، به سود خود جذب کنند.

در آخرین روز پیش از انتخابات، کمپین کلینتون حمایتی به دست آورد که توقع آن را نداشت. جیمز کومی مدیر پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که این نهاد به موضع خود در خصوص مخالفت با متهم کردن کلینتون به جرایم کیفری به در ماجرای استفاده کلینتون از ایمیل شخصی‌ای برای ارسال پیام‌های محرمانه دولتی در دوره وزارت امور خارجه، پایبند است.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، نشان از پیشتازی هیلاری کلینتون دارد. برپایه نظر سنجی که “فاکس نیوز” انجام داده، کلینتون به نسبت ۴ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. دو نظر سنجی که “ای بی سی” و “واشینگن پست” انجام دادند و دوشنبه نتایج آن را منتشر کردند هم پیشتازی کلینتون را به همین نسبت نشان می‌دهد.

در همین حال بازارهای مالی آمریکا روز دوشنبه، پررونق بود. بازاری جهانی سهام هم شاهد بالا رفتن شاخص بود. دلار هم شاهد افزایش نرخ بی‌سابقه‌ای طی هفته‌های اخیر بود. سرمایه‌گذاران هم اعلام رئیس پلیس فدرال را در بالا رفتن آرای کیلنتون موثر دانستند.

به هر حال نظرسنجی‌ها نشان از رقابتی تنگاتنگ در انتخابات روز سه‌شنبه ریاست جمهوری آمریکا دارد که در آن کفه ترازو «فعلا» کمی به سود کیلنتون سنگینی می‌کند.

کلینتون (۶۹ ساله) و ترامپ (۷۰ ساله) روز دوشنبه میان شماری از ایالت‌ها رفت و آمد کردند که می‌توانند در تعیین سرنوشت انتخابات موثر باشند.

ترامپ روز دوشنبه خود را در ساراسوتا واقع در ایالت فلوریدا آغاز کرد. او در این ایالت که شمار زیادی از رای دهندگانش لاتینی الاصل هستند، رقابت سختی با کلینتون دارد.

ترامپ تسلیم نتایج نطرسنجی‌ها نشده و با پیش‌بینی پیروزی خود، به هوادارانش گفت: «کلینتون فریبکار است. ما از این‌که انسان‌های احمق ما را رهبری کنند خسته شده‌ایم».

کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، نیوهمپشایر و میشیگان، دیگر ایستگاه‌های روز دوشنبه ترامپ هستند.

اما در کمپین کلینتون، سخنان روز شنبه کومی در کنگره شگفتی ساز بود. او گفت که محققان شبانه روز برای بررسی ایمیل‌های کلینتون وقت گذاشتند اما هیچ چیزی نظر پلیس فدرال را در نبود دلیلی برای متهم کردن کلینتون تغییر نداد.

هنوز مشخص نیست که آیا این سخنان می‌تواند آسیبی که ماجرای استفاده کلینتون از ایمیل‌های شخصی‌اش در دوره وزارت خارجه و متهم شدنش به فساد از سوی جمهوری‌خواهان را به او وارد کرده، از میان ببرد یا نه.

مدیر کمپین ترامپ در این باره به تلویزیون ای بی سی گفت:‌ «سخنان کومی در یک شبانه روز نمی‌تواند به کلینتون برای باز پس گیری آرای از دست رفته کمک کند».

سفر به دو شهر در ایالت پنسیلوانیا و همچنین یک شهر در میشیگان، برنامه کلینتون بود. او برنامه روز دوشنبه خود را با حضور در تجمعی بزرگ در کارولینای شمالی، پایان خواهد داد. در این تجمع که در استادیوم استقلال فیلادلفیا برگزار می‌شود، باراک اوباما رئیس جمهوری کنونی آمریکا و همسرش میشل اوباما هم حضور خواهند یافت.

کلینتون صبح دوشنبه در سخنانی کوتاه به خبرنگاران گفت که به تعهد خود در یکپارچه کردن کشور پایبند خواهد بود.

او ادامه داد: «شکاف‌ها را کمپین طرف دیگر (ترامپ) افزایش داد… باید کشور را متحد کنیم».

عموم بازار این نظر را دارد که کلینتون وضعیت کنونی را حفظ خواهد کرد در حالی که در صورت پیروزی ترامپ، وضعیت مبهم خواهد بود.
بازارهای مالی هفته گذشته پس از بالا رفتن احتمال پیروزی ترامپ در نظر سنجی‌ها، شاهد افول بود.