پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه اکسپرس به روابط پر تنش میان روسیه و آمریکا اشاره کرده ونوشته تنش میان این دو کشور از جنگ سرد فراتر رفته است.

روزنامه اکسپرس به روابط پر تنش میان روسیه و آمریکا اشاره کرده ونوشته تنش میان این دو کشور از جنگ سرد فراتر رفته است.

روزنامه اکسپرس به نقل از برخی منابع خاص خود نوشته که واشینگتن، بر درجه آمادگی خود برای جنگ اتمی افزوده است؛ آن هم با استفاده از سامانه هشدار «دفکون».سامانه «دفکون» پنج درجه هشدار دارد که در درجه پنجم، خطر جدی به نمایش گذاشته می‌شود. سایت غیر رسمی DEFCON گزارش داده است که درجه هشدار تا سه بالا رفته است؛ اتفاقی که از زمان حملات ۱۱ سپتامبر روی نداده بود.این سایت همچنین به روابط پر تنش میان روسیه و آمریکا اشاره کرده و نسبت به وقوع جنگی فراگیر میان دو کشور هشدار داده است. به نوشته این سایت، تنش میان این دو کشور از جنگ سرد فراتر رفته است.

 

دبی-العربیه.نت فارسی  روابط آمریکا و روسیه به بدترین و تنش‌آمیزترین وضعیت خود از پایان جنگ سرد در قرن گذشته رسید. دلیل آن هم بحران‌های متعددی است که دو کشور در روابط دوجانبه با یکدیگر مواجهند. برجسته‌ترین این اختلاف‌ها، بحران سوریه است که در آن روسیه تهدید کرده هواپیماهای آمریکایی را در صورت حمله به مواضع نیروهای دولتی سوریه، سرنگون خواهد کرد. ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که از سوی آمریکا مطرح شده هم یکی دیگر از دلایل تنش است؛ مساله‌ای که باعث شد برخی مقام‌های آمریکایی، اظهارات خصمانه‌ای علیه دولت روسیه ایراد کنند.

برخی معتقدند که نشانه‌های بشیاری وجود دارد که تنش میان آمریکا و روسیه، به سوی یک جنگ پیش می‌رود. اما این نشانه‌ها تا چه اندازه معتبر و مهم هستند؟

شاید یکی از برجسته‌ترین نشانه‌ها، اقدام روسیه در استقرار موشک‌‌های اسکندر دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای در استان کالینینگراد هم مرز با کشورهای حوزه بالتیک باشد. این اقدام تگرانی بسیاری از تحلیگران را در پیش داشت که گفتند دو کشور در آستانه جنگ قرار دارند.

اما روزنامه آمریکایی واشینگتن پست نوشته است که این اقدام، نشانه‌ای از پیشروی دو کشور به سمت جنگ نیست. ایگور کوناشنگوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است این موشک‌ها به طور عمل در محور حرکت هواپیماهای جاسوسی آمریکا مستقر شده‌اند و این اقدام یک تمرین نظامی است. وزیر امور خارجه لیتوانیا که کشورش هم‌مرز کالینینگراد است هم گفت این اقدام تنها تاتیکی برای مذاکره است.

آمادگی برای جنگ اتمی

در همین راستا، روزنامه اکسپرس نوشت که یکی از شبکه‌های تلویزیونی روسیه، با پخش اطلاعیه‌ای، از شهروندان خواست نزدیک‌ترین پناهنگاه در برابر بمباران را شناسایی کنند. این اطلاعیه از مردم روسیه می‌پرسد: «آیا شما آماده جنگ اتمی در صورت وقوع هستید»؟ یفگینی کیسیلیوف مجری برنامه هم از «رفتار بی شرمانه آمریکا» انتفاد کرد و هشدار داد که تنش میان دو کشور ممکن است شامل جنگ اتمی هم باشد.

روزنامه اکسپرس افزود که ارتش روسیه، اقدام به برگزاری مانور نظامی دفاعی در سطح کشور کرد که طی آن، ۴۰ میلیون شهروند را به منظور آمادگی برای جنگی فراگیر و حملات اتمی، جابه‌جا کرد.

دولت روسیه هم با اصلاح یکی از قوانین که اجازه افزایش شمار نیروهای ذخیره ارتش را از راه فراخواندن سربازان ذخیره و نظامیان بازنشسته می‌دهد، موافقت کرد.

فریبی تبلیغاتی

چندی پیش فرماندار شهر سان‌پتزربورگ، طرحی برای فراهم کردن و ذخیره مواد اولیه مورد نیاز مردم از جمله نان به منظور آمادگی برای جنگ وضع کرد.

روزنامه واشینگتن پست، این اقدام را «فریقی تبلیغاتی» توصیف کرد. الکساندر گولتز تحلیلگر نظامی به این روزنامه گفته است که مقدار موادی که فرماندار تصمیم به ذخیره آن گرفت، تنها برای ۲۰ روز کافی است.

اما از جمله نشانه‌های جنگ، سخنان برخی از سیاستمداران جنجال برانگیز روس است؛ همچون ولایدیمر گیرینوفسکی از اعضای حزب دمکرات لیبرال روسیه که گفته است پیروزی احتمالی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به معنی حتمی شدن جنگ میان دو کشور است.

اما واشینگتن پست نوشته است که گیرینوفسکی همواره از موضع کرملین تبلیع می‌کند و او طرفدار پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات است؛ از این رو سخنانش تنها اعلام موضع سیاسی به شمار می‌آید. همچنین حزبش تنها ۳۹ کرسی از ۴۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد، از این رو تقریبا هیچ تصمیمی نمی‌تواند درباره جنگ آن هم از نوع اتمی‌اش بگیرد.