شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » همایش بین‌المللی مولانا جلال الدین محمد بلخی امروز در زادگاهش، بلخ برگزار شد.

همایش بین‌المللی مولانا جلال الدین محمد بلخی امروز در زادگاهش، بلخ برگزار شد.

به گزارش سایت فارسی بی بی سی این همایش که در آن شمار زیادی از پژوهش‌گران و استادان دانشگاه‌ها از کشورهای مختلف جهان شرکت کرده‌اند، از سوی سرپرست ولایت بلخ، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و موسسه فرهنگی ایکو برای مدت دو روز در بلخ برگزار شده است.

در این همایش بر اندیشه‌های انسانی مولانا تاکید شد و اشتراک‌کنندگان در آن گفتند که در جهان پر از آشوب امروز ضرورت است که اندیشه‌های انسان‌دوستانه مولانا برجسته شود.

مژگان مصطفوی، معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که در این همایش شرکت کرده بود، گفت که “برای مبارزه با افراط‌گرایی و همچنین مبارزه با تهاجم فرهنگی نیاز است که مولانا برای قشرهای امروزی معرفی شود.”

خانم مصطفوی افزود: “هدف ما بیشتر در برگزاری این همایش، ایجاد همگرایی و همدلی بیشتر بین کشورهای منطقه و توجه بیشتر به تاریخ و تمدن غنی ادبی و فرهنگی کشور بوده است. ما از آرشیو ملی افغانستان خوشبختانه نسخ خطی مثنوی معنوی را به یونسکو تقدیم کردیم که قدمت تاریخی از این‌ها به به قرن شش برمی‌گردد.”

در این برنامه تئاتری در چهار پرده از سوی هنرمندان بلخ نیز اجرا شد که در آن واقعه تولد مولانا در بلخ و هجرت خانواده او را به سوی بغداد را نشان می‌داد.

در همین حال ذبیح الله فطرت، معاون همایش جهانی مولانا در بلخ گفت که برای مشارکت افغانستان در ثبت آثار مولانا به عنوان میراث فرهنگی افغانستان در کنار کشورهای ترکیه و ایران نیاز بود تا همچون برنامه‌ای برگزار شود.

او گفت: “در شرایطی که کشور های ترکیه و ایران خواستار ثبت مثنوی معنوی خداوندگار بلخ به نام کشورهای خودشان شدند، جا داشت که افغانستان چنین همایشی را برگزار می‌کرد و این همایش بهانه می‌شد برای این که حس مالکیت خداونگار بلخ به بلخ بیشتر برای جهانیان ابلاغ شود.”

جلال‌الدین محمد بلخی، ملقب به مولوی و مولانا، در سال ١٢٠٧ میلادی (٦٠٤ هجری قمری) در بلخ متولد شد و خانقاه بهاالدین ولد، پدر او، در ولایت بلخ در شمال افغانستان قرار دارد.