جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های یکشنبه سوم مرداد ماه

مروری بر روزنامه های یکشنبه سوم مرداد ماه

روزنامه های امروز، حوادث تروریستی در افغانستان و تیراندازی در مونیخ را در کانون توجه قرار دارند. این در حالی است که موضوع فیش های حقوقی از دو منظر کاملاً متفاوت میان اصولگرایان و طرفداران دولت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین اظهارات عجیب وزیر بهداشت نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

روزنامه های امروز، حوادث تروریستی در افغانستان و تیراندازی در مونیخ را در کانون توجه قرار دارند. این در حالی است که موضوع فیش های حقوقی از دو منظر کاملاً متفاوت میان اصولگرایان و طرفداران دولت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین اظهارات عجیب وزیر بهداشت نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران و اعتماد وقایع افغانستان را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « در خون»با اشاره به سه حمله انتحاری «داعش»به تظاهرات «جنبش روشنایی» 80 کشته و 231 مجروح برجای گذاشت، نوشت: «در حالی که اقلیت هزاره دیروز شنبه در کابل، پایتخت افغانستان تظاهرات «جنبش روشنایی» را برگزار کرده بودند، وقوع سه انفجار در این تظاهرات، 61 کشته و 207 زخمی برجا گذاشت. داعش مسئولیت این انفجارها را پذیرفته و طالبان که داعش را رقیب خود در افغانستان می‌بیند، این حمله را محکوم کرده‌ است.

به گزارش رویترز، تصاویر منتشر شده از سوی شبکه‌های اجتماعی از قربانیان این حادثه تروریستی حکایت از شدت انفجار در این حمله تروریستی داشت. به گفته شاهدان، انفجار قوی بوده و مواد انفجاری زیادی در بمب‌های کار گذاشته به کار رفته‌ بوده‌ است. برخی شاهدان عینی نیز به بی‌بی‌سی گفتند، صدای سه انفجار را شنیده‌اند. حفیظ شریعتی، استاد دانشگاه و از معترضان جنبش روشنایی نیز گفت، در محل همایش جنبش روشنایی سه انفجار انتحاری رخ داد.

یک شاهد عینی هم گفت معترضان پس از وقوع انفجار تلاش کردند قربانیان این رویداد را به بیمارستان‌ها برسانند اما موانع باعث مشکل در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان‌ها شد. به گفته شاهدان، امنیت تظاهرات به گونه مطلوب تأمین نشده بود.

برگزارکنندگان تظاهرات جنبش روشنایی دقایقی پیش از انفجار گفته بودند، مرحله نخست اعتراض‌ها به پایان رسیده و اکنون مشغول برپا کردن خیمه‌ها برای «تحصن نامحدود» هستند. جنبش روشنایی در اعتراض به تغییر مسیر خط انتقال برق افغانستان راه افتاده و اقلیت هزاره معتقدند با این تغییر مسیر امید دیرینه آنها برای بهره‌برداری از انرژی بر باد می‌رود.»

همچنین صادق زیباکلام در یادداشتی در همین روزنامه با عنوان «فضاسازی علیه ایران با تحریف واقعیت» به موضوع تیراندازی در مونیخ پرداخته است. زیباکلام در بخشی از این یادداشت نوشت: «ساله بعد از 11 سپتامبر نشان می‌دهد سابقه‌ای از گرایش ایرانی‌ها به رادیکالیزم و غرب‌ستیزی‌ای که در جهان عرب و سنت حاکم بوده است، وجود نداشته است. به عبارت دیگر، آن نوع گرایش تندرو در برخی کشورهای مسلمان که برای رسیدن به اهدافش تروریسم را جایز می‌داند، در میان اسلام تشیع ایرانی جایگاهی ندارد و شاید واقعه مونیخ نخستین مورد طی سال‌های اخیر بوده است که نام یک ایرانی را در یک واقعه مسلحانه که هنوز ابعاد و جزئیات مربوط به آن منتشر نشده است، بر سر زبان انداخته است. در حقیقت موج ایران هراسانه‌ای که محافل سیاسی برخی کشورهای عربی علیه ایران راه انداخته‌اند، در راستای انتقام‌گیری از ایرانیان و تحت‌الشعاع جبهه‌گیری سیاسی آنها علیه کشورمان قابل فهم است. تلاشی که البته نمی‌تواند با اقدام مسلحانه یک نوجوان، به شکل یک حرکت آگاهانه سیاسی و سازماندهی شده تعریف شود.

با این حال با توجه به نفوذ وسیع مالی و رسانه‌ای ریاض که به پشتوانه حمایت‌های اقتصادی‌اش از بسیاری از کشورهای منطقه صورت می‌گیرد، مقامات ایرانی باید با هشیاری روند فضاسازی‌های اخیر این کشور را در اتهام‌زنی به کشورمان و ربط دادن یک اتفاق خشونت‌بار به یک اقدام آگاهانه بخوبی رصد کرده و مانع از آن شوند که نام ایران به واسطه تحریف واقعیت‌ها در عرصه مبارزه با خشونت و ترور بدنام شود.»

موضوع فیش های نجومی از دو منظر

روزنامه اعتماد در گفت و گو با وزیر اقتصاد به پشت پرده فیش های حقوقی پرداخته است. شرق در این گفت و گو با عنوان « پشت‌پرده جنجال فيش‌هاي‌حقوقي » به نقل از علی طیب نیا می نویسد: « در جلسه كميسيون اقتصادي هم توضيحاتي در خصوص اقداماتي كه براي ساماندهي نظام پرداخت‌ها در شبكه بانكي انجام داده‌ايم ارايه دادم. من آنجا هم صراحتا عنوان كردم نظام پرداخت‌ها به‌طور كلي در كشور ما نه عادلانه است و نه كارآمد. كارآمد نيست به اين دليل كه بين پرداخت به نيروي انساني و ارزش خدماتي كه ارايه مي‌دهد هيچ ارتباط منطقي وجود ندارد. وقتي بين ارزش خدمات و ما به ازايي كه پرداخت مي‌كنيد ارتباطي وجود نداشته باشد نمي‌توان انتظار كارآمدي داشت. اين يك اشكال عمده در نظام پرداختي ما است و ايراد دوم به ناعادلانه بودن آن برمي‌گردد.

اوايل سال ٩٤ بود كه ما متوجه شديم پرداخت‌هاي بالايي در قالب تسهيلات در برخي شركت‌هاي تابعه صورت گرفته كه نرخ سود آن ٤ درصد يا حتي كمتر، آن هم با ارقام بعضا چند صد ميليوني صورت گرفته است. نخستين كاري كه ما انجام داديم اين بود كه مصوبه‌اي براي دولت تهيه كنيم كه دولت آن را تصويب كند و به تمامي مجامع و شوراهاي عالي ابلاغ كند كه در زيرمجموعه‌هاي خود مفاد اين مصوبه را رعايت كنند. بر اساس متني كه پيشنهاد داديم پرداخت هر گونه تسهيلات از محل منابع قرض‌الحسنه ممنوع شد و البته پيشنهاد داديم كه تسهيلات پرداختي از منابع ديگر نيز داراي سقف و با سود متعارف نظام بانكي باشد.

بر اساس متني كه پيشنهاد داديم پرداخت هر گونه تسهيلات از محل منابع قرض‌الحسنه ممنوع شد و البته پيشنهاد داديم كه تسهيلات پرداختي از منابع ديگر نيز داراي سقف و با سود متعارف نظام بانكي باشد. پيشنهاد ما در مورد نرخ سود ابتدا اين بود كه نرخ آن برابر با نرخ سود عقود مبادله‌اي باشد. بنابراين قرض‌الحسنه نباشد، سود داشته باشد، سقف آن رعايت شود و البته افراد دريافت‌كننده هم با شرايط مشخصي بتوانند تسهيلات دريافت كنند. از جمله اينكه حداقل دو سال در آن پست حضور داشته باشند نه آنكه روز اول امكان اخذ تسهيلات براي آنها وجود داشته باشد. خب اين مصوبه در تابستان سال ٩٤ يعني ٢٤ مرداد ماه به دولت ارايه شد، به كميسيون اقتصادي دولت رفت از آنجا هم به كميسيون تخصصي ارجاع داده شد و فرآيند تصويب آن در هر دو كميسيون نهايي شد. نهايتا هم بهار امسال در تاريخ ١٥ فروردين اين مصوبه توسط دولت تصويب شد. منتها همكاران در دولت نظرشان اين بود كه هدف ما از اين مصوبه محدود كردن تسهيلاتي است كه تاكنون پرداخت شده و اگر اين موضوع را به عنوان يك مصوبه مستقل ابلاغ كنيم ممكن است اين شائبه ايجاد شود كه دولت درصدد فراهم كردن يك تاسيس يا امكان جديد است و در همين راستا شركت‌هايي كه تاكنون چنين پرداخت‌هايي نداشته‌اند از اين پس اقدام خواهند كرد. به همين دليل بهتر است اين مصوبه در چارچوب ضوابط اجرايي بودجه سال ٩٥ گنجانده شود كه نهايتا نيز همين اتفاق افتاد و دولت به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ابلاغ كرد كه اين محتوا در چارچوب ضوابط اجرايي ابلاغ شود كه همين اتفاق نيز افتاد. در واقع بر اساس قانون بودجه در سال ٩٥ ضوابطي وجود دارد كه مانع پرداخت‌هاي گزاف در قالب تسهيلات خواهد شد. منبع دومي كه وجود داشت براي پرداخت‌هاي اينچنيني، ماده ٢١٧ قانون ماليات‌هاي مستقيم بود كه به موجب اين ماده، يك درصد درآمد مالياتي در اختيار وزارت امور اقتصادي و دارايي است كه براي كساني كه در امر دريافت ماليات تلاش مي‌كنند و همچنين آموزش و ترويج فرهنگ مالياتي هزينه شود. براي اين ماده هم يك چارچوب و ضوابط روشن و مشخص وجود نداشت و اين امكان فراهم بود تا از محل اين منابع ارقام بالايي پرداخت شود. به همين خاطر ما از زمستان سال ٩٤ و قبل از اينكه ماجراي فيش‌ها به وجود بيايد با هماهنگي ديوان محاسبات كشور شيوه‌نامه‌اي تهيه كرديم و در اسفندماه ابلاغ شد تا اطمينان حاصل كنيم كه روزنه‌هاي سوءاستفاده بسته شده است. سومين منبع پرداخت موضوعي است كه در ماده ٤٠ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت آمده و به دستگاه‌ها اجازه خواهد داد در چارچوب موافقتنامه‌هايي كه با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مبادله مي‌كنند در قالب برنامه رفاهي دستگاهي پرداخت‌هايي به پرسنل خود داشته باشند. همين عناويني كه در فيش‌هاي حقوقي آمده و مساله‌ساز شده همگي در اين چارچوب است كه متاسفانه مبناي قانوني دارد. مجوزي است كه مجلس داده و مصوبه‌هايي است كه وجود داشته كه مبدا اين قانون هم به اوايل دهه هشتاد برمي‌گردد و از آن موقع اين عارضه وجود داشته كه به تدريج رايج شده است. براي اين پرداخت‌ها نيز امسال شيوه‌نامه‌اي نخست براي دستگاه‌هاي تابعه وزارت اقتصاد نوشته شده و براي اينكه ممكن بود فرآيند تصويب در دولت طولاني شود سريعا در وزارت اجرا كرديم كه سقف‌هايي براي اين مورد هم در نظر گرفته شده كه خوشبختانه شوراي حقوق و دستمزد هم آن را تصويب كرد و نهايتا هفته گذشته به تصويب دولت هم رسيد.

به عنوان تير آخر هم يك حكم ديگر به همه دستگاه‌هاي تابعه ابلاغ كرديم كه متعاقبا دولت هم آن را تصويب كرد و بر اساس آن، دريافتي كل از همه محل‌هاي مشمول و غيرمشمول بيشتر از ١/٣ برابر حداكثر حقوق و مزاياي مستمر نباشد كه البته پيشنهاد وزارت به صورت ناخالص بود اما در دولت مقداري افزايش يافت كه اين محدوديت را براي پرداختي خالص قايل شده است. البته استثناهايي براي برخي موارد ويژه مانند متخصصان نفتي و پزشكان مناطق محروم وجود دارد كه براساس تصميم دولت اين موارد هم نبايد ٣٠درصد بيشتر از اين مقدار باشد. »

اما روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «دولت برکناری مديران نجومي را متوقف کرده است! » با اشاره به سخن قاضی سراج که وزیر اقتصاد تحت فشار است نوشت:« پرونده تخلفات بانك توسعه صادرات در رابطه با دستمزدهاي نجومي در حالي هم‌اكنون در دادسراي ديوان محاسبات به سر مي‌برد كه بانك مركزي و ساير مسئولان برخورد با پرونده فيش‌هاي نجومي تاكنون در اين‌باره هيچ گونه اطلاع‌رساني انجام نداده‌اند! »، رئيس ديوان پيشين محاسبات مجلس شوراي اسلامي در حالي تخلف در پرداخت‌هاي غيرقانوني سال 94 بانك توسعه صادرات را محرز دانسته و پرونده اين بانك تخصصي كاملاً دولتي را به دادسراي ديوان ارسال كرده است كه متأسفانه تاكنون از سوي دولت تدبير و اميد در رابطه با شفاف‌سازي دستمزد مديران بانك‌هاي تماماً دولتي چون توسعه صادرات، مسكن، صنعت و معدن، توسعه تعاون اقدامي انجام نداده است »

روزنامه آرمان در ستون طنز خود در مطلبی به تغییر پیراهن کاروان المپیکی کشومان واکنش نشان داد. در بخشی از این مطلب می خوانیم: « بالاخره به شادی و میمنت لباس کاروان ورزشکاران کشورمان در مسابقات المپیک ریو رونمایی شد که انصافا باید به طراح این لباس آفرین گفت.در همین راستا چند پیشنهاد داریم که آنها را خدمت عزیزان ارائه می دهیم؛ الف- خشکشویی آشنا سراغ داریم، ارزان هم حساب می کند، زمانی که لباس‌ها رونمایی شد انگار از دهان شتر آنها را بیرون کشیده بودیم. طراح گرامی ظاهرا در جریان نیستند که«اتو» قرن هاست افتتاح شده است.هرچند به نظر می رسد شرکت تولید کننده با خودش گفته که هوا در برزیل گرم و شرجی است و لباس ها خودشان باز می شوند.ب- هنگام دور زدن ورزشکاران کشورمان ممکن است به آنها سفارش همبرگر و نوشابه بدهند، به دل نگیرند. ج- دوستان یک لباسی طراحی کرده‌اند که آن دسته از ورزشکارانی که شانس حضور در المپیک را پیدا نکردند، در حال حاضر خوشحال و خندان بوده و از این عدم حضور اعلام رضایت کنند. د- دوستان یک جوری لباس طراحی کرده‌اند که توی تن مانکن ها زار می زند، چه برسد به اینکه بخواهد تن آدم معمولی برود. – اگر شما به دست‌های مانکن‌ها دقت کنید، برعکس هستند.این طراحی بسیار هوشمندانه بوده و حریفان را دچار سردرگمی می‌کند.زیرا دقیقا مشخص نیست کسی که این لباس‌ها را می‌پوشد، دارد به المپیک ریو می‌آید؟ یا دارد از المپیک ریو می رود؟ به نظر می رسد وقت آن رسیده که کمی بیشتر در مورد لباس های ورزشی تیم های ملی کشورمان زحمت بکشیم.لباس های تیم اعزامی به المپیک هم که یک طوری است که اگر با آن به خواستگاری بروید، پدر عروس خانم همان جلوی در خانه شما را با اردنگی بدرقه می کند.یعنی سخت است که ما یک چیزی طراحی کنیم که حداقل خودمان بتوانیم آن را بپوشیم و تا سر کوچه برویم، این لباس تیم ملی تنها حسنی که دارد حس نوستالژیک به آدم می دهد و یاد پاک‌کن پلیکان دو رنگ می افتد».

روزنامه شرق نیز در کاریکاتور زیر به گرمای بی سابقه در کشور واکنش نشان داده است.

پشت‌پرده جنجال فيش‌هاي‌حقوقي از زبان وزیر اقتصاد تا تخلفات نجومی در یک بانک دیگر!

روزنامه کیهان نیز در تیتر یک امروز خود به سخنان دیروز وزیر بهداشت واکنش نشان داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « قبل از دولت یازدهم مردم کف زمین زایمان می‌کردند!» نوشت: « فرافکنی‌ها و سیاه نمایی‌های دولت یازدهم علیه دوران قبل از خود به اوج رسید و دیروز وزیر بهداشت با توهینی آشکار به مردم و انقلاب، گفت: واقعاً زمانی که ما آمدیم، مردم کف زمین زایمان می‌کردند! نکته قابل تامل دیگری که در خصوص توهین دیروز وزیر بهداشت قابل ارزیابی است، سکوت معنا‌دار پزشکان بود.چراکه اظهارات وزیر بهداشت قبل از هرکسی و جایی توهین مستقیم به خود و همه جامعه پزشکی بود که خدمات چشمگیری را از اول انقلاب تا قبل از شروع به کار این دولت ارائه کرده‌اند.گفتنی است، پس از اظهارات وزیر بهداشت موجی از انتقادها در فضای مجازی نسبت به هاشمی به راه افتاد».