چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه های پایان هفته

روزنامه های پایان هفته

روزنامه های پایان هفته سخنان رهبر انقلاب در باب دستور برای پیگیری حقوق های نجومی را در دیدار با رئیس جمهور را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که عناوینی از قبیل افتادن اتوبوس سربازان در دره و همچنین گلایه های عارف از لیست امید از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، همه روزنامه های امروز بیانات دیشب رهبر انقلاب در باب پیگیری حقوق های نجومی در کانون توجهشان بوده است. در همین زمینه روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان«دستور رهبرانقلاب برای برخورد باحقوق های نجومی» نوشنت:« ایشان با اشاره به یکی دیگر از حکمت های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، به موضوع نگاه طعمه ای به مسئولیت برای رسیدن به ثروت و امتیازهای خاص پرداختند و گفتند: چنین نگاهی به مسئولیت که در واقع یک امانت است، موجب کوچک و حقیر شدن انسان خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص به موضوع اخیر حقوق های کلان اشاره و تأکید کردند: موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه ها، انسان های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود. ایشان با اشاره به دستور رئیس جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری، و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: بر اساس اطلاعاتی که به من رسیده است، میزان دریافتی مدیران در بیشتر دستگاه ها، در حد معقول است و دریافتی های کلان، مربوط به تعداد اندکی از مدیران است که باید با همین موارد اندک هم برخورد قاطعانه انجام شود.»

گلایه شدید عارف از برخی در ائتلاف امید/ رمزگشايي از موج‌هاي خبري تغيير كابينه!

روزنامه کیهان نیز امروز پاسخ دیروز زیباکلام به نوشته روزنامه کیهان را دوباره پاسخ داده است. کیهان در این نوشته با عنوان«آقای زیباکلام نعل وارونه زده‌اید!» می نویسد:« شرق نامه‌ای از زیباکلام را در صفحه اول خود تیتر کرده که آن نامه را سایت‌های زنجیره‌ای مختلف منتشر کرده‌اند. کیهان پیش از این با مرور اظهارات زیبا کلام در روزنامه اعتماد نوشته بود چرا هر جا حمایت از متخلف است (مانند دفاع از مه‌آفرید خسروی) نام زیبای شما می‌درخشد؟

کیهان: برای پاسخ دادن به پرسش‌های آقای زیباکلام نباید جای دوری رفت و پاسخ‌ها در همین متن طولانی مستتر است. مردم فراموش نکرده‌اند که نشریات اصلاح‌طلب و مدعیان امروزین اعتدال، چه جنجالی بر سر مه‌آفرید خسروی برپا کردند. اما حالا که خرشان از پل (انتخابات 92) گذشته به راحتی امثال آقای زیباکلام از این مفسد اقتصادی – با جرایمی نظیر ارتشاء و اختلاس و آلوده کردن برخی مدیران دولتی – «کارآفرین نمونه» در حد استیو جابز می‌سازند و با مزه‌تر اینکه آقای زیباکلام مفسدان دیگری نظیر شهرام جزایری را نیز افرادی خودساخته در تراز استیو جابز قرار می‌دهد!! پاسخ سؤال آقای زیباکلام درباره وجود فساد با وجود مبارزه با آن، در همین نکته نهفته است؛ برخی سیاسیون و احزاب و رسانه‌ها و شبه روشنفکران زیردست آنان یا اساسا با مفسدان اقتصادی پیوند خورده‌اند و در انتخابات و سیاست و رسانه‌داری از آنها تغذیه می‌شوند، و یا اینکه به مبارزه با فساد، نگاه صرفا ابزاری در حد تسویه حساب سیاسی با این و آن دارند و به همین دلیل حاضر نیستند با مفسدان بدون قرمز و آبی و حیدری – نعمتی کردن آن مبارزه کنند. اینجاست که مفسدان اقتصادی حاشیه امنیت پیدا می‌کنند (چنان که در همین ماجرای اخیر فیش‌های نجومی دیدیم روزنامه شرق چگونه از این پرداختی‌های خیانت‌آلود دفاع کرد و از روحانی خواست از این حقوق‌ها کوتاه نیاید).

به تأکید باید نوشت که مبارزه با فساد و ویژه‌خواری اقتصادی استثنا بردار نیست، و با رانت‌خورها در دولت فعلی به همان شدت باید برخورد کرد که با رانتخورها در دولت سابق و اسبق و گرنه چه فرقی می‌کند نام ویژه‌‌خوار و مفسد، شهرام جزایری و مه‌آفرید خسروی باشد یا بابک زنجانی و یا مدیر فلان بانک و شرکت. وقتی قوه قضائیه پس از ماه‌ها رسیدگی و با وجود مستندات غیرقابل انکار، مه‌آفرید خسروی با اختلاس 3 هزار میلیاردی را مفسد معرفی و مجازات کرده، انتظار این است که مدعیان شعارهای پرطمطراق کنار مردم و قوه قضاییه بایستند نه اینکه مفسدان را کار‌آفرین معرفی کنند، دادن کیف‌های رشوه پر از پول به مدیران و آلودن آنها و سپس اخذ رانت‌های ویژه و جعل ال‌سی‌های میلیاردی دروغین و فاقد اعتبار چه ارتباطی به تولید و کارآفرینی دارد؟!

اما حکایت غصه‌داری روزنامه شرق و پشت صحنه کارگزاران آن درباره موج فساد، حکایت قاتلی است که پس از قربانی کردن مقتول، سر جنازه او بیاید و های های گریه کند»

روزنامه اعتماد در گزراشی با عنوان«عارف: گلايه‌ دارم اما قهرنيستم» به اظهارات عارف در باب برخی از اعضای لیست امید پرداخته اس. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد:« محمدرضا عارف بعد از سكوتي چند‌هفته‌اي به برخي شايعات شكل گرفته پيرامون موقعيتش جواب داد. حرف ديروز او دو چيز بود؛ اول اينكه اهل قهر كردن نيست و بعد اينكه از برخي اعضاي ائتلاف اميد گلايه جدي وجود دارد. او البته گلايه ديگري هم داشت. رييس فراكسيون اميد كه پيشتر نام او به عنوان نامزد كميسيون آموزش مجلس هم مطرح بود، مي‌گويد: در انتخابات اين كميسيون «مهندسي» صورت گرفته است. عارف روز گذشته در ديدار با اعضاي شوراي مركزي و شاخه جوانان حزب نداي ايرانيان بر ضرورت فعاليت‌هاي سازمان‌يافته و تشكيلاتي در قالب احزاب و NGOها تاكيد كرد و گفت: در فعاليت‌هاي تشكيلاتي بايد بر تصميمات جمعي تعصب داشته باشيم و پايبندي خود را به تصميمات نشان دهيم. عارف با بيان اينكه نااميدي در قاموس اصلاح‌طلبي جايگاهي ندارد، اظهار داشت: در مجلس شوراي اسلامي به دنبال پياده‌سازي آرمان‌ها و ايده آل‌هاي خود هستيم ولي ايده آليست نيستيم و واقعيت‌هاي موجود را درك مي‌كنيم و بر اساس همين واقعيت‌ها، فعاليت‌هاي خود را در قالب فراكسيون اميد با جديت ادامه خواهيم داد. نماينده مردم تهران در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي جوانان در فضاي مجازي گفت: من واقعيت‌هاي فضاي مجازي را مي‌دانم و بر استفاده بهينه از اين فضاي رسانه‌اي واقفم اما واقعيت اين است كه مطالبي كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود بعضا از عمق يافتگي كافي برخوردار نيست. رييس فراكسيون اميد در مجلس دهم به فرآيند طي شده در بحث انتخابات هيات‌رييسه مجلس و انتخابات هيات رييسه كميسيون‌هاي تخصصي اشاره كرد و يادآور شد: اگر برخي كم‌لطفي‌ها از جانب كساني كه در ائتلاف اميد بودند، صورت نمي‌گرفت، بهتر به هدف خود مي‌رسيديم و به همين دليل گلايه‌هاي جدي در اين خصوص وجود دارد كه در زمان مناسب مطرح خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: در ائتلافي كه در فرآيند انتخابات مجلس دهم صورت گرفت، حضور برخي افراد در ليست اميد هزينه‌هايي براي ما در پي داشت ولي به جهت احترام به ائتلاف و ارايه ليست واحد اين هزينه‌ها را متقبل شديم. »

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان«رمزگشايي از موج‌هاي خبري تغيير كابينه» با اطرح این سئوال که آيا تغيير در ياران روحاني جدي است نوشت:« كابينه رياست جمهور يا هيئت دولت مهم‌ترين ابزار اجرايي رئيس‌جمهور در حوزه كشورداري محسوب مي‌شود. طبيعي است كه در هر دوره‌اي بنا به مقتضيات زمانه اين ابزار اجرايي مي‌تواند ترميم شود يا هر كدام از وزرا مي‌توانند جاي خود را به شخص ديگري با عملكرد بهتر يا همگراتر با شخص رئيس‌جمهور بدهند.

فارغ از تغييراتي كه ناشي از رأي عدم اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزيران بوده است و تنها شامل بركناري رضا فرجي دانا وزير بركنار شده علوم در مجلس نهم مي‌شود، حسن روحاني تركيب وزراي كابينه خود را تغيير نداده است. اين در حالي است كه در دوره محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهور سابق دو سال پس از آغاز به كار دولت نهم دو تن از وزرا از جمله وزير آموزش و پرورش جاي خود را به اشخاص ديگري سپردند. به نظر نمي‌رسد كه روحاني بخواهد حداقل تا پايان دوران رياست جمهوري فعلي خود دست به تركيب كابينه بزند، با اين حال هر از چندگاهي ناگهان يك موج خبري در خصوص قريب‌الوقوع بودن تغيير برخي وزرا در رسانه‌هاي كشور پديدار مي‌شود. نكته جالب اينجاست كه اين صدا از جانب كساني شنيده مي‌شود كه خود متحد جدي دولت يازدهم هستند، اما به نظر مي‌رسد كه در حال حاضر به منتقدين سرسخت تبديل شده‌اند. حال روشن نيست كه روحاني چگونه مي‌تواند چنين چالش‌هايي را در داخل دولت مديريت كند، اما طبيعي است كه دامنه اين اختلافات و البته سهم‌خواهي‌ها آنچنان گسترده‌تر شده كه برخي از نزديك‌ترين متحدان دولت هم نمي‌دانند كه كدام از وزراي دولت در كابينه باقي خواهند ماند. سال‌هاي آخر دولت مي‌تواند زمينه‌ساز تغيير گسترده‌اي در داخل دولت باشد. »

پوریا عالمی در ستون طنز روزنامه شرق در مطلبی با عنوان« فهمیدی یا نه؟ »نوشت:« ببین بابای سوفیا، این خط، این هم نشان، یا سوفیا را به من می‌دهی یا من می‌روم از یک دختر دیگر خواستگاری می‌کنم.فکر نکنی من الکی تهدید می‌کنم‌ها. من دقیقا عین همان آقاهه هستم که می‌خواست هواپیما را بدزدد، رفت توی کابین و اسلحه را گذاشت روی شقیقه خلبان و گفت: یا هرجا من می‌گویم می‌روی، یا… بنگ. (متأسفانه خبری از هواپیماربا، خلبان و هواپیما دیگر در دست نیست). بابای سوفیا به‌نفع خودت است که سوفیا را بدهی به من وگرنه می‌آیم جلو خانه‌تان خودم را آتیش می‌زنم. کلا من آدم قاطی‌ای هستم. وقتی دعوا می‌شود، آجر را برمی‌دارم و قبل از اینکه به سمت طرف پرت کنم، اول می‌زنم توی سر خودم، تا حساب کار دست طرف بیاید. ببین بابای سوفیا، من که پول‌وپله ندارم. خواسته حداقلی من این است که خودت شرایط را درک کنی و چمدانت را ببندی و بروی خانه دوستانت زندگی کنی. بعد من و سوفیا سال‌های‌سال با هم در خانه تو زندگی کنیم و کیفش را ببریم. آیا تو تن به این خواسته حداقلی من نمی‌دهی؟ نه؟ خیلی‌خب. من هم از امروز آشغال‌هایمان را می‌آورم می‌گذارم جلو در شما. ماشینم را هم جلو پارکینگ شما پارک می‌کنم. اصلا می‌روم سه‌تا زن می‌گیرم می‌آیم واحد روبه‌رویی شما را اجاره به شرط تسخیر می‌کنم تا خودت این‌قدر حرص بخوری و دق کنی که ول کنی و بروی و من بمانم و سوفیا و این سه‌تا.

خلاصه این آخرین حرف من است. تا فردا فرصت داری سوفیا را بدهی به من و خودت هم جُل‌وپلاست را جمع کنی بروی تا من بیایم خانه تو و بشوم آقا و صاحبخانه و سرور. سوفیا هم که باید کنیزی‌‌ام را بکند. پس به‌نفع خودت و سوفیاست. چون این‌طوری سر سوفیا هم گرم می‌شود. اگر تا فردا رفتی که رفتی، اگر نرفتی، من مجبورم کل برق محله‌تان را قطع کنم تا از گرما بپزید و با لباس خانه بیایی بیرون. بعد من سریع زنگ می‌زنم می‌گویم این آقا با لباس نامتعارف وارد شهر شده. همین که بردندت، من می‌پرم خانه‌ات را اجاره به شرط تسخیر می‌کنم و سوفیا دیگر صددرصد خوشبخت و عاقبت‌به‌خیر می‌شود. فهمیدی یا نه؟

با احترام؛ میدون دوم، خواستگار سوفیا »

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان« 19 قربانی اتوبوس مرگ » نوشت:« سحرگاه چهارشنبه جاده کرمان به شیراز در دو حادثه جداگانه شاهد سقوط و واژگونی مرگبار دو دستگاه اتوبوس و کشته و زخمی شدن بیش از 40 مسافر بود. به گزارش خبرنگار حوادث «ایران» در نخستین حادثه که ساعت یک و 20 دقیقه بامداد چهارشنبه در نزدیکی شهرستان نی‌ریز رخ داد یک دستگاه اتوبوس ولوو در حالی که مسیر شرق به غرب محور سیرجان به نی‌ریز را طی می‌کرد، در گردنه «لایرز» از جاده منحرف شد و به دره 20 متری سقوط کرد. این اتوبوس که از پادگان آموزشی 05 کرمان راهی اهواز بود حامل سربازان لیسانس وظیفه بود که بر‌اثر این حادثه دلخراش 19 سرباز جان باختند.

گلایه شدید عارف از برخی در ائتلاف امید/ رمزگشايي از موج‌هاي خبري تغيير كابينه!

همزمان با اعلام خبر به پلیس، نیروهای آتش‌نشانی و‌ هلال احمر راهی محل حادثه شدند. اما در این تصادف 16 نفر در محل حادثه و 3 نفر در بیمارستان جان باختند. 17 مسافر نیز مجروح شدند که برای درمان به بیمارستان شهدای شهرستان نی ریز منتقل شدند. کارشناسان علت این حادثه را سرعت زیاد اتوبوس و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و شیب جاده اعلام کردند. گفته می‌شود در باک اضافی- زاپاس- این اتوبوس نیز دو نفر افغانی به همراه مقادیری کالای قاچاق شامل سیگار، انبه و…مخفی شده بودند. »