پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبارویژه روزنامه‌های 30 خردادماه

اخبارویژه روزنامه‌های 30 خردادماه

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند

 

******

ماجرای دیدار فریدون و تاج‌زاده/ پلمب کارخانه شیر پگاه/ خزانه خالی است، اما نه برای شما مدیر عزیز!کیهان

چرا هر جا حمایت از متخلف است نام زیبای شما می‌درخشد؟!

صادق زیباکلام می‌گوید هدف از انتشار فیش‌های حقوقی مدیران، زمین‌زدن دولت روحانی است.

وی در روزنامه اعتماد نوشت: ناگفته پیداست که هدف از انتشار فیش‌های حقوقی مدیران بانک‌ها و مدیران دولتی، زمین زدن دولت روحانی است و عده‌ای می‌خواهند بگویند مردم بدانید دولت تدبیر و امید، دولتی که به آن رای داده‌اید در شرایطی که بخش قابل توجهی از مردم و حقوق‌بگیران و بازنشسته‌ها حقوق کمی دریافت می‌کنند و عده زیادی بیکار هستند و مردم مشکلات زیادی دارند، به مدیران ارشد دولت تدبیر و امید حقوق‌های 150‌میلیونی پرداخت می‌شود.

این برداشت اول است، بی‌اعتبار کردن کارگزاران دولت یازدهم نزد مردم. اما از واقعیت آنچه در افکارعمومی رخ می‌دهند، غافلند. ذهن جست‌وجوگر سراغ ریشه‌های ماجرا را می‌گیرد تا دریابد این حقوق و دستمزد امروز پرداخت می‌شود یا از سالیانی قبل که دولت متبوع منتقدان فعلی بر سر کار بود. اینجاست که نتیجه عکس خواسته کسانی خواهد بود که پشت پرده قرار گرفته‌اند.

درباره این تحلیل اولا باید گفت که آقای زیباکلام مرتکب نیت‌خوانی و انگیزه‌خوانی شده است. حال آن که پاسخ نقد و پرسش را نمی‌توان با برچسب زدن به مغز و ذهن منتقد و پرسشگر داد و در واقع صورت مسئله را خذف کرد. ثانیا باید پرسید فارغ از نیت پرسشگران آیا ماجرای فیش‌های نجومی واقعیت دارد یا جعل پرسشگران است؟ ثالثا سنجاق کردن کوتاهی دولت فعلی به دولت سابق آیا می‌تواند اصل صورت مسئله را به حاشیه ببرد؟ مگر تخلف سابق و لاحق دارد؟ رابعا چرا امثال آقای زیباکلام به جای اعتراض به این رانت‌ها و تبعیض‌ها به نوعی موضع می‌گیرند که عملا ایجاد حاشیه امنیت برای متخلفان است؟ این نکته از آن جهت مهم است که آقای زیباکلام پس از اعدام مه‌آفرید خسروی (مفسد 3 هزار میلیاردی) نیز مدعی شده بود وی کارآفرین نابغه و باهوش و بی‌گناه است.

و بالاخره اینکه الزامی ندارد این ماجرا به تخریب اعتبار دولت تمام شود، مگر اینکه دولتمردان نخواهند حساب دولت را از متخلفان و ویژه‌خواران جدا کنند و بدین ترتیب دولت را در موضع اتهام ببرند. در مقابل جدیت و قاطعیت دولت در برخورد با متخلفان می‌تواند اعتباری مضاعف برای دولت و دولتمردان باشد؛ البته اگر برخی رفاقت‌ها و انتساب‌ها و شراکت‌ها بگذارد.

مقام آمریکایی: بانک‌ها را می‌ترسانیم /ریسک معامله با ایران در پسابرجام تغییر نکرد

قائم مقام مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید آمریکا باید با استفاده از سلاح تحریم، ایران را مجبور کند تا مانند مذاکرات هسته‌ای، پای میز مذاکره بیاید و تغییر رفتار بدهد.

سخنان چندی پیش جان زارات- که مشاور وزارت خزانه‌داری آمریکا هم هست- نشان می‌دهد هدف آمریکا از مذاکرات هسته‌ای چیدن مسیری پلکانی برای گرفتن امتیازات پشت سرهم از ایران بوده است و نه بستن پرونده هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها.

به گزارش الف، زارات که مغز متفکر خزانه‌داری آمریکا در موضوع تحریم‌هاست، در نشست چندی پیش کمیته بانکداری سنا، «آزمایش موشک‌های دوربرد، تحرکات قاسم سلیمانی در منطقه از روسیه تا سوریه و یمن، حمایت از حزب‌الله و شبه نظامیان شیعی در عراق و یمن، حضور مستشاری در عراق و سوریه، نقض حقوق بشر، بازداشت برخی اتباع آمریکایی و تقویت مستمر توان سایبری» را از جمله رفتارهای خطرناک ایران توصیف کرد و گفت: همانند گذشته، وزارت خزانه‌داری در مذاکره و تماس مستقیم با بانکهای خارجی هشدار داد که از آنجا که پشت صحنه و ذینفع در تراکنش‌های بانکی و تعاملات اقتصادی در تهران معلوم نیست، احتمال دارد منافع به سپاه برسد و لذا باید از ارتباط با ایران پرهیز شود. آیا بانک‌های خارجی می‌توانند تضمین دهند که چه کسی پشت صحنه در قراردادهای ایران است؟ ریسک تعامل با ایران در دوره پسابرجام تغییری نکرده است(!!) بانک مرکزی و بانک‌های ایران نیز همچنان در لیست منطقه پولشویی ماده 311 قانون پاتریوت آمریکا هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا باید فشارها به سپاه را افزایش دهد، می‌افزاید: بسیار اهمیت دارد که مسئولان خزانه‌داری و دولت آمریکا با شدت تحریم‌های غیر هسته‌ای را پیگیری و اعمال کنند. آمریکا باید با استمرار استفاده از سلاح تحریم ایران را مجبور سازد تا همانگونه که پای میز مذاکره آمد در دیگر مسائل و رفتارهای بین‌المللی و نقش ایرانی‌ها در جهان هم تصمیمات سخت بگیرد.

او تصریح می‌کند: هنوز برجام یک کانال برای همکاری ایران با جامعه جهانی و رفع دیگر ریسک‌ها فراهم نکرده است. البته ایران نشان داده که تمایل دارد چنین کاری کند. با این وجود آمریکا نباید کاری کند. این ایران است که باید برای رفع نگرانی‌ها اقدام کند و خود را از انزوا خارج کند.

اگر تحریم‌ها لغو شده تبدیل مطالبات ایران به فاینانس برای چیست؟

یک روزنامه اصلاح‌طلب اذعان کرد اقدام دولت در تبدیل مطالبات کشورمان از برخی کشورها به فاینانس، در واقع فاینانس نیست چرا که فاینانس با پول خارجی انجام می‌شود.

آفتاب یزد می‌نویسد: تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی و صنعتی از منابع خارجی و به طور مشخص فاینانس می‌تواند یکی از راه‌های رونق گرفتن در اجرای پروژه‌های جدید و یا حتی نیمه تمام باشد. اما در این میان ملاحظه‌ای درباره فاینانس وجود دارد؛ کشور ما از زمان تحریم‌ها مطالباتی از برخی شرکای اقتصادی خود از جمله چین داشت. به عنوان مثال ما به دلیل تحریم نمی‌توانستیم پول‌هایمان را از کشور مورد نظر دریافت کنیم. حال با اجرای برجام هر چند بسیاری از مطالبات به صورت پول به ایران برگشت داده شده و یا در حال برگشت است اما بخشی از این مطالبات هم قرار است به عنوان فاینانس به پروژه‌های صنعتی و عمرانی در ایران تخصیص داده شود. این در حالی است که به گفته کارشناسان، این دیگر فاینانس نیست بلکه شبه فاینانس است.

در همین زمینه ابراهیم نکو در گفت‌وگو با آفتاب یزد تصریح کرد: به نظر من تأمین مالی پروژه‌های ما از محل طلب‌هایی که ما از کشورهای خارجی داریم فاینانس مرسوم به شمار نمی‌آید و به نوعی یک شبه فاینانس است. باید از قواعد مرسوم درباره فاینانس استفاده کنیم زیرا دریافت حقوق کشور ناشی از مطالبات باقی مانده زمان تحریم حق ملت ایران است و طلب‌های باقی مانده کشور هم باید صرف حمایت از بخش خصوصی شود. فکر می‌کنم که دولت نباید اجازه دهد که کشورهایی که به ما بدهکار هستند فقط به دنبال اختصاص فاینانس برای ما باشند زیرا این کار تعهدات مالی بر دوش دولت را بیشتر خواهد کرد.

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به ضرورت فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور گفت: در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید توجه داشت منشأ این نوع سرمایه‌گذاری‌ها، باید پول خارجی باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شبه فاینانس نباید جایگزین فاینانس شود، افزود: اینکه با لحاظ پول‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور شود این موضوع دیگر فاینانس محسوب نمی‌شود.

یادآور می‌شود مفهوم دیگر تبدیل مطالبات ایران به شبه فاینانس این است که در واقع تحریم‌ها برای بازپرداخت بدهی کشورها به ایران لغو نشده و به اعتبار کارشکنی آمریکا تداوم دارد.

خزانه خالی است … اما نه برای شما مدیر عزیز!

خبرگزاری آناتولی مصاحبه خبرنگار خود با یک عضو مرکزیت کارگزاران را با برجسته کردن این سخن وی که دولت ایران بی‌پول است و برای به حرکت درآوردن اقتصاد نیاز به جذب سرمایه خارجی دارد، منتشر کرد.

خبرگزاری آناتولی نوشت: لیلاز در تشریح وضعیتی که اقتصاد ایران در آن قرار دارد، می‌گوید با توجه به اینکه دولت ایران پول در خزانه ندارد، نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی کاری انجام بدهد. لذا مجبور است که سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور دعوت کند.

او با تأکید بر اینکه مخالفان حسن روحانی رئیس جمهوری بسیار قوی هستند، گفته است: مخالفان این قدرت را دارند که به طور جدی هم در اجرا و هم در بستر حقوقی، سدی در جلوی اصلاحات دولت ایجاد کنند.

لیلاز در بخشی از این گفت‌وگو نیز مدعی شده است اظهارات نظامیان، سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به بازار ایران می‌ترساند.

لیلاز یکی از بازداشتی‌های فتنه و آشوب نیابتی 8 بود. حسین رسام تحلیلگر سفارت انگلیس، وی را یکی از 50 نفری که در ایران جذب کرده و با وی مرتبط بود، معرفی کرده است. جذب لیلاز و قوچانی و برخی افراد مشابه به کارگزاران موجب جدایی محمد هاشمی از این حزب شد.

ادعای خالی بودن خزانه از سوی آقای روحانی یک روز قبل از مذاکرات هسته‌ای جدید منجر به حضور از موضع ضعف هیئت ایرانی در مذاکرات سال 92 شد. با وجود این اظهارنظر غیرواقعی ریخت و پاش در برخی دستگاه‌های دولتی از جمله بانک‌هایی که عامل اصلی جذب نقدینگی و سرمایه‌گذاری هستند، در جریان بوده که نمونه آن فیش حقوقی و پاداش بالای 700 میلیونی یکی از مدیران بانکی است. فربهی، ناکارآمدی و رفتار دلالانه و سوداگرانه برخی از همین بانک‌های دولتی موجب افزایش نقدینگی غالباً سرگردان از 430 هزار میلیارد به 1100 هزار میلیارد تومان در کمتر از 3 سال شده است.

از سوی دیگر باید گفت ادعای خالی بودن خزانه دولت و مشکل سرمایه‌گذاری خارجی در حالی است که دولتمردان در طول 5 سال گذشته مدعی‌اند صادرات نفت از چند صد هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسیده، تحریم‌های نفتی و دلاری و بانکی برداشته شده است. بنابراین معلوم نیست مردم باید کدام روایت دولت و حامیان آن را باور کنند.

افزایش رکود و بیکاری به دنبال سیاست کاهش تورم به هر قیمت

برخلاف ادعای سال گذشته، نرخ بیکاری افزایش یافته است.

مرکز آمار سال گذشته مدعی بود نرخ بیکاری کاهش یافته و در حال تک‌رقمی شدن است. اما گزارش جدید این مرکز، از چیز دیگری حکایت می‌کند. روزنامه اعتماد با اشاره به همین گزارش نوشت: مرکز آمار ایران در گزارشی نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته را 11/8 درصد اعلام کرد.

این رقم نسبت به مجموع نرخ بیکاری سال 1393، 1/2 درصد افزایش داشته تا بیش از گذشته خطر سونامی بیکاری احساس شود؛ خطری که از سال‌های گذشته از سوی کارشناسان متعدد بیان شده بود اما تاکنون توجه کافی به آن نشده است. هر چند که نباید نقش رکود عمیق سال گذشته را در افزایش نرخ بیکاری نادیده گرفت ولی بررسی مؤلفه‌های مختلف حاکی از این است که حوزه اشتغال نیازمند توجه بیشتر است.

به گزارش مرکز آمار ایران 11/8 درصد جمعیت فعال کشور در زمستان 1394 بیکار بودند. این رقم از افزایش 0/3 درصدی بیکاران نسبت به مدت مشابه سال 1393 خبر می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند فشار شدید دولت برای اعلام کاهش تورم به هر قیمت موجب تشدید رکود اقتصادی و به تبع آن افزایش بیکاری شد. برخی از همین کارشناسان که اتفاقاً حامی دولت هم هستند دولت هدفگذاری اشتباهی را انجام داده و اگر تورم چند درصد بالاتر بود اما اولویت بر رونق اقتصادی و خروج از رکود گذاشته می‌شد، چالش بیکاری نیز کمرنگ می‌شد و صاحبان صنایع و مردم راضی‌تر بودند.

السفیر: آمریکا نگذاشت توقع ایران از برجام برآورده شود

«ایران انتظار داشت با توافق هسته‌ای، تحریم‌ها لغو شود اما یک سال بعد معلوم شده این امیدچندان واقعی نبوده است».

مصطفی لباد سردبیر شرق‌نامه در روزنامه السفیر نوشت: فقط یک ماه تا سالگرد توافق ایران و 5+1 مانده است. ایران با امضای این توافق انتظار دارد تحریم‌ها برداشته شود. در مقابل آمریکا روی باز شدن اقتصاد ایران در برابر سرمایه‌گذاری‌های خارجی حساب کرده که نیازمند آن است که ایران قوانین داخلی خود را تغییر دهد. آمریکا امیدوار است به این ترتیب بتواند معادلات اقتصادی ایران را به گونه‌ای تغییر دهد که به سود آمریکا تمام شود. به این ترتیب روشن است تغییر معادلات اقتصادی باعث تغییر معادلات سیاسی نیز می‌شوند و این دقیقاً همان چیزی است که واشنگتن از آغاز فرایند مذاکرات تا رسیدن به توافق انتظار آن را داشته است. الان، با گذشت نزدیک به یک سال از عقد توافق هسته‌ای، روشن شده که انتظارهای ایران چندان واقعی نبوده است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی وی می‌افزاید: تهران گمان می‌کرد توافق هسته‌ای به سرعت روابطش با نظام مالی جهانی را احیا خواهد کرد و همان طور که انتظار داشت به جزئی مهم از سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی تبدیل شود اما اکنون چیزی خلاف آن را شاهدیم، پیوستن ایران به نظام مالی جهانی به دلیل ادامه تحریم‌های آمریکا به تعویق افتاده است.

این تحریم‌ها معطوف به جریمه‌های آمریکا به بانک‌های خارجی طرف معامله با ایران است که سبب شده بانک‌های بین‌المللی از تعامل با ایران با وجود توافق هسته‌ای واهمه داشته باشند. اگرچه جان کری،‌وزیر امور خارجه آمریکااز بانک‌های اروپایی خواسته که تعامل با ایران را در چارچوب متن توافق هسته‌ای از سر بگیرند اما همچنان بانک‌های بین‌المللی از خطر کردن در تعامل با ایران اجتناب می‌کنند و نمی‌خواهند خلاف تمایلات واشنگتن عمل کنند.

واشنگتن می‌خواهد بازارهای ایران را فتح کند و معادلات قدرت اقتصادی در آنجا را تغییر دهد، قبل از اینکه بخواهد عطش ایران برای تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ را برطرف کند.

در مورد سیاست‌های منطقه‌ای، تهران گمان می‌کرد نفوذ روزافزونش در قضایای مختلف منطقه باعث می‌شود واشنگتن- بعد از امضای توافق هسته‌ای- به مواضعش نزدیک‌تر شود؛ به ویژه در پرتو استراتژی کلی آمریکا که می‌خواهد بیش از پیش درگیر قضایای خاورمیانه نشود. در مقابل، واشنگتن توافق را به منزله نفوذ بیشتر بر ایران در تعدیل رفتارهای منطقه‌ای‌اش می‌دانست، دولت اوباما احساس می‌کرد باتوافق هسته‌ای می‌تواند رفتارهای منطقه‌ای ایران را تعدیل و از سیاست‌های کلی آن در خاورمیانه بهره‌برداری کند.

با توجه به اینکه ایران تمایل به پیوستن به جامعه جهانی را دارد و در حالی که نتیجه توافق هسته‌ای این بود که طرف‌های منطقه‌ای که هنوز به منظومه رویارویی با ایران نپیوسته بودند، دست به کار شدند و علیه ایران واردعمل شدند. اکنون شاهدیم که با وجود همه اختلافات، جوهری نزدیکی‌ای در روابط ترکیه- اعراب- اسرائیل با محوریت محاصره ایران و جلوگیری از ورود آن به دیگر پرونده‌های منطقه‌ای به وجود آمده است.

ماجرای دیدار فریدون و تاج‌زاده/ پلمب کارخانه شیر پگاه/ خزانه خالی است، اما نه برای شما مدیر عزیز!خراسان

دستور دولت: مدیران اول پروژه ها را تمام کنند، بعد بازنشسته شوند

بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول به تعدادی از ادارات دولتی، تاکید شده با توجه به ضرورت اتمام به موقع پروژه ها و طرح های تحقیقاتی و لزوم ارائه گزارش نهایی آن برای بررسی و تایید دستگاه های مربوط، مدیران این ادارات موظفند ضمن حفظ حرمت و جایگاه تمامی افرادی که سالیان متمادی در این بخش تلاش کرده اند، ترتیبی اتخاذ کنند تا چنان چه اجرای پروژه ها یا طرح های تحقیقاتی که بر عهده پژوهشگران و مدیران در آستانه بازنشستگی قرار دارند به پایان نرسیده، برای اتمام مراحل اجرا و یا در صورت نیاز، تغییر مجری قبل از تاریخ بازنشستگی اقدام شود.

احتمال عضویت ظریف در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی

بر اساس درخواست رسمی یک مقام مسئول از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری که هم اکنون در زیرمجموعه های هیئت دولت در حال رسیدگی توسط کارشناسان مربوطه است، پیشنهاد شده برای صدور مجوز الحاق وزیر امورخارجه به ترکیب اعضای کارگروه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اقدام شود. در این نامه، دلیل پیشنهاد فوق، ضرورت و نیاز به رایزنی‌ های سیاسی با برخی کشورها از جمله همسایگان، برای پیگیری برخی پرونده ها و موضوعاتی که منجر به شکل گیری مفاسد اقتصادی می شود،  اعلام شده است.

ماجرای دیدار فریدون و تاج‌زاده/ پلمب کارخانه شیر پگاه/ خزانه خالی است، اما نه برای شما مدیر عزیز!جمهوری اسلامی

«کردستان عراق» تجزیه خواهد شد؟

* مسرور بارزانی، یکبار دیگر از تجزیه عراق سخن گفت، مطلبی که خواست سران رژیم صهیونیستی است. وی که مشاور شورای امنیتی منطقه کردستان عراق و پسر بزرگ «مسعود بارزانی» است در مصاحبه با «رویترز»، گفت «عدم اعتماد در عراق به حدی رسیده که عراقی‌ها نمی‌توانند زیر یک سقف متحد حضور داشته باشند و برای متوقف کردن خونریزی باید عراق به سه منطقه کردستان، شیعیان و منطقه اهل سنت تقسیم شود.» این سخن در زمانی که ارتش و نیروهای مردمی عراق، فلوجه را آزاد کرده‌اند، نشان دهنده کوتاه فکری مسرور بارزانی و شاید همراهی او با دشمنان عراق است.

نگرانی خوزستانی‌ها از انتصاب استاندار ناکارآمد

* در پی برکناری آقای مقتدایی استاندار سابق خوزستان، مطرح شدن گزینه‌هایی به جای وی که سوابق چندانی در کار اجرایی ندارند، موجب انتقادات شدیدی نسبت به وزیر کشور توسط مردم و مسئولین در رسانه‌ها و فضای مجازی استان شده است. با اینکه استان خوزستان، استانی بسیار حساس و با مسائل و مشکلاتی در حد یک کشور است، حدود 40 روز است که فاقد استاندار می‌باشد. اختلافات داخلی در سطح استان در مورد گزینه‌های مطرح شده و نیز پیشنهاد اسامی افراد ضعیف نگرانی مردم را افزونتر کرده است. کارشناسان می‌گویند خوزستان استانی نیست که بخواهند افراد کم تجربه استانداری آن را محلی برای آزمون و خطا قرار دهند.

وزارتخانه گاو در هندوستان

* شورای جهانی هندو از دولت هند خواستار تعیین ضرب‌الاجلی برای تشکیل وزارتخانه رفاه و گاو جهت حمایت از نسل گاو در هند شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شاخه حمایت از گاو شورای جهانی هندو از دولت نارندرامودی نخست‌وزیر هند خواسته است وزارتخانه‌ای جدا برای بهبود وضعیت گاو در هند تشکیل شود.

سند واگذاری امنیت جنوب عربستان به اسرائیل

* وزیر جنگ عربستان سعودی طی فرمانی «امنیت» مرزهای جنوبی این کشور را به یک شرکت اسرائیلی سپرد. به گزارش العالم، وزیر جنگ عربستان، کتباً به فرمانده گارد مرزی مناطق جنوبی این کشور دستور داد که از همکاری یک شرکت اسراییلی برای مقابله با حملات حوثی‌ها و بمبگذاری در مرزهای جنوبی استفاده شود و بمب‌های مذکور، پس از عقب نشینی نیروهای ائتلاف سعودی منفجر گردد.

به نوشته سایت «نجم الثاقب» یمن، براساس این سند آشکار شد که عربستان با توجه به شکست نیروهایش در تجاوزگری به یمن و ناکامی در تاسیس یک ائتلاف بین‌المللی تاثیرگذار علیه حوثی‌ها و پس از آنکه شهرهای مرزی آن بر اثر شلیک خمپاره و موشکهای بالستیکی از سوی نیروهای مشروع یمن و حوثی‌ها در آستانه سقوط بودند، از یک شرکت اسراییلی به نام «مجال گروب فور» خواست در مقابل دریافت 45 میلیون دلار، مسئولیت ایجاد موانع و کاشت مین در مرز جنوبی کشور را به عهده بگیرد. شرکت «مجال گروب فور» تابع شرکت صهیونیستی «G4S» است.

ماجرای دیدار فریدون و تاج‌زاده/ پلمب کارخانه شیر پگاه/ خزانه خالی است، اما نه برای شما مدیر عزیز!آرمان

ماجرای دیدار فریدون و تاج‌زاده

شنیده شد که حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور اخیرا به برخی نزدیکان خود درباره دیدارش با مصطفی تاج‌زاده گفته است: این دیدار اصلا برنامه‌ریزی شده نبوده و کاملً اتفاقی انجام شده است. نامه نوشت؛ وی در توضیح این دیدار و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی و این که گفته شده است به‌نیابت از جانب رئیس‌جمهور به ملاقات تاج‌زاده رفته است، با رد این مطلب گفته: بنده آن روز به دیدار یکی از آشنایان به آن ساختمان رفته بودم و اصلا خبر نداشتم که منزل تاج‌زاده هم در همان ساختمان است. حین برگشت در آسانسور بودیم که درب آسانسور باز شد و آنها ما را دیدند و مجبور شدیم از آسانسور بیرون رفته و با وی احوالپرسی کنیم که در همان زمان عکس هایی از ما گرفته‌ و در فضای مجازی پخش کرده‌اند.

«برف» كيلويي ۱۰ هزار تومان!

شنیده شد که اين روزها در اغلب شهرهاي منطقه اورامانات افرادي ديده مي‌شوند كه برف مي‌فروشند، آن هم كيلويي ۱۰ هزار تومان! هادي شريفي مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان پاوه گفت: در ارتفاعات شاهو در فصل تابستان هم برف وجود دارد كه برخي افراد محلي كه به كوه مي‌روند با خود برف آورده و آن را در شهرها به فروش مي‌رسانند.

وي ادامه داد: در حال حاضر حتي در كنار جاده مسير پاوه به سمت مريوان در قسمت جاده دالاني هم برف ديده مي‌شود. شريفي تصريح كرد: اين روزها كه در ماه مبارك رمضان به سر مي‌بريم، مردم در موقع افطار عطش زيادي براي نوشيدن آب دوغي كه با برف خنك شده باشد را دارند، به همين جهت از فروشندگان برف خريده و آن را در دوغ مي‌اندازند تا خنك بماند.

جعل نامه به نام ابتكار در تلويزيون!

شنیده شد که در فضاي مجازي متني تحت عنوان نامه معصومه ابتكار به يك مخترع منتشر شد ولي رئيس سازمان محيط زيست، چنين نامه‌اي را جعلي خوانده است. در كانال تلگرامي معصومه ابتكار آمده است: نامه منسوب به اينجانب جعلي است و از جاعلان آن شكايت كرده و موضوع را مورد پيگيري قرار خواهم داد. در اين نامه نه‌تنها امضا كاملا جعلي و غير واقعي است، بلكه ادبيات نامه و عنوان به كاررفته براي امضا‌كننده نيز سابقه نداشته است.

متاسفانه مدتي است فردي به نام جمشيد آرين مدعي ساخت خودروي برقي با دروغ‌پراكني و جوسازي سعي در بازار گرمي براي خود دارد كه موضوع از سوي معاونت محيط زيست انساني سازمان پاسخ گفته شده است.

بی‌اطلاعی آمریکا از درگیری‌های اشنویه

شنیده شد که پس از این گفته جان کربی که وزیر امور خارجه آمریکا با تمام وزاری امور خارجه کشورهای عضو گروه حمایت از سوریه و سازمان ملل در ارتباط است و از سوی همه آنها درخواست ارائه دیدگاه دارد، خبرنگاری پرسید آیا ایران هم جزو این کشورهاست؟ که جان کربی پاسخ داد: نه، اما ما قول می‌دهیم در این رابطه به ترکیه سفر کنیم.

در این نشست خبری سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که از میزان اطلاعات وزارت امور خارجه آمریکا درباره درگیری ایران و پیشمرگه حزب دموکراتیک کردستان در اشنویه پرسیده بود گفت: ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم.

پلمب کارخانه شیر پگاه

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب کرمان از پلمب بخش هایی از کارخانه شیر پگاه کرمان خبر داد و گفت: با توجه به برآورد نماینده دانشگاه علوم پزشکی بیش از پنج تن محصول بسته بندی شده فاسد و مشکوک از این مجموعه کشف و توقیف شده است.دادخدا سالاری افزود: میزان توزیع محصولات فاسد و مشکوک در انبارهای مختلف مشخص نیست و بررسی لازم در این زمینه در دست انجام است.

او خاطرنشان کرد: پس از شکایت یکی از شهروندان، کارخانه شیر پگاه از سوی هیات عالی امنیت قضائی و بهداشتی دادسرای عمومی و انقلاب کرمان به ریاست معاون دادستان با همراهی نماینده دانشگاه علوم پزشکی کرمان و پلیس اماکن مورد بازدید قرار گرفت.دادستان کرمان گفت: در زمان حاضر به جز خط تولید شیر و سردخانه پنیر که برای جمع آوری روزانه شیر لازم است، مابقی اماکن پلمب شده است.

تاسيس وزارتخانه رفاه گاو!

شنیده شد که شاخه حمايت از گاو شوراي جهاني هندو (وي. اچ. پي) به دولت نارندرا مودي، نخست وزير هند براي تشكيل وزارتخانه جداگانه‌اي براي تضمين رفاه گاوها فشار وارد كرده است. اين شورا خواستار تعيين ضرب الاجلي براي تشكيل وزارتخانه رفاه گاو براي حمايت از نسل گاو دراين كشور است. اين خواسته از سوي شوراي جهاني هندو با توجه به قول نارندرا مودي درباره تشكيل اين وزارتخانه درخواست شده است.

سال گذشته نيز يك گروه حامي گاوها در شهر دهلي نو هند در اعتراض به افزايش كشتار و صادرات گاو از اين كشور، خواستار تشكيل وزارتخانه گاو براي حفظ حقوق و جلوگيري از كشتار بي‌رويه اين حيوان شدند.

بی‌خبری شریعتمداری از احمدی‌نژاد

شنیده شد که مدیر مسئول کیهان گفت: بسیاری از دستاوردهای برجام محقق نشده است. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ حسین شریعتمداری درباره دستاوردهای «برجام» اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از دستاوردهای برجام محقق نشده است. مدیر مسئول کیهان در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور و یا عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ افزود: هیچ خبری نیست.

واکنش ابطحی به توقیف جهان‌نیوز

شنیده شد که محمد علی ابطحی نوشت؛ من از تعطيلي سايت سوپراصولگراي جهان نيوز خوشحال نيستم. اصلاح‌طلبي يعني دفاع كردن از حقوق مخالف. تحمل حرف هاي تلخ مخالفان شيرين تر از نشنيدن حرف هاي آنان است. جريان هاي سياسي كه بر طبل تعطيلي و زدن و بستن رسانه ها مي كوبند، خودشان بيشتر از رقيب‌شان آسيب مي بينند.

كدخدايي به خبرگان رهبري رفت

شنیده شد که عباسعلي كدخدايي با حكم آيت‌ا… احمد جنتي، مشاور و رئيس حوزه رياست مجلس خبرگان رهبري شد. آيت‌ا… احمد جنتي ۴ خرداد، در نخستين اجلاسيه پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري از ۸۶ راي ماخوذه با كسب ۵۱ راي، رئيس مجلس خبرگان رهبري شد. كدخدايي پيش از اين عضو حقوقدان و سخنگوي شوراي نگهبان بوده است.

ماجرای دیدار فریدون و تاج‌زاده/ پلمب کارخانه شیر پگاه/ خزانه خالی است، اما نه برای شما مدیر عزیز!ایران

پوتین: ایران هیچ‌گاه تهدید هسته‌ای نبود

ولادیمیر پوتین با بیان اینکه امریکایی‌ها در زمان ساخت سیستم دفاع موشکی‌شان در رومانی ما را به بهانه تهدید هسته‌ای ایران فریب دادند، گفت: «ایران تهدید هسته‌ای نیست» به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین در دیدار با مدیران اجرایی رسانه‌های جهان در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی در سن‌پترزبورگ با بیان اینکه هیچ تهدید موشکی یا هسته‌ای از سوی ایران برای اروپا وجود ندارد، افزود: «با این حال این سیستم دفاعی در اروپا تأسیس شده است و نشان می‌دهد ما همواره حق داشتیم زمانی که می‌گفتیم امریکایی‌ها هنگام ساخت سیستم دفاعی موشکی در اروپا به بهانه تهدید هسته‌ای ایران ما را فریب دادند.»  وی افزود: «تهدید هسته‌ای ایران کجاست؟ هیچ تهدیدی از سوی ایران وجود ندارد.»

انتقاد جمهوریخواهان از قرارداد ایران‌ایر و بوئینگ‌

جمهوریخواهان امریکا نسبت به عواقب عقد قرارداد ۱۷ میلیارد دلاری ایران با شرکت هواپیمایی بوئینگ هشدار دادند. به گزارش ایلنا، فاکس نیوز در گزارشی با اشاره به نامه روز پنجشنبه نمایندگان جمهوریخواه مجلس نوشته که در این نامه آمده است: «شرکت ایران‌ایر از ابتدا با هدف پشتیبانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط وزارت دارایی ایران شکل گرفته و از این رو هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این شرکت اهداف خود را کنار گذاشته است.»

آخرین اقدامات اوباما در قبال ایران

روزنامه «واشنگن پست» با انتشار مطلبی، به بررسی اقداماتی پرداخته که باراک اوباما، باید پیش از خروج از کاخ سفید در قبال ایران انجام دهد. به گزارش تابناک، این روزنامه می‌نویسد، اوباما پیش از آنکه پست خود را ترک کند، باید گام‌هایی را برای ارتقای روابط میان دو کشور بردارد.

آشکارترین اقدام می‌تواند برقراری دوباره روابط دیپلماتیک باشد؛ هرچند هنوز مشخص نیست که نظام ایران تا چه اندازه برای چنین گامی آماده باشد، این گام در امریکا جنجال زیادی برپا خواهد کرد. از آن کوتاه‌تر، دولت اوباما و دولت ایران می‌توانند دیپلمات‌های میان رتبه خود را برای ارتباط با یکدیگر قرار دهند. در اقدامی دیگر، امریکا می‌تواند براحتی به دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک در مقر سازمان ملل، اجازه دهد به واشنگتن سفر کنند. تعامل امریکا و ایران باید به صورت ویژه‌ای بر مبارزه با داعش تمرکز داشته باشد.

ادعای نرمش ایران در موضوع سوریه

پایگاه اینترنتی «المانیتور» مدعی احتمال نرمش ایران در مواضع خود در قبال سوریه شده است. به گزارش تابناک، این سایت از قول برخی منابع که هفته جاری با وزیر خارجه ایران در نروژ دیدار کرده‌اند، گزارش داد که «دیپلمات ارشد ایرانی اظهاراتی دال بر اختیارات بیشترش نسبت به گذشته در مسأله سوریه و آمادگی ایران برای انعطاف‌پذیری بیشتر نشان داده است.» فشارهای داخلی هم در تهران و هم در واشنگتن برای تغییر رویه در قبال سوریه و سرعت بخشیدن به فرآیند راه حل سیاسی در شرایطی اتفاق افتاده که جان کری، وزیر خارجه امریکا و ظریف در اسلو برای رایزنی درباره اجرای برجام و سوریه دیدار کردند.

یک منبع غیردولتی که در حاشیه نشست اسلو با ظریف دیدار کرده بود، به شرط افشا نشدن نام گفت: «چیزی که ظریف ظاهراً بیان می‌کرد، این بود که او در قبال سوریه اختیار بیشتری نسبت به آنچه تا به حال داشته، داراست.»