سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رفع موانع فراروی تقریب بین اهل سنت و تشیع

رفع موانع فراروی تقریب بین اهل سنت و تشیع

شیخ احمد کریمه گفت؛ به زودی اطلاعات مستندی منتشر خواهد کرد که موازنه تعصب در منطقه را دگرگون خواهد کرد، و موجب رفع موانع فراروی تقریب بین اهل سنت و تشیع خواهد شد.

استاد فقه دانشگاه الازهر تصریح کرد:شیعیان ایران صادقانه در پی وحدت مسلمین هستند/ موانع تقریب به زودی برداشته می‌شود
گروه مذهبی: استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر مصر تاکید کرد: من به بازی‌های جاری در منطقه خلیج فارس و ایران کاری ندارم و به زودی مطالب موثقی را منتشر خواهم کرد که موازنه رفتارهای متعصبانه در منطقه را به هم خواهد ریخت و موانع وحدت میان شیعیان و اهل سنت را از بین خواهد برد.
شیعیان ایران صادقانه در پی وحدت مسلمین هستند/ موانع تقریب به زودی برداشته می‌شود
وی افزود: ما در مقابل طرح‌های آمریکایی ـ‌ صهیونیستی برای دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای در منطقه مقاومت خواهیم کرد.
به گزارش بولتن نیوز، شیخ کریمه تصریح کرد: به همراه علما و استادانی در دانشگاه الازهر و مجمع مباحث و اهل تصوف و شخصیت‌های مردمی دیگر، در چارچوب یک هیئت علمی تخصصی که هدف آن جمع‌آوری مشترکات میان مذاهب اسلامی است، هم اکنون سرگرم انجام وظیفه مهم تقریب و نزدیک کردن اهل سنت و شیعیان به یکدیگر هستیم.
استاد دانشگاه الازهر ابراز داشت: هیئت یادشده آن‌گونه که برخی‌ها تصور می‌کنند فعالیت مخفیانه ندارد و دستگاه اطلاعات، ریاست جمهوری و نخست وزیری کاملا از فعالیت آن اطلاع دارند
شیخ کریمه گفت: بخش نخست دانشنامه حدیثی مذاهب اسلامی را، که اخیرا در موسسه دارالحدیث تهران منتشر شده، دریافت کرده و متوجه جدیت و حسن نیت شیعیان در ایران شده‌ام.
وی به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت شیعیان در ایران، بیان داشت: «آنها پذیرفته‌اند که به برخی روایات نقل شده از عایشه و همچنین روایات نقل شده از بزرگان ما در میان اهل بیت پیامبر(ص) استناد کنند».
استاد دانشگاه الازهر در ادامه با تاکید بر اینکه در مقابل سایکس ـ پیکوی معاصر و طرح آمریکایی صهیونیستی برای دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای میان عرب‌ها و مسلمانان خواهد ایستاد، خاطرنشان کرد: من و همکارانش منتظر پاداش و قدردانی نیستیم و صرفا برای برقراری آشتی میان مسلمانان، مخلصانه تلاش می‌کنیم. شیخ کریمه تصریح کرد: سلفی‌های وهابی مدام شیعه هراسی را تبلیغ و گسترش تشیع را به عنوان یک خطر برجسته می‌کنند. هیچکس جز افراد ضعیف و آسیب‌پذیر از گفتگو نمی‌ترسد.
شیعیان ایران صادقانه در پی وحدت مسلمین هستند/ موانع تقریب به زودی برداشته می‌شود
استاد دانشگاه الازهر با تاکید بر اصل قرآنی «اصلاح و برقراری آشتی بین مردم» تأکید کرد: در مسئله تقریب و نزدیک کردن مذاهب اسلامی به یکدیگر، پیروان هیچ مذهبی از جمله شیعه زیدیه در یمن، شیعیان اباضی در سلطان‌نشین عمان، بعلاوه شیعیان امامیه، نباید نادیده گرفته شوند. وی تاکید کرد ۹۵ درصد فقه اهل سنت با فقه شیعیان منطبق است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با توجه به کشتارهایی که شبه‌نظامیان شیعه علیه اهل سنت مرتکب می‌شوند، گفتگو با شیعیان چه فایده‌ای دارد، گفت: این مسئله سیاسی است و بررسی آن وظیفه دبیرکل اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی است، اما وظیفه من علمی است.
استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر گفت‌وگویش را با طرح این سؤال پایان داد که: در مقام مقایسه و از نظر فقهی کدام یک از مسائل اولویت دارد، از بین بردن شکاف‌ها و اختلافات میان مسلمانان با ایجاد تقریب میان فرق اسلامی یا تلاش برای نزدیک شدن به غیرمسلمان‌ها به بهانه گفت‌وگوی تمدن‌ها؟
منبع: شبکه اجتهاد