شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گسترش حیطه فضای سایبری خواب را از چشم گزمگان قرارگاه ثارالله ربوده است

گسترش حیطه فضای سایبری خواب را از چشم گزمگان قرارگاه ثارالله ربوده است

فضای سایبری را نمیتوان با زنجیر مرزکشی کرد و آزادی را در آن به غل و بند کشید

زهرا چذری از قلمزنان مجموعه ضدامنیتی وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران در سایت جوان نیوز در مقاله ای زیرعنوان “مسئولان راحت بخوابيد كه شبكه‌هاي اجتماعي بيدارند” مینویسد: “پیدا کردن نیمه گمشده در فضای مجازی”!

 

در شرايطي كه وزارت ورزش و جوانان طرح‌هاي زردي مانند ازدواج سبز را پيش مي‌برد و برايش آيين‌نامه تدوين مي‌كند…

نویسنده : زهرا چيذري

در شرايطي كه وزارت ورزش و جوانان طرح‌هاي زردي مانند ازدواج سبز را پيش مي‌برد و برايش آيين‌نامه تدوين مي‌كند، بيش از 11 ميليون جوان مجردي كه در حال عبور از سن ازدواجند براي يافتن نيمه گمشده خود به سايت‌هاي اينترنتي و كانال‌هاي تلگرامي روي آورده‌اند تا در خواب مسئولان بتوانند از فضاي مجازي براي خودشان همسر حقيقي بيابند. اين در حالي است كه آسيب‌هاي متعددي در اين گروه‌هاي تلگرامي و سايت‌هاي همسريابي در كمين آنها نشسته است.

بر اساس اعلام احمد تويسركاني، رئيس سازمان ثبت اسناد سال 94 نسبت به سال 93 بازهم با كاهش ازدواج مواجه بوده‌ايم. اين روندي است كه از سال 89 آغاز شد و هر سال با شيب بيشتري به سمت كاهش حركت مي‌كند. كاهش ازدواج و بالا رفتن سن آن دلايل متعددي دارد و براي تغيير شيب منحني ازدواج به سمت افزايش نيازمند يك كار مطالعاتي گسترده و عزمي جدي در مسئولان هستيم، چراكه به باور محمود گلزاري، معاون پيشين ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ازدواج امري حاكميتي است و دولت موظف است براي سر و سامان دادن به 11 ميليون و 240 هزار جواني كه در حال پشت سر گذاشتن سن ازدواج هستند، آستين بالا بزند وگرنه بايد سونامي آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از خيل جواناني كه ازدواج نكرده‌اند را شاهد باشيم. در اين بين اما معاونت ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عملاً در كما به سر مي‌برد و تنها طرحي كه اين معاونت در دوره جديد در كارنامه عملكرد خود دارد، طرح ازدواج سبز است؛‌طرحي كه به رعايت مسائل محيط زيستي و مصرف آب و توليد زباله در مراسم عروسي تأكيد دارد. در اين ميان اما افراد سود جويي هستند كه خلأهاي حوزه جوانان را به خوبي شناسايي كرده‌اند و از اين خلأها براي خودشان درآمد درست كرده‌اند، نمونه تازه اين سوء استفاده‌ها كانال‌هاي تلگرامي همسريابي يا خواستاگرام است.

بساط خواستگاري در فضاي مجازي
چند سالي مي‌شود كه فضاي مجازي هم جزئي حقيقي از زندگي ما شده، پس اصلاً عجيب نيست اگر بساط خواستگاري و يافتن نيمه گمشده براي نسل جوان در فضاي مجازي داغ‌تر از دنياي واقعي باشد چراكه در دنياي واقعي هيچ‌كس به فكر جوانان نيست اما كافي است واژه ازدواج را در يكي از موتورهاي جست‌وجوگر اينترنت جست‌وجو كنيد تا صدها سايت ازدواج دائم و موقت را به شما معرفي كند؛ سايت‌هايي كه تقريباً تمامي شان غيرمجازند و ممكن است گزينه‌هايي كه براي ازدواج به شما معرفي مي‌شوند كلاهبرداراني باشند كه نه براي ازدواج بلكه براي كلاهبرداري و اخاذي در پوشش خواستگار يا گزينه خواستگاري به سراغ شما مي‌آيند. همچنان كه پيش از اين نيز اعلام شده بود بيش از 300 سايت همسريابي غيرمجاز شناسايي شده است. كانال‌هاي تلگرامي فعال در حوزه همسريابي هم با جذب افراد براي معرفي گزينه مورد نظر شما از 20 تا 40 هزار تومان پول مي‌گيرند. اگر گذرتان به اين كانال‌هاي مجازي افتاده باشد با افراد زيادي مواجه مي‌شويد كه حتي عكس خود را به اشتراك گذاشته‌اند و معرفي كاملي از خود ارائه كرده‌اند، به گونه‌اي كه افراد تازه‌وارد را هم ترغيب مي‌كند تا تصوير خود را به اشتراك گذاشته و مشخصاتي از خود ارائه دهند. اين در حالي است كه با توجه به ويژگي‌هاي فضاي مجازي اصلاً معلوم نيست افرادي كه در اين كانال‌هاي تلگرام از خودشان عكس منتشر كرده‌اند افراد حقيقي هستند يا تمامي اين پروفايل‌ها به وسيله يك نفر درست شده‌اند! براي پيدا كردن تصاوير افراد مختلف هم هيچ محدوديتي نيست و باز هم به مدد شبكه‌هاي اجتماعي و فرهنگ خاصي كه به‌وجود آورده‌اند مي‌توان در لحظه صدها عكس از صفحات اينستاگرام افراد مختلف برداشت و به جاي عكس پروفايل متقاضيان همسر در كانال‌هاي تلگرامي قرار داد. طبيعتاً وقتي افراد تازه‌وارد با تعداد زيادي دختر و پسر جوان مواجه مي‌شوند كه به راحتي تصاوير مختلفي را از خود به نمايش گذاشته و ويژگي‌هاي خود و همسر دلخواه‌شان را بيان كرده‌اند آنها هم اعتماد مي‌كنند و تصوير خود را با ديگران به اشتراك مي‌گذارند تا نخستين قدم از يك كلاهبرداري برداشته شود.

خانواده‌هايي كه تشكيل نمي‌شوند
وجود ميليون‌ها دختر و پسر ازدواج نكرده‌اي كه خيلي‌هاي‌شان هم در شرايط ازدواج قرار دارند و مراجعه برخي از آنها به سايت‌هاي همسريابي بيانگر اين است كه در كنار مشكلات اقتصادي و اشتغال، پيدا كردن گزينه مناسب هم يكي از دلايل مهم آمار پايين و سخت شدن ازدواج است؛ امري كه نشان مي‌دهد جامعه ما هر چند از فضاي سنتي خود فاصله گرفته اما هنوز با شيوه‌هاي نوين و غربي ازدواج هم كنار نيامده و بايد به گونه‌اي راهكارهايي را براي تسهيل يافتن گزينه مناسب براي ازدواج در اختيار جوانان قرار داد، امري كه اوايل دولت تدبير و اميد با راه‌اندازي سايت همسان‌گزيني و تحت نظارت وزارت ورزش و جوان آغاز شد اما با رفتن گلزاري و آمدن محمد‌رضا رستمي ابتر ماند. حالا 11 ميليون و 200 هزار جوان دم بخت هم مانند يك ميليون و 300 هزار نفري كه از سن ازدواج‌شان گذشته در حال پشت سر گذاشتن دوران طلايي ازدواج هستند و اين يعني كم كم بايد نهاد خانواده را فراموش كنيم.

منبع : روزنامه جوان