سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وضعیت اقتصادی ایران در سال های اخیر با بحرانی جدی روبرو شده

وضعیت اقتصادی ایران در سال های اخیر با بحرانی جدی روبرو شده

در حالی که شمارش معکوس برای ارائه مجدد لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی آغاز شده است، خبرهای رسیده حمایت از کندی روند بررسی مجدد این لایحه در سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور دارد .


به گزارش بولتن نیوز، برنامه ششم توسعه هر چند ششمین برنامه توسعه ای پس از پیروزی انقلاب و یازدهمین برنامه توسعه ای تاریخ برنامه ریزی کشور است، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان شرایط جامع مورد انتظار را دارا نیست و به تکرار تجربه های آزموده شده در برنامه های پیشین توسعه در آن بسنده شده است . در برخی موارد حتی محتوای پیش بینی شده در آن جامعیت برنامه های پیشین را ندارد.
این در حالی است که وضعیت اقتصادی ایران در سال های اخیر با بحرانی جدی روبرو شده و بسیاری از دست اندرکاران و دلسوزان بر این عقیده اند که این برنامه لازم است تدابیری برای فائق آمدن بر این وضعیت و ایجاد ثبات جهت آمادگی کشور برای ورود دوباره به فرآیند توسعه را دارا باشد .
ایران از پس اجرای 10 برنامه توسعه ای هنوز با بحران بیکاری بالا، تورم دو رقمی، سرمایه گذاری نامناسب نسبت به ظرفیت ها و همچنین سهم بالای دولت از اقتصاد روبروست در حالی که در برنامه های پیشین نیز بارها بر حل این نکات تاکید شده بود .
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در گزارشی کارشناسی ایراداتی مهم را به برنامه ششم توسعه وارد کرد و آن را فاقد انسجام درونی دانست .
عزمی برای اصلاح لایحه برنامه ششم توسعه وجود دارد؟
برنامه ششم توسعه سال گذشته از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما هر چند مجلس نهم تلاش داشت نسبت به بررسی این لایحه در مدت اندک باقیمانده از عمرش اقدام کند، نتوانست بررسی آن را به پایان ببرد . با اتمام دوره فعالیت مجلس نهم، رییس مجلس دهم که ریاست مجلس نهم را نیز بر عهده داشت خواستار ارائه مجدد این لایحه از سوی دولت شد اما به نظر می رسد هنوز عزم لازم برای بررسی دقیق تر و رفع ایرادات مذکور در بدنه دولت ایجاد نشده است .
مرکز پژوهشهای مجلس «نامشخص بودن رویکرد و اهداف کلی»، «ايجاد تعهدات مالي گسترده بر‌ای دولت و نامشخص بودن نحوه تامين منابع»، «بي‌توجهي به مساله كسب مجوز در بسياري از راهبردها»، «فراقوه‌ای بودن بعضی از سیاست‌های لایحه دولت» و «ناسازگاری درونی سند برنامه توسعه»را از مهمترین اشکالات این لایحه دانسته و خواستار پالایش جدی ان از سوی دولت شده است .
در حالی این لایحه از سوی مرکز پژوهشهای مجلس ناقص تر از لوایح قبلی برنامه های توسعه ای عنوان شده است که در شرایط کنونی به عقیده بسیاری از کارشناسان ایران فرصت اندکی برای جبران عقب ماندگی هایش در اختیار دارد .
پیش تر نیز این نگرانی وجود داشت که موکول شدن بررسی برنامه ششم توسعه و تکمیل این لایحه به آخرین سال فعالیت دولت، این لایحه را که می تواند سرنوشت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران در سال های آتی را متحول کند قربانی گروکشی های سیاسی میان موافقان و مخالفان دولت کند .
عزمی برای اصلاح لایحه برنامه ششم توسعه وجود دارد؟
ایران در حالی برنامه ششم توسعه را اجرایی می کند که سایه تحریم های سفت و سخت ، خصوصا تحریم های نفتی از سر اقتصاد ایران کنار رفته و انتظار می رود امکان جهشی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در کشور فراهم شود . اخبار رسیده حکایت از آن دارد که هنوز مفاد اعلامی از سوی کارشناسان در لایحه برگشت خورده از سوی مجلس لحاظ نشده است .