پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سایت تابناک: مقام معظم رهبری نظر شورای نگهبان را به مجلس ابلاغ کرده اند.

سایت تابناک: مقام معظم رهبری نظر شورای نگهبان را به مجلس ابلاغ کرده اند.

با ابلاغ نظر رهبرنظام به مجلس، قضیه خانم مینوخالقی فیصله یافت و ایشان محروم از حضور درکرسی نمایندگی مجلس شد

علی لاریجانی رئیس مجلس دهم:باتوجه به این که نظر نهایی در مورد رد پیروزی خانم مینوخالقی به عنوان نظرشورای نگهبان توسط رهبر نظام به مجلس ابلاغ شده است، پرونده خانم مینوخالقی بسته و نتیجه انتخابات در حوزه اصفهان دایر بر پیروزی ایشان، ابطال شده است.

 

انتخابات اصفهان در دوره مجلس دهم با حواشی فراوانی روبرو بود. مینو خالقی یکی از زنانی بود که از حوزه انتخابیه اصفهان در ابتدا تایید صلاحیت شد اما پس از انتخابات، شورای نگهبان آراء وی را باطل اعلام نمود. این موضوع تاکنون کشمکش های زیادی را در بین دولت و شورای نگهبان به وجود آورده بود که در نهایت این موضوع امروز تعیین و تکلیف شد.

به گزارش «تابناک»؛مینو خالقی در انتخابات 7 اسفند از مجموع 671471 رأی ماخوذه در اصفهان توانست 193٬399 رأی کسب کرده و در جایگاه منتخب سوم اصفهان قرار بگیرد. با این حال در آخرین روز اسفند سال 1394 شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به استانداری اصفهان از ابطال آرای مینو خالقی خبر داد.

تکلیف مینو خالقی سرانجام بعد از شروع به کار مجلس دهم روشن شد. بر این اساس پس از ارجاع مسئله مینو خالقی به شورای حل اختلاف ، این هیات نیز نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و در نهایت، مقام معظم رهبری این نظر را به مجلس ابلاغ کرده اند.

با توجه به اینکه قرار بود امروز موضوع صدور اعتبار نامه مینو خالقی تعیین و تکلیف شود، خبرها حاکی از آن است که وی در نهایت موفق نشده است به مجلس ورود پیدا کند. در همین راستا محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران در گفت و گویی با ایلنا با اشاره به دیدار دیروز با آقای لاریجانی رئیس مجلس بیان داشته است که مقام معظم رهبری موضوع را به هیات حل اختلاف قوا ارجاع می‌دهند و نهایتاً این هیات نیز نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و در نهایت، مقام معظم رهبری این نظر را به مجلس ابلاغ می‌کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو بیان داشته است که دکتر لاریجانی به بنده اعلام کردند که نظر نهایی به مجلس ابلاغ شده و باتوجه به این مهم، این مسئله از حیطه بررسی مجلس و دیگر قوا خارج می‌شود ولی بنده باتوجه به این‌که از ابلاغ آن ازسوی مقام معظم رهبری باخبر نبودم و از آن‌جا که نظر هیات حل اختلاف، یک نظر مشورتی است، موضوع را پیگیری کردم اما باتوجه به این‌که نظر نهایی به مجلس ابلاغ شده، پرونده مینو خالقی بسته شد.

موضوع چه بود؟

شورای نگهبان پس از انتخابات آرای مینو خالقی را ابطال کرد. شورای نگهبان اعلام کرده بود که درباره خانم مینو خالقی به مستنداتی دست یافته و بر اساس آن صلاحیت خانم مینو خالقی برای ورود به مجلس شورای اسلامی را رد کرده است. این دلایل و مستندات به خود مینو خالقی اعلام شده است و شورای نگهبان بنا به محذورات شرعی و قانونی نمی‌تواند آنها را به‌صورت عمومی منتشر کند.

اختلاف نظر وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر چه بود؟

وزارت کشور در روزهای آغازین ماجرای خانم مینو خالقی تأکید داشت که ردصلاحیت وی توسط شورای نگهبان در مرحله پس از برگزاری انتخابات وجاهت قانونی ندارد و این مسئله باید در چارچوب بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس دهم بررسی شود. شورای نگهبان بر مبنای آنچه گفته شد، طبق ماده 3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که تا پیش از تأیید نهایی کلیه مراحل انتخابات، شورای نگهبان قانوناً می‌تواند چنین تصمیمی اتخاذ کند.

سرنوشت نفر پنجم انتخابات اصفهان

وزارت کشور بر این عقیده بود که حتی اگر خانم خالقی فرایند عدم صدور اعتبار نامه وی نهایی شود باید نفر بعدی شمارش آرا در مرحله اول انتخابات شهر اصفهان نیز که بیش از یک‌چهارم آرای لازم را کسب کرده است به مجلس ورود پیدا کند. اما شورای نگهبان معتقد است که باید در این شهر انتخابات میان دوره ای برگزار گردد. بنابراین با توجه به تایید نظر شورای نگهبان در هیئت حل اختلاف مشخص می شود که مردم اصفهان برای ورود نفر پنجم منتخب آنها باید منتظر انتخابات میان دوره ای باشند