جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » كم‌شدن مخاطبان سريال شهرزاد در قسمت‌هاي پاياني زنگ خطر شبكه خانگي را به صدا در مي‌آورد

كم‌شدن مخاطبان سريال شهرزاد در قسمت‌هاي پاياني زنگ خطر شبكه خانگي را به صدا در مي‌آورد

تنها سه قسمت تا پايان فصل اول سريال شهرزاد باقي مانده است و سريال به نقطه فينال خود نزديك مي‌شود. مجموعه‌اي تلويزيوني كه رونق را به شبكه نمايش خانگي باز آورده با افشاي داستان و سقوط سريال در قسمت‌هاي پاياني اكنون چشم انتظار استقبال از قسمت‌هاي پاياني است،

اين استقبال مي‌تواند به معناي آمادگي مردم براي پيگيري فصل دوم سريال باشد.

نویسنده : محمدصادق عابديني
سريال شهرزاد 25 هفته است كه به صورت مداوم در افكار عمومي و رسانه‌ها حضور موفق دارد و استقبال از قسمت‌هاي جديد اين سريال كه هر هفته دوشنبه منتشر مي‌شود، نويد دهنده بازگشت رونق و اعتبار به شبكه نمايش خانگي است. با وجود اين اتفاقات هفته‌هاي اخير از حذف بي مقدمه كاراكتر‌هاي تقريبا اصلي سريال، افشا شدن داستان سريال تا پايان فصل اول و مشخص شدن خلاصه داستان فصل بعدي «شهرزاد» اين نگراني را به وجود آورده است كه استقبال از سريال تنها به همين جا ختم شود و ديگر كسي تمايل نداشته باشد كه دوشنبه‌ها منتظر رسيدن «شهرزاد» باشند.

آنها كه به شهرزاد نرسيدند
با توجه به اينكه سريال‌سازي تا مدت‌ها در انحصار تلويزيون بوده است، شبكه نمايش خانگي سال‌ها به پخش فيلم‌هاي سينمايي و انيميشن بسنده مي‌كرد و كمتر فضا براي عرضه انواع ديگر از محصولات تصويري به وجود مي‌آمد. در اين بين بعضي اوقات مستند‌هاي تك قسمتي نيز شانس اين را داشتند كه در شبكه خانگي توزيع شوند و برنامه‌هاي تركيبي و جنگ‌هاي شادي نيز در رده‌هاي پايين‌تر محصولات قرار داشتند. صداوسيما اولين بار توسط مؤسسه سروش اقدام به توزيع سريال‌هاي محبوب تلويزيوني در قالب مجموعه لوح‌هاي فشرده كرد و جا براي حضور سريال نيز در شبكه خانگي نمايش باز شد، با اين تفاوت كه حضور اوليه سريال‌ها نيز منحصر به صداوسيما و به صورت پكيج كامل بود. در صورتي كه شبكه نمايش خانگي توانايي‌هاي بالاتري نيز داشت. سال 89 نقطه عطف تاريخ شبكه نمايش خانگي بود. در اين سال دو مجموعه «قلب يخي» و «قهوه تلخ» وارد شبكه شدند و اولين سريال‌هايي كه به صورت اختصاصي جهت توزيع در شبكه مويرگي نمايش خانگي تهيه شده بودند توزيع هفتگي خود را آغاز كردند. اين دو سريال با آغاز خوب به سرنوشت غم انگيزي رسيدند.

«قلب يخي» به دليل استقبال نكردن مردم در فصل دوم نيمه كاره رها شد و محمد حسين لطيفي كارگردان اين فصل‌ها از كار جدا شد. بعد از مدتي وقفه با تغيير كارگردان و جايگزين شدن سامان مقدم فصل سوم وارد بازار شد اما اين فصل نيز موفقيتي نداشت تا «قلب يخي» تنها در حد ترانه‌اش در اذهان باقي بماند. «قهوه تلخ» هم كه اولين سريال طنز شبكه نمايش خانگي بود، با تيم تقريباً ثابت مهران مديري در توليد سريال‌هاي 90 شبي طنز تلويزيون توليد شد. قهوه تلخ به واسطه محبوبيت مديري، جوايز مخصوص خريداران سريال و داستان جذاب، شروع خوبي داشت. در آن زمان موفقيت مديري به معناي نه به صداوسيما معرفي شد و همين موضع بر فروش سريال تأثير مثبت بسزايي داشت. قهوه تلخ اما مانند كارهاي بعدي مديري در ميانه‌هاي راه رها شد و بعد از چند قسمت شكست خورده به فراموشي سپرده شد. داود ميرباقري نيز «شاهگوش» و «دندون طلا» را به شبكه نمايش خانگي آورد كه شاهگوش شروع خوب و پايان ضعيفي داشت اما ميني سريال«دندون طلا» در مجموع بي سر و صدا آغاز شد و بي سرو صدا هم از شبكه نمايش خانگي رفت. هيچ كدام از اين سريال‌ها آن‌گونه كه انتظار مي‌رفت نتوانستند موفق باشند، تا اينكه «شهرزاد» محصول مشترك ايران و آلمان و اولين حضور سرمايه گذار خارجي پابه عرصه شبكه نمايش خانگي گذاشت. شهرزاد حداقل در 25 قسمت گذشته نشان داده كه يك سر و گردن از ساير سريال‌هاي پخش شده در شبكه خانگي بالاتر بوده است. درام اين سريال كشش آن را داشته تا مخاطبان سخت پسند ايراني را با خود همراه كند. همين موضوع باعث شده تا توجه‌ها نسبت به موفقيت نهايي اين سريال كه گفته مي‌شود دو فصل ديگر از آن ساخته خواهند شد، بيشتر شود.

فرهنگ‌سازي براي دنبال‌كردن سريال‌هاي شبكه خانگي نمايش و ترغيب سرمايه‌گذاران جهت ورود به اين شبكه و سرمايه‌گذاري در حوزه توليد سريال، شكست انحصار تلويزيون در توليد مجموعه‌هاي داستاني و در نهايت كمك به اقتصاد هنر از ثمرات پايان موفق فصل اول شهرزاد است. در نقطه مقابل اگر اين قسمت‌هاي باقي مانده به هر نحو مخاطب‌پسند نباشد و استقبال از آن پايين باشد، احتمال اينكه بار ديگر مردم براي ديدن سريالي در شبكه نمايش خانگي مجاب شوند، سخت مي‌شود!
اين سريال تا امروز چراغ شبكه نمايش خانگي را روشن نگه داشته و اگر اين چراغ خاموش شود، خيلي از اميدها به نا اميدي تبديل خواهد شد.