جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آلکساندر دوگین و سانسور منشور روحانیت در سراسر حوزه های علمیه ایران

آلکساندر دوگین و سانسور منشور روحانیت در سراسر حوزه های علمیه ایران

آلکساندر دوگین, سانسور منشور روحانیت در حوزه‌های علمیه

alexendr

سایت موسوم به “حلقه وصل” سرویس معرفی:چهارشنبه, 14 بهمن, 1394 – حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی امین نیا رئیس این رویداد بین المللی در نشست خبری«سومین همایش بین‌المللی تحجر و اسلام آمریکایی» که قرار است در روزهای 12 و 13 اسفندماه سالجاری در شهر مقدس مشهد برگزار ‌شود، با بیان اینکه محورهای این همایش پیام حضرت امام (ره) به حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: پیام امام (ره) به حوزه های علمیه معروف به «منشور روحانیت» است که از مهمترین پیام‌های امام (ره) به حوزه علمیه محسوب می‌شود.وی تاکید کرد: در سوم اسفند سال 67 امام (ره) این پیام مهم(منشور روحانیت) را به حوزه‌های علمیه فرستاد. یعنی سه ماه قبل از ارتحال و اکنون 27 سال از صدور این پیام مهم و ارزشمند می‌گذرد و انتظار می‌رفت حوزه‌های علمیه به این پیام توجه بیشتری داشته باشد و شرح تفسیری در رابطه با این پیام ارائه بدهند. اما متاسفانه ما در این سال‌ها شاهد این امر نبوده ایم.

IMG_05042016_000341

رئیس شورای سیاست گذاری سومین همایش بین‌المللی تحجر و اسلام آمریکایی با بیان اینکه ما باید ببینیم از حذف و نادیده گرفتن این پیام چه کسانی متضرر می شوند؟ گفت:‌ اولین گروهی که با نادیده گرفتن این پیام متضرر می‌شود خود حوزه علمیه است. چون این پیام یک تکلیفی را بر دوش حوزه علمیه می گذارد ولی متاسفانه اکنون در جامعه ما خیلی ها اهل تکلیف پذیری نیستند و ترجیح می‌دهند که یک کار راحت را بپذیرند و به همین دلیل پیام را حذف کرده و یا نادیده گرفته‌اند.

 

وی تاکید کرد: امام (ره) در این منشور دو گروه را به صورت صریح و بی پرده به عنوان دشمنان دین و حوزه معرفی می‌کنند و آن‌ها را مصداق اسلام آمریکایی می‌دانند. این دو گروه عبارتند از متحجرین و لیبرالیست ها که مقام معظم رهبری در چهاردهم خرداد در حرم امام (ره) به این موضوع اشاره فرمودند که برخی می خواهند خط امام را تحریف کنند.

رئیس شورای سیاست گذاری سومین همایش بین‌المللی تحجر و اسلام آمریکایی با بیان اینکه در این 27 سال حوزه علمیه در باب ترویج منشور امام (ره) کاری انجام نداده است، گفت: بنا براین ما درصدد بر آمدیم تا در مشهد در این رابطه فعالیت و اقداماتی را آغاز کنیم تا منشور روحانیت از مهجوریت خارج شود، لذا از سال 92 همایش به صورت استانی در نصف روز برگزار شد که در آن مراسم آیت الله علم الهدی، مصباح یزدی و رحیم پور ازغدی حضور داشتند و در سال 93 به صورت کشوری در سه شبانه روز برگزار شد و امسال این همایش به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و از اندیشمندان داخل و خارج در این همایش استفاده می کنیم.

حجت السلام والمسلمین امین نیا تاکید کرد:‌ این همایش را باید حوزه های علمیه برگزار می کردند ولی ما هر چقدر صبر کردیم متاسفانه آن‌ها این کار را انجام ندادند. ما در سال‌های بعدی همچنان منتظریم که آن‌ها در این عرصه ورود پیدا کنند و ما حاضریم که خدمات لازم را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم. اگر حوزه علمیه هم وارد نشود ما هر سال این همایش را از نظر کمی و کیفی گسترش بیشتری می دهیم و از موسسات دعوت می‌کنیم که در رابطه با منشور روحانیت حضرت امام (ره) با ما همکاری کنند. منشور روحانیت برای گسترش و بسط ظرفیت ویژه ای دارد که باید از آن بهره ببریم.

وی گفت:‌ این همایش دو روزه نیست بلکه همواره پیوست هایی نیز در طول سال دارد. ما در کنار این همایش از فقیه بزرگوار آیت الله میرجوادآقای تهرانی تجلیل می‌کنیم و در همین جا هم از تمام ارگان ها و نهادهایی که برای برپایی این همایش یاری رساندند تشکر می‌کنیم.

نادر طالب زاده دبیر همایش و از پژوهشگران صاحب نام عرصه فرهنگ، هنر و اندیشه با بیان اینکه برگزاری این همایش یک کار تخصصی است که خوشبختانه من هم توفیق حضور در آن را دارم، اظهار داشت: اکنون با توجه به نوع فیلم سازی که در کشور داریم منتقدان می‌توانند راحت تر سخنان خود را ارائه بدهند. ما فیلم های تلویزیونی عمار را داریم که برخی از سکانس های فیلم عمار فقط در سالن ها پخش می‌شود. باید برای ترویج برخی از سخنان از ظرفیت سینما و فیلم و امکانات تصویری و رسانه ای بهره ببریم و این نیازمند کار جهادی است.

وی ادامه داد: این همایش و نشست در یک مقطع حساس زمانی برگزار می‌شود که انقلاب به ثبات رسیده است و اکنون بحث ترویج فرهنگ انقلاب را در جهان داریم. ما امروز بعد از 25 سال رد پای اسلام آمریکایی که امام (ره) همواره به آن اشاره می کرد را می بینیم و متاسفانه از آن غافل بوده ایم. امیدواریم با کمک مستندسازان جوان بتوانیم این دغدغه را به صورت تصویری بیان کنیم اگر یک فیلم خوب در این رابطه نوشته شود میلیون ها نفر آن را می بینند و حتی می توانیم زیرنویسی داشته باشیم که به تمام کشورها ارسال کنیم.

دبیر همایش تاکید کرد: ما اکنون علاوه بر فیلم عمار فیلم افق نو را داریم که یکی از دغدغه های اساسی ما در این فیلم ها حذف کردن ردپای وهابیت در کشورهای مختلف است که باید با ساختن فیلم به اهداف خود برسیم. ما اکنون برای ترویج اسلام ناب در غرب وظیفه سنگینی بر دوش داریم.

کارشناس مسائل غرب گفت: منشور امام در عرصه های مختلف آغاز یک روند و نیازمند تبدیل به فیلم های مستند است.

وی افزود: آمریکای شمالی و اروپا مرکز اصلی هجمه علیه ایران و اسلام است از این رو بحث حقیقت یابی از بحث های پراهمیتی است که خود انقلاب اسلامی ایران و تشکیل آن نیز یک مسیر حقیقت یابی بوده است.

وی با بیان اینکه شبهه ای که ایجاد شده علیه دین و اسلام است افزود: صحنه ای که در فرانسه ایجاد شد و عکس العمل سخیفی که نشریه فرانسوی داشت بسیار ظالمانه بود و این در حالی است که این افراد مورد حمایت رهبران سیاسی این کشورها نیز هستند و اقدام رهبر معظم انقلاب در این شرایط خطاب به جوانان و درخواست از آن ها برای پیدا کردن حقیقت و پیروی از ان بود.

کارشناس مسایل غرب گفت: امروز بیداری در غرب کم نیست به ویژه پس از واقعه 11 سپتامبر بهانه ای برای بیداری در این جغرافیا پیدا شده است. مقام معظم رهبری با این اقدام مستقیم سیاستمدارها را دور می زنند و می گویند از آن ها توقعی نیست بلکه به خاطر رسیدن به آینده روشن خودتان به دنبال حقیقت باشید.

طالب زاده افزود : در انتهای تمام سریال هایی که در آمریکا ساخته می شود تاریکی و یاس موج می زند و این اقدام آن ها در حقیقت عملی است در برابر فجر نوری که سال ها پیش موجب احیای دین شد و در عین حال بیانگر کوچک بودن آن ها و ابهت طرف مقابل است.

وی گفت: پیام حقیقت اسلام و انقلاب اسلامی باید بین المللی شود و باید به حیطه ایدئولوژی و مسائل عقیدتی به صورت جهانی فکر کنیم.

طالب زاده در پاسخ به اینکه چرا دشمنان اسلام پروژه اسلام هراسی را در دنیا کلید زده اند افزود: دومین پاراگراف نامه رهبر انقلاب مربوط به اسلام هراسی است.

کارشناس مسائل غرب گفت: دشمنان اسلام اقدام به جوسازی علیه حقیقت اسلام کرده اند و این گونه جوسازی کردند که اسلام، شوم است.

وی افزود: مقابله با حضور و ظهور انقلاب اسلامی ایران از سوی دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد.

طالب زاده گفت: مراکز فکری واشنگتن که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز به کار کردند، موضوع خاموش کردن انقلاب اسلامی ایران را مطرح کرده اند.

کارشناس مسائل غرب با بیان این که همه دشمنان ادعا دارند که ایران مرکز تروریسم است افزود: این ادعاهای بیگانگان دروغی بزرگ محسوب می شود.

وی گفت: بیداری صنعتی در اروپا مدیون علمی است که توسط مسلمین ترجمه شده است.

طالب زاده با اشاره به این که دهه فجر، دهه طلوع است گفت: باید مقدسات داشته باشیم این در حالی است که غربی ها مقدسات خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به این که باید مراودات نزدیک میان دانشمندان صورت گیردافزود: باید تلاش کنیم تا به بهترین نحو ممکن عمل کنیم.

در ادامه امیر یوسف محبی مدیر اجرایی همایش با بیان اینکه ما در همایش امسال به تفرقه افکنی مذهبی که برخی غربی ها می خواهند بین شیعیان و سنی ها به وجود بیاورند به شدت فعالیت داشته ایم، گفت: آن‌ها به صورت هدفمند و زیر نظر سیستم های جاسوسی می خواهند در بین مذاهب تفرقه افکنی هایی ایجاد کنند. آن‌ها اکنون جنگ های قومیتی را کنار گذاشتند و به دنبال ترویج جنگ های مذهبی هستند. آغاز این جنگ ها می‌تواند به اصل اسلام ضربه بزند. ما در این همایش دو روزه از 120 نفر افراد متخصص و صاحب نظر در سطح کشور و خارج دعوت کرده ایم و در این برنامه ها بحث تحجرگرایی و لیبرالیسم را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

وی ادامه داد: همچنین به بحث منشور و خطر نفوذ جریان ها در اسلام می پردازیم و بحث اخوت و وحدت مسلمین و مبارزه با جریان های تفرقه افکنانه را در این همایش پیگیری می‌کنیم و ما روحانیون نمونه ای را در کشور داریم که در بین مردم شناخته شده نیستند که در این همایش از آن‌ها تجلیل می‌کنیم.

وی گفت: مهمانانی از کشورهای هندوستان، عراق، لبنان،‌ سوریه، لندن، فرانسه، آمریکا و سایر کشورها داریم. همچنین در این همایش از علمای داخل و جریان های مختلف علمی دعوت به عمل آمده است. ما باید بر روی پیام های امام (ره) کار کنیم تا در بین روحانیون و زندگی مردم ترویج پیدا کند.

در ادامه منتظمی مدیر بین‌الملل همایش با بیان اینکه ما امروز با بحران بزرگ ارزش های اخلاقی روبرو هستیم، تاکید کرد: ما باید نسبت به این بحران ها دغدغه داشته باشیم و رسالت بشری ما ایجاب می‌کند که درصدد ترویج اساسی رکن های اسلامی باشیم. اکنون از بین ادیان مختلفی که خداوند برای انسان ها قرار داد دین اسلام و مکتب تشیع می‌تواند رسالت بشری را بر عهده بگیرد.

وی گفت‌: اکنون ایران یک بازیگر مهم در صحنه بین‌المللی است و این هم به دلیل عقبه فکری شیعه است که در کشور جریان دارد. ایران می‌تواند در جهان حرف های زیادی برای ترویج اصول اسلامی در جهان داشته باشد تا انسان ها بتوانند دوباره به آن ارزش های اخلاقی که مدنظر انسانیت هست، برسند.