پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در نشست و دیدار اعضای انجمن پاسداشت حقوق بشر در ایران با گروهی زبده از جامعه حقوقدانان و کانون وکلای

در نشست و دیدار اعضای انجمن پاسداشت حقوق بشر در ایران با گروهی زبده از جامعه حقوقدانان و کانون وکلای

آلمان در شهر کلن آلمان، پرونده کامل آقای دکترمحمدعلی طاهری در اختیار جامعه بین المللی حقوقدانان  قرار گرفت.10721079_726420220768675_1633951700_n

در این دوسیه کامل با ارائه مدارک و اسناد به زبان فارسی(همراه با ترجمه انگلیسی – آلمانی) مکانیسم پرونده سازی و اتهام چسبانی ساختگی بر علیه شهروندان ایرانی و سلب آزادی از آنها توسط دادگاه های انقلاب قوه قضائیه بدون هیچگونه ملاحظه اصول رویه قضایی و دادرسی و حضور وکیل در دادگاه و ارائه لایحه دفاعی در برابر کیفرخواست دادستان، بیان شده است.

همچنین گزارش جامعی درخصوص چگونگی صدور حکم محکومیت آقای دکترمحمدعلی طاهری به پنجسال حبس ارائه گشته است. از جانب دیگر، در توضیحات تکمیلی تشریح شده که امروز آقای دکترمحمدعلی طاهری – حتی بعد از سپری کردن شش سال حبس در سیاهچال اوین و پایان دوران محکومیت- هنوز هم بدون هیچ دلیل و حکم دیگری همچنان در سیاهچال قرون وسطایی اوین به سر میبرد. از جمله مدارک ارائه شده در این فایل حقوقی، سند مبنی برصدور حکم اعدام آقای دکترمحمدعلی در ایام زندانی بودن ایشان بدون ارائه هیچ دلیلی  است. حکمی که پس از رسیدگی در دیوانعالی کشور نقض بلاارجاع اعلام شد.

از جانب دیگر گزارش کاملی نیز از چگونگی پروسه سیاهنمایی علیه آقای دکتر محمدعلی طاهری در عرصه سایبری توسط ایادی وابسته به اداره موسوم به “فرق و ادیان” و تشکیلات زیرمجموعه آن از قبیل “موسسه بهداشت معنوی” و ” ستادنجات از حلقه” و فعالیتهای بسیار تخریبی این مجموعه ها بر علیه آقای محمدعلی طاهری در سطح رادیو و سایر رسانه ها و فضای سایبری ارائه شده است.

از جمله صفحات ارائه شده در فایل مزبور، سند زیر است که با استناد به گزارش “سرویس اندیشه خبرگزاری رسا” تهیه شده، و مشتمل بر گفت‌وگوی “محمدامیر راستگردانی خبرنگار خبرگزاری موسوم به ” رسا” در قم،  با یکی از به اصطلاح کارشناسان معنویت ستیز و علم زدا و ضد خمینیسم اداره تکفیری “فرق و ادیان” در قم میباشد. پیش از پرداختن به این سند لازم است برای تذکار به مخاطبان عزیز یادآوری کنیم که شخصی که خبرگزاری رسا در قم برای مصاحبه کردن بر علیه  مکتب علمی – معنوی مشهور به “سایمنتولوژِ” – بنیادنهاده شده توسط آقای دکترمحمدعلی طاهری-  انتخاب کرده، جوانک فاسد و مفسد و پیش پافتاده ای موسوم به  “محمدرضا انهاری” است که توسط بوقهای سایتهای وابسته به “اداره تکفیری فرق و ادیان” به عنوانِ به اصطلاح ” کارشناس عرفان‌های شرقی به ویژه عرفان حلقه”!! معرفی میشود

گزارش سایت رسانیوز به شرح زیر است:

rasataheriravani

  چند صباحی است که در کشورمان صحبت از برگزاری مخفی کلاس‌های عرفانی می‌شود که مدعی شفا بخشیدن بیماران صعب العلاج، ناعلاج و مادرزاد است.

م.ع.ط بنیان‌گذار عرفان حلقه یا کیهانی، این عرفان را برگرفته از عرفان کهن ایران می‌داند و حتی زنده کردن مردگان و شفا بخشیدن بیماران ناعلاج از سوی حضرت عیسی مسیح(ع) را از طریق همین نیرو(شعور کیهانی) می‌داند، درباره سطح سواد این فرد اطلاعاتی ارائه نمی‌شود،‌ ولی در کلاس‌ها وی را استاد، مهندس و یا دکتر خطاب می‌کنند. بنیان‌گذار این عرفان مدعی‌ است شعور کیهانی عبارتست از مقوله‌ای که انسان می‌تواند با ارتباط مستقیم با خداوند، صاحب لایه محافظی می‌شود که با استفاده از این لایه، افراد بیمار را درمان کند. عرفان کیهانی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان، سعی در القای ادعاهای به ظاهر علمی همانند انرژی درمانی، ‌فرا درمانی، کیهان درمانی می‌کند؛ اساس این عرفان بر اتصال به حلقه‌های متعدد(شبکه شعور کیهانی) استوار است و همه سیر و سلوک آن از طریق اتصال به این حلقه صورت می‌گیرد. اساس افکار عرفان حلقه برگرفته از اندیشه‌های تصوف است و نحوه تبلیغ آن عمدتاً به صورت هرمی است. هر چند این عرفان‌ها جایگاهی در میان مردم کشور ما ندارند، ولی بعضا شاهد تبلیغات گسترده اعضای آن برای جذب افراد به ویژه جوانان از شهرهای مختلف هستیم که نباید از خطر آن‌ها غفلت کرد.

خوشبختانه عده‌ای از روحانیان که کارشناسان عرفان‌های انحرافی و شرقی هستند، کمر همت را بسته و وارد میدان برای مقابله با این عرفان‌های کاذب از طریق گفت‌وگو و نقد شده‌اند تا اجازه ندهند، جوانی عمری در جهل و گمراهی سپری کرده و در پایان راه که هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید، پشیمان از عملکرد خود باشد.

IMAGE635666277289228929

کارشناسان «انجمن نجات از عرفان حلقه» چند سالی است که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور فعال داشته، به نقد و تحلیل این عرفان از طریق گفت‌وگو پرداخته‌اند و هشدارهای لازم درباره آسیب‌های این فرقه را به جوانان به ویژه اعضای آن گوشزد می‌کنند.

 

 

رسا ـ آقای انهاری مقداری درباره فعالیت‌ غرفه «انجمن نجات حلقه» در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توضیح دهید؟ 

امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای پنجمین بار میزبان غرفه‌ای با نام «انجمن نجات از حلقه» با موضوع نقد و بررسی فرقه‌ عرفان حلقه و آسیب‌های حول این فرقه است؛ هر چند همه ساله چنین برنامه‌ای برگزار می‌‌شود، ولی امسال برنامه‌ها متنوع‌تر و در فضای وسیع‌تر برگزار می‌شود. 

افراد در این غرفه با برنامه‌های جذابی همانند حضور محققان و کارشناسان علمی و دینی و جداشدگان از فرقه حلقه بر میز پاسخگویی جهت مشاوره و بررسی، برگزاری نشست‌های ویژه و جلسات نقد و بررسی آسیب‌های فرقه حلقه، نمایش تابلو مقالات و اینفوگرافی‌های نقد فرقه حلقه به همراه توضیح کارشناسان، امضای طومار جهت پیگیری مجدانه حقوقی مسؤولان نسبت به مجموعه تأثیرگذار این فرقه و همچنین بنیان‌گذار آن روبرو می‌شوند. 

حضور خانواده‌های دردمند و همسران طلاق گرفته از سوی فرقه حلقه در کمپین انجمن نجات از حلقه، ثبت‌نام در انجمن نجات از حلقه جهت همکاری‌های محدود و یا گسترده(حضوری و یا مجازی)، ضبط رادیویی و تلویزیونی مصاحبه از چهره‌های مشهور همانند اساتید حوزه و دانشگاه، آسیب‌دیدگان و جدا شدگان از فرقه حلقه و همچنین مردم معترض؛ اخذ نمایندگی و واحد مشاوره در شهرهایی که با این فرقه قصد مقابله دارند. پذیرش برگزاری کلاس‌های آشنایی با آسیب‌های جدی این فرقه، پخش برشور و جزوات نقد و هشدار دهنده و فروش محصولات فرهنگی و نرم افزار نقد عرفان حلقه و کتاب‌های نقد با همکاری مؤسسه بهداشت معنوی از دیگر برنامه‌های جذابی است که در غرفه «انجمن نجات از حلقه» مشاهده می‌شود. 

خوشبختانه تاکنون استقبال فرهیختگان حوزه و دانشگاه از برنامه بسیار خوب بوده و اساتید از شهرهای مختلف همانند تبریز، قم و مشهد‌ برای پاسخ‌گوی به شبهات مطرح پیرامون عرفان حلقه‌ در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. 

  

رسا ـ برنامه‌هایی که در غرفه انجمن نجات از حلقه تدارک دیده‌اید چیست؟ اساتید چه موضوعاتی را مورد بحث قرار می‌دهند؟ 

همه ساله اساتید، محققان و کارشناس نقد این فرقه حضور فعالی برای پاسخگویی به سؤالات و شبهاتی که پیرامون این فرقه وجود دارد، در غرفه «انجمن نجات از حلقه» دارند تا بتوانند ضمن بالا بردن سطح آگاهی عمومی مردم، آسیب‌ها و تفکرات غیر الهی آن‌ها را بیان کنند. 

در این غرفه آسیب دیدگان حضور پیدا کرده و مطالب و مشکلات خود را بیان می‌کنند، خانواده‌ها مشکلاتشان را مطرح می‌کنند؛ در صورت رضایتمندی شرکت کنندگان در برنامه، صدا و تصویر آن‌ها ثبت و ضبط می‌شود تا مستندی در این‌باره ساخته شود. 

همچنین هر شب مباحث ویژه‌ای در سالن اجتماعات مصلی با همکاری ستاد اجرایی نمایشگاه برگزار می‌شود که هر استادی پیرامون یک موضوع آسیب‌های فردی و اجتماعی عرفان حلقه، تعارضات آن با مبانی دینی و اسلامی و نگاه درون و برون دینی این فرقه را بیان می‌کند.

  

رسا ـ چند تن از اساتید در این دوره حضور دارند؟ 

بیش از 10 تن از کارشناس در غرفه «انجمن نجات از حلقه» حضور دارند که برای جلوگیری از تداخل برنامه‌ها، تقسیم بندی شده‌اند و هر روز چند نفر از این بزرگواران به بیان مطالب خود می‌پردازند.

منصوری لاریجانی، روحی، انصاری، مظاهری‌سیف، شریفی‌دوست، هوشیار، عرب، خانم میرزائیان و بنده از جمله این افراد هستیم که به بیان مباحثی پیرامون عرفان حلقه می‌پردازیم.

رسا ـ بیشتر افرادی که در غرفه «انجمن نجات از عرفان حلقه» حضور پیدا می‌کنند از کدام قشر هستند؟ خود اعضای عرفان حلقه نیز در برنامه‌ها شرکت می‌کنند؟

به طور کلی در برنامه‌ها افزون‌بر مدعوین، آسیب دیدگان و بازگشتگان از این عرفان، تعدادی از اعضای فرقه حلقه نیز حضور پیدا می‌کنند که کارشناسان مسائل مختلف را برای شرکت‌کنندگان پیرامون این فرقه تبیین، تجزیه و تحلیل می‌کنند.

به سبب حضور خود اعضای عرفان حلقه در مناظرات، مباحث بسیار خوبی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود؛ حتی خود اعضای حلقه برای دفاع از عرفان خود در غرفه حضور پیدا می‌کنند که بحمدالله به وسیله بیان مباحث دقیق از سوی اساتید مغلوب می‌شوند.

رسا ـ تاکنون نتیجه‌ مطلوبی از برپای چنین غرفه‌ای حاصل شده است؟

خوشبختانه به سبب استقبال بسیار خوب، نتایج بسیار خوبی حاصل شده است؛ حتی بسیاری تعهد داده‌اند که دیگر دنباله‌روی عرفان حلقه نباشند. از سوی «انجمن نجات از حلقه» نیز سوگندنامه‌ای به این افراد داده می‌شود تا براساس آن از عرفان حلقه کامل جدا شده و دنباله‌روی این فرقه نباشند.

رسا ـ مباحث بیشتر در چه فضای مطرح می‌شود و برخورد اساتید و کارشناسان با اعضای این فرقه چگونه است؟

برخورد ما کاملا فرهنگی، علمی و نرم است؛ تلاش ما آگاه سازی افراد است و نمی‌خواهیم تهاجمی برخورد کنیم؛ چرا که خود اعضای این عرفان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. گروهی افرادی هستند که تازه با عرفان حلقه آشنا شده‌اند و می‌توان با چند ساعت بحث، کاملا اشکالات این عرفان را برای آن‌ها تبیین و بیان کرد.

عده‌ای دیگر افرادی هستند که چندین ترم در کلاس‌های این عرفان حضور پیدا کرده، اتصالات و ارتباطاتی با شبکه شعور کیهانی گرفته‌اند، ما این افراد را نسبت به آسیب‌ها و آثار مخرب این فرقه آگاه می‌کنیم، در بسیاری از موارد خودشان اذعان می‌کنند که در دام گرفتار شده و خواستار بیان راه‌های نجات از این عرفان هستند، ما نیز یک سری دستورالعمل‌ در قالب جزوه، کتاب و سی‌دی به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

عده‌ای از افراد افزون‌بر این‌که خود گرفتار عرفان حلقه‌ شده‌اند، به دنبال گرفتار کردن دیگران نیز هستند، در برابر این افراد که نمی‌خواهند حقایق را بپذیرند، مسائل کاملا مستدل و صریح بیان می‌شود تا افرادی که شاهد مناظر‌ه‌ هستند به بطلان عرفان حلقه پی ببرند.

رسا ـ آیا با مخاطبان خود ارتباط مستمری نیز دارید؟

بله؛ کارشناسان با این افراد ارتباطات مستمری دارند، در این زمینه نیز واحد‌های پاسخ‌گویی به صورت همه روزه در تهران، شیراز و قم دایر شده و به صورت تلفنی پاسخ‌گوی این عزیزان هستند.

در خود نمایشگاه نیز فرم‌هایی به افراد داده می‌شود تا به صورت اختیاری تکمیل کرده و شماره‌های همراه خود را یادداشت کنند تا در آینده بتوانیم با آن‌ها ارتباط خوبی داشته باشیم؛ در فضای مجازی نیز گروهی به نام «انجمن نجات از حلقه» تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم با افراد به صورت مستمر ارتباط داشته، مبانی عرفان حلقه را در این گروه‌ مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

اکنون نیز یک گروه علمی تخصصی نقد عرفان حلقه متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شده و دائما مسائل این عرفان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، این گروه در حال حاضر مدت شش ماه است که فعالیت می‌کند و نتایج بسیاری خوبی حاصل شده است؛ حداقل ثمره تشکیل این گروه جذب تعداد فراوانی از اساتید برای این انجمن جهت کمک به جوانان ناآگاه است.

امیدواریم بتوانیم در نمایشگاه و یا به طریق‌های دیگری پذیرای هم افراد چه آسیب‌دیدگان و چه اعضا باشیم. بتوانیم محضر این افراد حقایق را با بحث‌های خوب، عالمانه، با استدلال‌های قرآنی، روایی و عقلی بیان کنیم. آن‌ها را نسبت به خطر بزرگ آگاه کنیم تا افراد نیز بدون تعصب پذیرای اشتباهات خود باشند و به جامعه و خود آسیبی نرسانند.

یا حداقل افراد متوجه آسیب‌های خود شده و به گونه‌ای نباشد که عمری را در خسارت، افسوس و تباهی بگذرانند. متأسفانه درباره آسیب‌های عرفان حلقه نیز آمار خوش آیندی نداریم.

رسا ـ غرفه «انجمن نجات از عرفان حلقه» تا چه زمانی دایر است؟

پنجمین دوره حضور انجمن نجات از حلقه در نمایشگاه کتاب 94 در غرفه ورودی شبستان از 16 الی 26 اردیبهشت ساعت 9 الی 20 شب پذیرای علاقه‌مندان است.

گفت‌وگو از محمدامیر راستگردانی