جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

درخواست چهار کشور غربی از سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران، طرح دولت آمریکا برای دور زدن سازمان ملل و تحریم ایران، تأثیر افتتاح خط آهن ایران- چین بر تجارت بین المللی، حجم بالای صادرات تسلیحاتی کشورهای غربی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و انتقاد از این موضوع و انتقاد اوباما از نحوه تبلیغات انتخاباتی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

160324154853_iran

بخشی از مطالب مهم امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از ادعاهای چهار کشور غربی علیه برنامه موشکی ایران خبر داده است.  آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای مشترک به سازمان ملل متحد نوشتند آزمایش های موشکی بالستیک اخیر ایران بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شده است. این چهار کشور غربی مدعی شدند آزمایش موشکی اخیر ایران شامل شلیک موشک های بالستیک بوده که ذاتاً قادر به حمل کلاهک هسته ای است. این چهار کشور همچنین درباره اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه موشک های این کشور تهدیدی مستقیم برای رژیم اسرائیل است، ابراز نگرانی کردند. کشورهای مذکور خواستار آن هستند که شورای امنیت سازمان ملل درباره «واکنش های متناسب» به آزمایش های موشکی ایران گفتگو کند.

*****

همزمان، پایگاه «المانیتور» خبر داده که دولت آمریکا در پی دور زدن سازمان ملل و تحریم ایران بر سر موضوع آزمایش های موشکی است. به نوشته این سایت، در پی مخالفت روسیه با اعمال تحریم‌های جدید ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل، دولت باراک اوباما به دنبال دیگر مسیرهای بین‌المللی است تا برنامه موشک‌های بالستیک ایران را متوقف کند. دولت اوباما که می‌خواهد قانونگذاران این کشور را آرام کند، مدعی است برخی ابزارهای چند جانبه دیگر خارج از سازمان ملل در اختیار دارد که می‌تواند برای مقابله با برنامه موشکی ایران به کار گیرد. این ابزارها شامل «ابتکار امنیتی اشاعه» و «رژیم کنترل فناوری موشکی»‌ است. روسیه عضو هر دو توافقنامه است؛ توافقنامه‌هایی که الزام‌آور نیستد، اما آمریکایی‌ها مدعی هستند فرصت خوبی برای ممانعت از توسعه بیشتر برنامه موشکی ایران فراهم می‌کنند.

 

نابه گزارش ها آمریکا و متحدان اروپایی آن در نامه مشترکی نوشته اند که ایران با آزمایش موشک های بالستیک از یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که سال گذشته بر توافق اتمی با ایران مهر تایید زد، سرپیچی کرده است.به گزارش رویترز که متن نامه را دیده است، آزمایش موشک های بالستیک اخیرا ایران شامل موشک هایی بود که توانایی حمل سلاح های اتمی را دارند. نامه تازه را آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به سفیر اسپانیا و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نوشته اند.خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت که آمریکا و سه متحد آن خواستار نشست شورای امنیت شده اند، چرا که آزمایش های موشکی ایران را “بی ثبات کننده و تحریک آمیز” خوانده اند.بنابه این گزارش این کشورها می گویند که موشک بالستیک میان‌برد شهاب-۳ و موشک کوتاه‌برد قیم-۱ توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارند.به گزارش رویترز آنها در این نامه نوشته اند که آزمایش این موشک ها “مغایر” قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و در “سرپیچی” از آن بود.آن قطعنامه در ماه ژوئیه گذشته پس از رسیدن ایران و قدرت ها به توافقی برای مهار برنامه اتمی این کشور در قبال رفع تحریم ها (برجام) در شورای امنیت تصویب شد.این نامه می گوید که موشک های مورد استفاده در آزمایش های اخیر “اساسا قابلیت حمل سلاح های اتمی را داشت.”این کشورها در نامه خود از شورای امنیت می خواهند درباره “واکنش های مناسب” به ناکامی ایران در حفظ تعهداتش بحث کند.ایران اوایل ماه مارس – حدود سه هفته پیش – از جمله دو موشک دوربرد را آزمایش کرد. به گفته سپاه پاسداران ایران این موشک ها دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتری است و به منظور مقابله با تهدید‌های اسرائیل طراحی شده است. پیش از آن تعدادی موشک کوتاه و میان برد هم آزمایش شده بود.حدود پنج ماه قبل از آن هم ایران موشک هدایت شونده عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر را آزمایش کرده بود؛ موشکی که کارشناسان خارجی آن را “پیشرفتی چشمگیر” در افزایش دقت موشک شهاب ۳ ارزیابی کردند.شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) آزمایش موشکی ایران را بررسی کرد اما روسیه گفت که اینها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران صادر شده، نیست و با تحریم های تازه مخالفت کرد.قطعنامه ۲۲۳۱ در پیوست دوم صرفا از ایران “درخواست” کرده که هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک های بالستیکی که “برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی می شوند” صورت ندهد.دیپلمات های شورای امنیت اخیرا به خبرگزاری رویترز گفته اند که استدلال به نفع تحریم ایران در ارتباط با آن آزمایش های موشکی ضعیف است؛ که دلیل آن زبان مبهم قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.آن قطعنامه الزام آور نیست.

یک روز پیشتر سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، که برنامه موشکی سپاه زیر نظر او اداره می‌شود، با بی اثر دانستن تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی گفته بود: “ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم که اگر دور تا دور کشور ما را حصار بکشند تولید موشک در ایران متوقف نخواهد شد.”محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته که “آزمایش‌های موشکی ایران هیچ تضادی با توافق هسته‌ای (برجام) ندارد” و ایران به “توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود ادامه” می‌دهد

*****

در مطلبی اقتصادی، نشریه انگلیسی «اکونومیست» به موضوع افتتاح خط راه آهن ایران- چین پرداخته و آن را نشانه ای از بازگشت ایران به عرصه تعاملات اقتصادی و تجاری بین المللی دانسته است. اولین قطار سریع السیر قاره پیمای ایران، مسافت 10 هزار و 500 کیلومتری شهر «یی وو» در شرق چین به تهران را با یک سفر 14 روزه و عبور از خاک کشورهای قزاقستان، قرقیزستان،  ازبکستان و ترکمنستان با موفقیت پشت سر گذاشت و ایران ورود این قطار را پیشرفتی بزرگ برای کشور توصیف کرد. ایران امیدوار است تا ماه آوریل که خط آهن جدید ترابری قزاقستان به ایران بطور کامل افتتاح می شود، مدت زمان سفر به چین به طرزی محسوس کوتاه شود. اگر ترکیه هم به مسیر این خط آهن افزوده شود، هیچ بعید نخواهد بود این مسیر خط آهن جایگزین کانال سوئز شود و اولین راه مواصلاتی چین به اروپا با عبور از ایران باشد.

*****

در میان دیگر موضوعات، بحث فروش تسلیحات از سوی کشورهای غربی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که از مدتی پیش به شدت مورد توجه محافل مختلف غربی قرار گرفته، همچنان داع است. پایگاه اینترنتی «دیفنس نیوز» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد وزارت خارجه‌ آمریکا از ماه مه سال 2015 به بعد، امکان فروش 33 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به کشورهای عرب خلیج فارس را فراهم کرده است. سخنگوی بخش امور نظامی – سیاسی وزارت خارجه آمریکا  اعلام کرد  که 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس تاکنون موشک‌های دفاع هوایی بالستیک، بالگردهای هجومی، ناوچه‌ها و موشک‌های ضد زره پیشرفته را از این کشور دریافت کرده‌اند. همچنین به گفته وی، دولت آمریکا 4500 نمونه از انواع سلاح‌های هدایت شونده را در سال 2015 به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته است.

*****

این در حالی است که مشخصاً در انگلیس، انتقاد از این فروش های تسلیحاتی، به ویژه صادرت اسلحه به عربستان، در حال افزایش است. روزنامه «گاردین» در مطلبی با همین رویکرد، با بیان اینکه طی یک سال گذشته کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به رغم جنایت های جنگی عربستان در جنگ یمن، به این کشور اسلحه فروخته اند، می نویسد این سیاست سبب شده است تا این کشورها در جنایت های صورت گرفته در یمن سهیم شوند؛ آن ها همچنین هیچ حمایتی از کمیسیون های بین المللی برای تحقیقات در خصوص جنایت های صورت گرفته در یمن نشان ندادند و درخواست سازمان های مدافع حقوق بشر برای توقف فروش اسلحه به عربستان را نادیده گرفتند. اگرچه حمایت دولت های غربی از یک طرف دعوا با فروش اسلحه، عامل بروز جنگ های منطقه نیست، اما تأثیرات فروش این تسلیحات و حمایت های غرب غیر قابل انکار است.

*****

در نهایت در مطلبی مربوط به رقابت های انتخاباتی در آمریکا، خبرگزاری فرانسه از انتقاد رئیس جمهور آمریکا از نحوه تبلیغات نامزدها خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از رسانه های کشورش خواسته برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را که آشکارا دروغ می گویند و تبلیغات انتخاباتی‌شان با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید، رسوا کنند. وی در سخنرانی خود به نام هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره نکرد، اما بدون تردید، محور انتقادات خود را متوجه دونالد ترامپ، نامزد میلیاردر جمهوری خواه کرده بود. اوباما ضمن انتقاد صریح از نحوه پوشش تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری توسط شبکه های خبری آمریکا که تمام اظهارات و حرکات دونالد ترامپ را منعکس می کنند، تأکید کرد اطلاع رسانی مناسب درباره یک شخص، این نیست که میکروفن را در اختیار او قرار دهیم