پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انفجار تازه‌ در ایستگاه متروی مالبیک بروکسل در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا

انفجار تازه‌ در ایستگاه متروی مالبیک بروکسل در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا

محله های اطراف اتحادیه اروپا در بروکسل "منطقه جنگی" است

کماندوهای بلژیک در مناطق مختلف پایتخت این کشور استقرار یافته‌اند

resized_580375_712

علاوه بر دو انفجار، انفجار تازه‌ای در ایستگاه متروی مالبیک بروکسل در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا رخ داد که بر ابعاد حادثه افزود. وزیر امورخارجه پیشین سوئد از انفجارهای بروکسل با تعبیر «منطقه جنگی در قلب اتحادیه اروپا» یاد کرد
همزمان با تشکیل حلقه امنیتی اطراف فرودگاه بروکسل و هجوم نیروهای امنیتی و پلیس بلژیک به فرودگاه، حرکت قطارها به سمت فرودگاه متوقف شد و عملیات تخلیه مسافران از فرودگاه به سرعت آغاز شد. تمامی پروازهای فرودگاه بروکسل برای اطمینان از عدم بمب گذاری در هواپیماهایی که قصد ترک این فرودگاه را داشتند، لغو شد.

مترو بروکسل

بر اساس تازه‌ ترین آمار، دست کم یازده کشته و بیست و پنج زخمی در میان قربانیان این حادثه تروریستی هستند. 
روز جمعه، پلیس بلژیک در پی یک درگیری خونین توانست، صلاح عبدالسلام، یکی از مظنونان اصلی انفجارهای مرگبار ماه نوامبر پاریس، و چند نفر دیگر را دستگیر کند. یکی دیگر از دستگیرشدگان منیر احمد الحاج معرفی شده که پلیس بروکسل می‌گوید نام او هم در فهرست افراد تحت تعقیب بلژیک بوده است. 
در پی دستگیری این افراد، پلیس و نهادهای امنیتی بلژیک به منظور مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی به حالت آماده باش در آمدند. شواهد نشان می‌دهد حملات تروریستی امروز در فرودگاه و مترو بروکسل، اقدامی تلافی جویانه از سوی عوامل داعش در مقابل شناسایی و دستگیری صلاح عبدالسلام بوده است.