جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پلیس ایتالیا در چارچوب بررسی درباره بمب گذاری های اخیر در بروکسل ، یک تبعه الجزایری را دستگیر کرد.

پلیس ایتالیا در چارچوب بررسی درباره بمب گذاری های اخیر در بروکسل ، یک تبعه الجزایری را دستگیر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پلیس ایتالیا ، جمال الدین والی از اتباع کشور الجزایر را به اتهام تهیه اسناد جعلی برای مهاجمان حملات تروریستی بروکسل دستگیر کرد ، پلیس بلژیک نیز در روزهای اخیر چند فرد مظنون را دستگیر کرده است.

n00481273-b

آیا اروپایی‌ها به راهبرد جزیره امن خاورمیانه پی بردند؟

آنچه باعث شده هشیاری در شناخت بموقع تهدید، به خنثی سازی قطعی تهدیدها نیز منجر شود، ساختار امنیتی بسیار در هم تنیده ایران است که بر خلاف کشورهای اروپایی در چند ایستگاه خلاصه نمی‌شود و یک تور اطلاعاتی در سراسر کشور است؛ توری که تاکنون هیچ داعشی نتوانسته از آن بگذرد و امنیت ایران را به خطر اندازند.
وحشت اروپا را فراگرفته و آمریکایی‌ها نیز نگرانند تا حملات تازه داعش در خاک این کشور رقم بخورد؛ اما کمتر شهروند ایرانی پیدا می‌شود که این روزها نگرانی از حملات مشابه داعش در خاک ایران داشته باشد؛ تفاوتی که به واسطه استراتژی‌های متفاوت امنیتی رخ داده است.

به گزارش «تابناک»، داعش قلب اروپا را هدف قرار داده و با انتشار ویدیویی تأکید کرده تا زمانی که حملات هوایی ائتلاف نظامی آمریکا و اروپا به داعش کامل و برای همیشه متوقف نشود و غربی‌ها داعش را برای پیشروی و تسلط بر خاک عراق و سوریه آزاد نگذارند، به این حملات در وسعت و کثرت بیشتر ادامه می‌دهند.

امنیت ملی به عنوان تابعی از منافع ملی، مفهوم سیال و بسیار پیچیده و مکرراً در حال تغییر است، زیرا تهدیدهای ضدامنیتی مکرراً در حال تغییر شکل، رفتار و مختصات هستند و به تناسب شکل تهدیدات امنیتی برای هر ملت، خطوط قرمز سیالی دارد؛ اما تنها تشخیص مختصات این خطوط قرمز حائز اهمیت نیست، بلکه زمان‌سنجی و سرعت عمل در تعیین خطوط قرمز امنیت ملی نیز به عنوان تشخیص این مرزهای حیاتی با اهمیت است.

ایران نخستین حاکمیتی بود که به خطر تروریست‌های صادر شده به سوریه ـ که عمدتاً سوری نبودند و از فضای اعتراضات این کشور به عنوان بستری برای ایجاد جنگ داخلی استفاده کردند ـ پی برد؛ تروریست‌هایی که پس از وانمود کردن به شکل‌گیری یک جنگ داخلی، به مرور پوست انداختند و اکنون علاوه بر داعش و جبهه النصره، بیش از صد گروه تروریستی حاصل این پوست اندازی است.

جامعه اطلاعاتی و نهادهای نظامی کشورمان توانستند بموقع خطر تروریسمی که تهدید بالقوه برای ثبات کشورمان بود، تشخیص دهند و پیش از آنکه داعش ظهور و بروزی با این وسعت داشته باشد و مرزهایش تا عمق خاک عراق گسترانیده شود، همکاری امنیتی ایران با سوریه به سرعت گسترده شده بود.

پس از گسترش و تقویت این همکاری امنیتی، تروریست‌هایی که حساس‌ترین نهادهای سوریه را در دمشق هدف قرار داده بودند، با حضور مؤثر ایران و حزب الله لبنان به سرعت عقب رانده شدند و حافظان ایران به جای آنکه در خانه دفاع کنند، مرزهای تهدید را صدها کیلومتر دورتر از مرزهای رسمی ایران قرار دادند و همین رویکرد را نیز در عراق با بسیج نیروهای مردمی عراق در پیش گرفتند.

بدین ترتیب در دورانی که کشورهای غربی قصد داشتند این افراطی‌ترین موجودات را برای ساقط کردن اسد و البته حذف پایگاه‌های روسیه از خاک سوریه و کنار دریای مدیترانه به کار ببندند، تشکیلات تروریستی به مراتب پیچیده‌تر و مدرن‌تر از القاعده شکل گرفت و به سرعت از سکون امنیت در اروپا و آمریکا برای عضوگیری استفاده کرد.

در واقع متولیان امنیت ملی کشورمان با تکیه بر بازوهای اطلاعاتی و نظامی، نه تنها زودتر تهدید تازه امنیت ملی برای ایران را که ابتدا سراغ کشورهای همسو با ایران در منطقه رفته بود، شناسایی کردند، بلکه علاوه بر شناخت بموقع تهدید، واکنشی به وسعت این تهدید را در دستور کار قرار دادند.

هرچند این واکنش در آغاز حتی برای برخی روشنفکران کشورمان و اشخاص فاقد توانمندی تحلیل عمق استراتژیک ایران و ناآشنا به نسبت میان فضای امنیتی ایران و فضای امنیتی منطقه قابل هضم نبود، زمانی که داعش و سایر گروه‌های تروریستی با جنایت‌های بی‌سابقه‌شان نمود عینی‌تری یافتند، اهمیت نقش آفرینی سریع و وسیع ایران در قبال تروریسم مشخص و ارزش این موقعیت شناسی در برخورد با این تهدید عیان شد.

البته شناسایی زودهنگام بحران و ابعادش، نیمی از استراتژی امنیتی ایران در قبال موج تازه تروریسم بود و در همان دوران نهادهای امنیتی ایران علاوه بر کمک به دولت‌های سوریه و عراق برای مهار تروریست‌ها کمک می‌کردند، با تکیه بر شبکه اطلاعاتی مویرگی در کل کشور، تمامی منافذ دارای ظرفیت بهره‌برداری توسط داعش و گروه‌های تروریستی مشابه شناسایی و گروهی از عناصر داعش پیش از ورود به خارک ایران در تور امنیتی ایران گرفتار شدند.

به عبارت ساده‌تر آنچه باعث شده هشیاری در شناخت بموقع تهدید، به خنثی سازی قطعی تهدیدها نیز منجر شود، ساختار امنیتی بسیار در هم تنیده ایران است که بر خلاف کشورهای اروپایی در چند ایستگاه خلاصه نمی‌شود و یک تور اطلاعاتی در سراسر کشور است؛ توری که تاکنون هیچ داعشی نتوانسته از آن بگذرد و امنیت ایران را به خطر اندازند.