چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مظنون فراری بمب‌گذاری فرودگاه بروکسل دستگیر شد

مظنون فراری بمب‌گذاری فرودگاه بروکسل دستگیر شد

feissal-Cدادستانی بلژیک از دستگیری سه تن با جرایم تروریستی خبر داد. دادستانی فدرال بروکسل نیز اعلام کرد که یکی از افراد دستگیر شده مظنون فراری بمب‌گذاری در فرودگاه بروکسل است. نام این فرد تا کنون «فیصل سی» عنوان شده است.

رسانه‌های بلژیک گزارش کرده‌اند که این مظنون همان فردی است که در تصاویر دوربین‌های مداربسته از مهاجمان فرودگاه بروکسل با کت روشن و کلاه سیاه در کنار آنها دیده می‌شود. دو فرد همراه او در عکس در حمله انتحاری در فرودگاه «زوانتم» بروکسل کشته شدند.

در گزارش‌های متفاوت آمده بود که ساک دستی فیصل سی، پر از مواد منفجره بوده است . با این حال در روز حمله این موادمنفجره عمل نکرده و او سریعاً از فرودگاه متواری شده است.

فیصل سی، یا آن طور که در برخی گزارش‌ها آمده «فیصل چفو» به دلیل عضویت در یک گروه تروریستی و «کشتار تروریستی» رسمی و واقعی متهم شده است. تاکنون دادستانی بلژیک مستندات پرونده این مظنون را منتشر نکرده است.

با این حال شهردار بروکسل اعلام کرد، فیصل سی تا کنون به عنوان یک «روزنامه نگار آزاد» در بروکسل زندگی می‌کرده است و چندین بار نیز در بروکسل به جرم ترغیب پناهجویان برای استقرار کمپ‌های خود در پارک های این شهر بازداشت شده است.

حملات انتحاری روز سه شنبه ۲۲ مارس، در مترو و فرودگاه بروکسل که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت علاوه بر ۳۱ کشته حدود ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت. روز گذشته اعلام شد که یک زن ایرانی نیز در میان مجروحان است.

به گزارش دادستانی بروکسل، از میان نفر ۳۱ کشته تاکنون هویت ۲۴ نفر معلوم شده است. ۱۱ نفر از قربانیان خارجی و ۱۳ قربانی دیگر شهروندان بلژیک هستند.

علاوه بر این، پلیس آلمان نیز از دستگیری دو نفر در ارتباط با حملات بروکسل خبر داد. به گزارش پلیس آلمان یکی از آنها سه دقیقه قبل از انفجار در ایستگاه مترو بروکسل پیامک‌هایی در این رابطه دریافت کرده بود. پلیس آلمان جزئیات بیشتری از دستگیری‌های اخیر ارائه نکرد.

لغو راهپیمایی «علیه وحشت»

همچنین سازمان‌دهندگان راهپیمایی «علیه وحشت» که قرار بود روز یکشنبه ۲۷ مارس/هشتم فروردین در بروکسل برگزار شود، اعلام کردند که به درخواست وزارت کشور این تظاهرات را لغو کرده‌اند. سازمان‌دهندگان راهپیمایی علیه وحشت در بیانیه‌ای گفتند که این راهپیمایی تنها به دلایل امنیتی لغو شده است.

این راهپیمایی قرار بود در اعتراض به حملات هفته گذشته بروکسل و با هدف ایجاد حس همدلی در میان مردم انجام شود. برگزارکنندگان اعلام کردند که با پیشنهاد مقامات برای انجام راهپیمایی در روزی دیگر موافقت کردند.

روز گذشته نیز اعلام شد که فرودگاه بروکسل دست‌کم تا سه شنبه ۲۹ مارس، یک هفته پس از عملیات تروریستی تعطیل خواهد ماند.

فرودگاه بروکسل با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر در سال که به ۲۲۶ مقصد مختلف در جهان پروار می‌کنند یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌ها در سرتاسر اروپا است.