شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بازداشت جاعل گذرنامه‌های مهاجمان بروکسل در ایتالیا

بازداشت جاعل گذرنامه‌های مهاجمان بروکسل در ایتالیا

019144637_40300پلیس ایتالیا یک الجزایری را در ارتباط با حمله‌های انتحاری در بروکسل بازداشت کرده است. اتهام او جعل گذرنامه برای عاملان سوء قصدهای انتحاری بروکسل عنوان شده است. دیگر مظنونان همچنان متواری هستند.

رسانه‌ها از دستگیری یک الجزایری که سازمان امنیت بلژیک در جستجوی او بوده، توسط پلیس ایتالیا خبر می‌دهند. اتهام این فرد عضویت در باند جعل گذرنامه، ارتباط با عاملان ترور در بروکسل و پاریس و تهیه گذرنامه جعلی برای عاملان سوء قصدهای انتحاری در بروکسل عنوان شده است.

خبرگزاری ایتالیایی “آنسا” گزارش می‌دهد که فرد مزبور که تحت پیگرد مقامات بلژیکی بوده، در روز شنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) در شهر “سالرنو” واقع در جنوب ایتالیا بازداشت شده است. به گزارش این خبرگزاری، این فرد با یک باند جعل‌کننده گذرنامه کار می‌کرده که اسناد ساختگی در اختیار عاملان حمله‌های تروریستی سه‌شنبه گذشته (۲۲ مارس) در بروکسل و نیز حمله‌های تروریستی ماه نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس قرار داده است.

خبرگزاری “آنسا” می‌نویسد که پلیس بروکسل برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ در عملیات تفتیش خود با نام الجزایری بازداشت شده برخورد کرده است. به گزارش این خبرگزاری، دست کم یکی از عاملان سوء قصد انتحاری در بروکسل، یکی از عاملان حمله‌های تروریستی در پاریس و نیز صلاح عبدالسلام، مظنون اصلی ترورهای پاریس که در بازداشت به سر می‌برد، از مدارکی استفاده کرده‌اند که توسط باند مزبور جعل شده است.

عملیات ضربتی پلیس ایتالیا

رسانه‌های ایتالیایی نام الجزایری بازداشت شده را “جمال‌الدین او.” ذکر کرده و نوشته‌اند که ۴۰ ساله است. به نوشته این رسانه‌ها، نیروهای امنیتی ایتالیا هنگامی که جمال‌الدین او. برای تمدید مدت اقامت خود به اداره مربوطه مراجعه کرده به او مظنون شده‌اند و پلیس ایتالیا از آغاز ماه ژانویه گذشته به دنبال یافتن مردی با نام او بوده است. قرار است که جمال‌الدین او. در روزهای آینده به بلژیک تحویل داده شود.

در گزارش‌های رسانه‌های ایتالیایی همچنین آمده که پلیس این کشور حین عملیات ضربتی و تفتیش خود در یک کارگاه جعل گذرنامه صدها عکس دیجیتالی یافته که در میان آن‌ها عکس سه مردی که حمله‌های تروریستی پاریس در ۱۳ نوامبر را طراحی کرده بودند هم بوده است. این رسانه‌ها نوشته‌اند که عکس نجیم العشراوی، عامل سوء قصد انتحاری بروکسل، هم در میان عکس‌های یافت شده بوده است.

روز سه‌شنبه گذشته دو سوء قصد انتحاری در فرودگاه زاونتم بروکسل و یک ایستگاه متروی این شهر موجب کشته شدن ۳۱ نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰ نفر شد. در پاریس نیز بر اثر حمله‌های تروریستی در روز ۱۳ نوامبر ۱۳۰ نفر کشته و بیش از ۳۵۰ نفر زخمی شدند.

در جستجوی مظنونان

شماره روز یکشنبه (۲۷ مارس) روزنامه “دی ولت” آلمان می‌نویسد که دست کم ۸ فرد مظنون به همکاری با عملیات تروریستی در پاریس و بروکسل هم اکنون یا در سوریه هستند یا در اروپا متواری‌اند. این روزنامه با استناد به گفته‌های محافل امنیتی گزارش می‌دهد که بیشتر این افراد فرانسوی یا بلژیکی هستند.

به گزارش روزنامه یاد شده، اسلام‌گرایان تحت تعقیب با عاملان سوء قصدهای انتحاری بروکسل و حمله‌های تروریستی پاریس در ارتباط هستند؛ اداره جنایی فدرال آلمان نیز در تحقیقات دیگر کشورهای اروپایی برای یافتن افراد مظنون شرکت دارد.

“دی ولت” می‌نویسد که نتایج تحقیقات مقامات امنیتی فرانسه نشان داده که سرکرده احتمالی سلول‌های تروریستی داعش در اروپا فردی الجزایری بنام محمد بالقاید بوده که در یکی از عملیات ضربتی پلیس بلژیک کشته شده است. این روزنامه می‌افزاید که محمد بالقاید همراه با نجیم العشراوی از بلژیک با تلفن حمله‌های تروریستی در پاریس را هماهنگ می‌کرده است.

لغو “راهپیمایی ضد ترس”

پلیس بروکسل در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته (۲۴ و ۲۵ مارس) طی چند عملیات ضربتی عده‌ای را به عنوان مظنون به ارتباط با عاملان سوء قصدهای انتحاری در بروکسل بازداشت کرد. این عده هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

وضعیت امنیتی در بلژیک همچنان پرتنش است. تظاهراتی که قرار بود امروز یکشنبه (۲۷ مارس) با شعار “راهپیمایی علیه ترس” در بروکسل بر پا شود، لغو شد.

دلیل لغو راهپیمایی مشغله بیش از حد پلیس بلژیک و بار زیادی که هم اکنون برای تحقیق درباره رخداد تروریستی اخیر بر شانه پلیس است، عنوان شده است.