پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه: آمریکا فهمیده که الان نیازی به بحث درباره آینده بشار اسد نیست

ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه: آمریکا فهمیده که الان نیازی به بحث درباره آینده بشار اسد نیست

جان کربی سخنگوی وزارتخارجه آمریکا: تعبیرمقامات روسی از موضع آمریکا نادرست است. بشار اسدمشروعیتی برای ادامه حکومت نداردوباید کناربرود

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف در مسکو در خصوص جنگ در سوریه مذاکره و گفت و گو کرد.

دیدگاه وزیر خارجه آمریکا درباره ضرورت به توافق رسیدن با بشار اسد، توافقات جدید آمریکا و روسیه درباره سوریه، درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی ارتباط ترکیه با تروریست ها، هشدار درباره تکرار وقایع تروریستی در اروپا، تعهد مسلمانان بلژیک به مبارزه با افراط گرایی و افشای توطئه قذافی برای قتل ملک عبدالله، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

همزمان با ادامه گفت و گوهای وزیر خارجه آمریکا با مقامات ارشد روسیه درباره سوریه، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. شبکه خبری «سی ان ان» اظهارات جدید جان کری را بازتاب داده که از ضرورت دستیابی به توافق با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه سخن گفته است. وی گفته: «هر چه زودتر با اسد به توافق برسیم زودتر می توانیم داعش را تحت تعقیب قرار دهیم». وی افزوده: «ما به تدریج و به صورت مداوم در حال جلوگیری از توانایی داعش برای عضو گیری و جلوگیری از توانایی آنها برای دنبال کردن عقیده پوچشان هستیم و به مرور زمان قصد داریم به جهانی بازگردیم که احساس کنیم با مصونیت و امنیت کامل می توانیم سفر کنیم». کری تأکید کرده که قرار است امسال ضربه بزرگی به داعش وارد شود.

*****

580912_775

همزمان، معاون وزیر خارجه روسیه از نتایح گفت و گوهای اخیر میان مقامات کشورش با آمریکایی ها سخن گفته و اظهار داشته آمریکا متقاعد شده که در مقطع کنونی، نیازی به بحث درباره آینده بشار اسد نیست. ریابکف در گفت و گو با خبرگزاری «اینترفاکس» گفته: «واشنگتن در حال درک کردن موضع مسکو مبنی بر عدم ضرورت بحث درباره آینده بشار اسد در این مرحله است. این مانع را از پیش رو برداشته ایم». به گفته وی، روسیه ایالات متحده را متقاعد کرده که تصمیم گیری درباره آینده اسد به بعد موکول شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرده واشنگتن به ترکیه و عربستان برای پیشبرد روند سیاسی در سوریه فشار وارد کند. وی در بخشی دیگر از این گفت و گو، از توافق آمریکا و روسیه بر سر تداوم آتش بس در سوریه خبر داده است.

*****

مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان ان روز گذشته در ژنو پایان یافت و قرار است دو هفته دیگر این مذاکرات ادامه یابد.اما به دنبال این اظهارات ریابکف – در خصوص تغییر موضع واشینگتن در قبال آینده بشار اسد، رییس جمهوری سوریه- جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۵ مارس با رد این گزارش گفته است، بشار اسد مشروعیت حکومت بر سوریه را ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «هرگونه گزارشی مبنی براین که ما دیدگاه خود در قبال آینده بشار اسد تغییر داده ایم، نادرست است. بشار اسد مشروعیت خود را برای حکومت بر (مردم سوریه) از دست داده است. ما دیدگاه خود در این خصوص تغییر نداده ایم.»

آمریکا و روسیه پیشتر گفته بودند که بر سر آینده بشار اسد با یکدیگر اختلاف نظر دارند. آمریکا خواهان کناره گیری بشار اسد در جریان گذار و انتقال قدرت در سوریه است. این در حالی است که روسیه می گوید، مردم سوریه باید در خصوص آینده بشار اسد تصمیم بگیرند.

به موازات این تلاش های دیپلماتیک در موضوع سوریه، تقابل روسیه با ترکیه که از چند ماه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد. در همین راستا، بر اساس گزارش «ایتارتاس»، وزارت خارجه روسیه از شورای امنیت خواسته ارتباط ترکیه را با گروه های تروریستی، به ویژه داعش، مورد بررسی قرار دهد. وی در این زمینه به گزارش خبری یک شبکه تلویزیونی روسیه استناد و اشاره کرد که در این گزارش، روابط دولت ترکیه با گروه تروریستی داعش و خرید نفت قاچاق از این گروه و به جای آن فروش تسلیحات اثبات شده است. وی اظهار داشته: «این گزارش ها را بسیار جدی تلقی می کنیم و آن را سهمی از اجرای تصمیمات شورای امنیت در مورد تعهد تمام کشورها برای مبارزه با تروریسم ازجمله جلوگیری از سرازیر شدن تروریست ها به مناطق مناقشه و تحویل غیرقانونی سلاح به گروه های تروریستی و تأمین مالی آن ها می دانیم».

*****

موضوعات مربوط به وقایع تروریستی اخیر در بلژیک نیز همچنان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی است. در این زمینه، نشریه آلمانی «بیلد» گفت و گویی با رئیس اداره فدرال پلیس جنایی آلمان انجام داده که در آن، وی نسبت به وقوع حملات تروریستی جدید در اروپا هشدار داده است. هولگر مونش مشخصاً در این زمینه به کشور خود اشاره کرده و گفته بعد از حملات تروریستی بروکسل، در آلمان نیز شرایط تهدید همچنان بالا باقی می‌ماند. وی افزوده: «شکست‌های نظامی اخیر داعش در سوریه و عراق، می‌تواند به حملات تروریستی جدید در اروپا منجر شود که آلمان هم می‌تواند در معرض آسیب قرار گیرد». به عقیده وی، با توجه به شکست های اخیر داعش و تضعیف این گروه در عراق و سوریه، تروریست ها به منظور جلب توجه به انجام عملیات های تروریستی در اروپا روی آورده اند.

*****

در همین حال، خبرگزاری فرانسه از تعهد مسلمانان بلژیک برای مقابله با افراط گرایی خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد مسلمانانی که برای اقامه نماز جمعه در مسجد اعظم بروکسل گرد آمدند، پس از فریاد «الله اکبر» از مسجد بیرون آمده و شعار زنده باد بلژیک سرداده و عهد کردند که با افراط گرایی مبارزه کنند. امام جماعت مسجد اعظم بروکسل در این گردهمایی اظهار داشته: «اکنون زمان عمل فرارسیده است. امروز ما برنامه ای را علیه افراط گرایی شروع می کنیم…این جنایتکاران، جنایات وحشیانه ای مرتکب شده اند. ما قصد داریم به آنها بگوییم آنچه آن ها انجام دادند،هیچ ارتباطی با اسلام ندارد». این شخصیت مذهبی بلژیکی همچنین تأکید کرده که مسجد اعظم بروکسل تحت حمایت مالی عربستان سعودی قرار ندارد.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، مطلب روزنامه «ایندیپندنت» درباره طرح معمر قذافی، رئیس جمهور پیشین لیبی برای ترور ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی، قابل توجه است. به نوشته این روزنامه، در سال 2003 و به دنبال درگیری لفظی رهبران دو کشور لیبی و عربستان سعودی در جریان یک نشست بین المللی، معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، به مأموران امنیتی اش دستور داد تا راهی برای ترور ملک عبدالله – که در آن زمان ولیعهد عربستان بود- پیدا کنند. مأموران امنیتی لیبی نیز صدها هزار پوند به مخالفین رژیم آل سعود در لندن پرداخت کردند تا افرادی را در دستگاه حکومت عربستان پیدا کنند تا این مأموریت را انجام دهد. این توطئه پس از آن افشا شد که عبدالرحمن العمودی، به خاطر حمل 336 هزار پوند در ساک دستی اش در فرودگاه هیترو لندن در سال 2003 از سوی پلیس اسکاتلندیارد متوقف شد

نبرد پالمیرا

در همین حال، رسانه‌های دولتی سوریه روز جمعه اعلام کردند، نیروهای ارتش این کشور ارگ باستانی پالمیرا (تدمر) را از نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) باز پس گرفته اند.

گزارش‌ها حاکی است، نیروهای گروه حکومت اسلامی بناهای تاریخی شهر پالمیرا را بمبگذاری کرده اند تا قبل از عقب نشینی آنها را منفجر کنند، اما تصاویر اولیه تلویزیونی که حکومت سوریه از پالمیرا پخش کرده نشان از ان دارد که هنوز برخی از بناهای باستانی همچنان پابرجا هستند.

با تصرف پالمیرا توسط نیروهای ارتش سوریه راه های ارتباطی با دیرو الزور و رقه، مرکز حکومت اسلامی به کنترل نیروهای دولتی در آمده است.

به گزارش رویترز، بازپس گیری شهر پالمیرا با حمایت هوایی روسیه از گروه حکومت اسلامی مهم‌ترین شکست برای این گروه در سوریه محسوب می شود. شهر پالمیرا در بهار سال ۲۰۱۵ به دست نیروهای گروه داعش افتاد.

این گزارش می افزاید، ورود نظامی روسیه به جنگ در سوریه باعث تغییر روند تحولات جنگ در این کشور به نفع بشار اسد شده است.

سازمان یونسکو محوطه باستانی پالمیرا را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی باستانی جهانی می‌داند و از آن به مثابه تبلور چندین تمدن یاد می‌کند. آثار باستانی شهر پالمیرا متعلق به دوران رم باستان با قدمتی بیش از دو هزار سال است