سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » بین المللی » جعل ایمیل مارک ویلموتس از سوی فدراسیون فوتبال ایران/

جعل ایمیل مارک ویلموتس از سوی فدراسیون فوتبال ایران/

رادیو فردا/ رسانه‌های ایران از جعل ایمیل مارک ویلموتس توسط فدراسیون فوتبال این کشور پرده برداشته‌اند، موضوعی که در صدور رای محکومیت ایران اثر گذار بوده است.

فیفا، فدراسیون فوتبال را به پرداخت شش میلیون و دویست هزار یورو به سرمربی پیشین تیم ملی ایران محکوم کرده است.

وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران، حکم صادره را ناعادلانه می‌داند. مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال که قرارداد را منعقد کرده نیز ویلموتس را کلاهبردار نامیده است.

در این بین تصاویری از متن اصلی و ترجمه ایمیل ارسالی وکلای ویلموتس، همچنین متن دستکاری شده ایمیل از سوی فدراسیون فوتبال ایران منتشر شده است.

این موضوع در مکاتبات بین‌المللی فدراسیون‌های ملی بی‌سابقه است. چه بسا موارد دیگری هم در ایران رخ داده که چون ابعاد ماجرا به بزرگی پرونده ویلموتس نبوده، افشا نشده و از افکار عمومی پنهان مانده است.

سایت تابناک در گزارشی با عنوان «افشای هولناک جعل ایمیل ویلموتس از سوی فدراسیون ایران» نوشته است: «مطابق اسنادی که به فیفا داده‌اند، ایران به جعل سند متهم شده و باعث شده فیفا بقیه ادعا‌های ویلموتس را هم بپذیرد. فدراسیون فوتبال در متن ایمیل دست برده.»

طبق ادعای ویلموتس سرمربی سابق تیم‌های ملی بلژیک، ساحل عاج و ایران که سابقه نمایندگی مجلس در این کشور را هم دارد، بند خسارت سه ماهه‌ای که به قرارداد اولیه اضافه شده نیز جعلی است.

سایت ورزشی طرفداری با انتشار تصاویر ایمیل‌های اصلی و جعلی، می‌نویسد: «فدراسیون به مفاد قرارداد احترام نگذاشت و دستمزد ویلموتس را نپرداخت. اما جعل ایمیل از سوی روابط بین الملل فدراسیون فوتبال، در تعیین غرامت از سوی فیفا بی‌تاثیر نبوده.»

دستکاری در ایمیل، مربوط به پیشنهاد ایران برای ملاقات در ترکیه و پرداخت قسط اول قرارداد است که به فرانسیس راپ و یان کلاینر وکلای ویلموتس ارسال شده.

فدراسیون فوتبال ایران اعلام می‌کند پول را به زراعت بانک ترکیه واریز کرده و اگر ویلموتس به استانبول بیاید می‌تواند دو میلیون یورو دریافت کند.

ویلموتس تصویری از ایمیل جعل شده را به فیفا ارائه کرده که فدراسیون در ریپلای ایمیل، جملاتی را به متن اصلی اضافه کرده.

سوالاتی از زبان وکلای ویلموتس طرح شده. در حالی که در ایمیل‌ اصلی وجود ندارد: «آیا فدراسیون فوتبال ایران در ترکیه برای استقبال از آقای ویلموتس حضور خواهد داشت؟ لطفا مشخص کنید می‌خواهید آقای ویلموتس در کدام بانک حساب باز کند.»

سرمربی پیشین ایران بر این باور است که اضافه شدن این جملات، برای مجاب کردن فیفا در آمادگی ویلموتس برای سفر به ترکیه و بازگشت به کارش بوده است.

در شکواییه ویلموتس به فیفا، تاکید شده است که ایران پنج ماه از پرداخت دستمزد به ویلموتس خودداری کرد و او طبق قوانین فیفا از قرارداد خارج شده.

وکلای ویلموتس در ایمیل خود نوشته‌ بودند این اطلاعات صحیح نیست و تاکنون موافقتی در این خصوص اعلام نشده.

تابناک می‌نویسد: «متاسفانه ایمیل، به شدت ناشیانه جعل شده. مگر می‌شود آدم عاقل در ابتدای ایمیل بنویسد سفر ویلموتس به ترکیه برای افتتاح حساب دروغ است و سه سطر پایین‌تر بپرسد آیا موقع آمدن ویلموتس در ترکیه‌اید؟ و مایلید حساب ویلموتس در کدام بانک باز شود؟»

در آن مقطع روابط عمومی وزارت ورزش تاکید کرده بود که فسخ قرارداد ویلموتس، زیانی را متوجه ایران نخواهد کرد.

مهدی تاج نیز در مصاحبه با تلویزیونی گفت ما پس از فسخ با ویلموتس نه فقط بدهکار نیستیم بلکه مبلغی هم از او طلب داریم.

آقای تاج با نارضایتی از اینکه فقط به فساد در فوتبال توجه می‌شود و سایر بخش‌های جامعه نادیده گرفته شده، می‌پرسد: «در ایران تصمیمات بد فراوانی گرفته شده و مبالغ ارزی بیشتری نسبت به ویلموتس هزینه شده، چرا کسی با آنها برخورد نکرده؟»

سایت تابناک با انتقاد از مصاحبه مهدی تاج نوشته: «در خانه‌اش پذیرای دو رسانه به انتخاب خودش بود تا به میل خود درباره ویلموتس حرف بزند و آنهایی که مقابلش نشسته بودند اجازه نداشتند بگویند اشتباه می‌کنید.»