شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه// لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا/

آخرین تحولات خاورمیانه// لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا/

 محدودیت صدور روادید برای ۱۴ مقام ایرانی از سوی آمریکا، لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا، حملات شدید ترکیه به شمال عراق و سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌هایی به رئیس این شورا، مخالفت خود را با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران ابراز کرده اند.

به گزارش رویترز، این اعضا در نامه‌های خود به شورای امنیت تاکید کرده اند که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و امکان استفاده از مفاد این توافق برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.

مخالفت 13 عضو شورای امنیت با بازگشت تحریمها علیه ایران/ محدودیت صدور روادید برای ۱۴ مقام ایرانی از سوی آمریکا/ لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا/ حملات شدید ترکیه به شمال عراق

رویترز افزود، با گذشت ۲۴ ساعت از ارائه درخواست آمریکا به شورای امنیت برای اجرایی کردن سازوکار حل اختلاف در برجام موسوم به ماشه، کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس در نامه‌هایی، مخالفت خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده اند.

جمهوری دومنیکن تنها عضو شورای امنیت عنوان کرده که در این خصوص نامه‌ای ننوشته است.

 محدودیت صدور روادید برای ۱۴ مقام ایرانی از سوی آمریکا

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد: ۱۴ شهروند ایرانی به بهانه مشارکت در نقض حقوق بشر در لیست تحریم‌های این کشور قرار گرفته‌اند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص آمده است: ایالات متحده به دلیل نقض فاحش حقوق بشر، محدودیت‌هایی برای صدور روادید علیه ۱۴ شهروند ایرانی و اعضای خانواده آنها اعمال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که محدودیت صدور ویزا شامل ۱۳ مقام ایرانی می‌شود که به ادعای آمریکا در ترور برنامه ریزی شده در سوئیس در سال ۱۹۹۰ دست داشته‌اند.

مخالفت 13 عضو شورای امنیت با بازگشت تحریمها علیه ایران/ محدودیت صدور روادید برای ۱۴ مقام ایرانی از سوی آمریکا/ لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا/ حملات شدید ترکیه به شمال عراق

آمریکا همچنین «حجت‌الله خدایی سوری» رئیس سابق زندان اوین را به لیست کسانی که با محدودیت صدور روادید آمریکا مواجه خواهند شد، اضافه کرده است.

ادعای حقوق بشری آمریکا علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که بیش از سه ماه است که شهرهای مختلف آمریکا و نیز بسیاری از کشورهای مختلف، صحنه وقوع تظاهرات مردمی در اعتراض به قتل «جورج فلوید» سیاه‌پوست به دست پلیس نژادپرست ایالت مینه‌سوتا است.

لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا

روز جمعه، شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌ نقل از «دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد گزارش داد که برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران ـ که روسیه درخواست برگزاری آن را داده ـ به‌ دلیل مخالفت آمریکا منتفی شده است.

مخالفت 13 عضو شورای امنیت با بازگشت تحریمها علیه ایران/ محدودیت صدور روادید برای ۱۴ مقام ایرانی از سوی آمریکا/ لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا/ حملات شدید ترکیه به شمال عراق

دیمیتری پولیانسکی با انتقاد از سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر برگزاری این نشست مهم، اعلام کرد که آمریکا نه‌ تنها با فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران به‌ خلاف قوانین بین‌المللی، باعث بروز مشکلات جدی در شورای امنیت شده است، بلکه حتی از گفت‌وگوی صریح درباره این مساله نیز خودداری می‌کند که این رفتار می‌تواند به پیچیده‌تر شدن اوضاع بینجامد.

حملات شدید ترکیه به شمال عراق

روز جمعه جنگنده‌های ترکیه‌ای حملات شدیدی به روستاهای شمال استان اربیل داشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، شاهدان عینی اعلام کردند که این حملات بر دامنه کوه هلکورد و روستای بیجوانه در منطقه برادوست در شمال اربیل متمرکز بود.

مخالفت 13 عضو شورای امنیت با بازگشت تحریمها علیه ایران/ محدودیت صدور روادید برای ۱۴ مقام ایرانی از سوی آمریکا/ لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا/ حملات شدید ترکیه به شمال عراق

شاهدان عینی تاکید کردند که این حملات باعث ایجاد ترس در بین ساکنان شده و تا به الان تلفات و خسارات‌ آن مشخص نشده است.

روز گذشته، ترکیه تجهیزات و استحکامات نظامی و سلاح‌های سنگین از جمله توپخانه و خودروهای هامر را به منطقه برادوست فرستاد.

سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران

یک دیپلمات روس از سفر احتمالی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران طی هفته آینده خبر داد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: طبق اطلاعات رسانه‌ها، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است هفته آینده برای نخستین بار به ایران سفر کند.

این دیپلمات روس سفر گروسی به تهران را ـ اگر واقعیت داشته باشد ـ فرصت خوبی برای مذاکره برشمرده و افزود: اگر این سفر حقیقت داشته باشد، فرصت خوبی برای مذاکره و حل مشکل بازرسی آژانس برای بازدید از دو سایت اعلام نشده در ایران خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این، یک رسانه ژاپنی هم از برنامه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران خبر داد.

رسانه ژاپنی ان اچ کی، گزارش داده بود که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد برای اولین بار به ایران سفر کند.

این رسانه روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک افزود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است اوایل هفته آینده با هدف گفت‌وگو و مذاکره با مقامات ارشد ایران، به تهران سفر کند.

به نوشته ان اچی کی، انتظار می‌رود که وی در این سفر، خواستار دسترسی کارشناسان این سازمان به دو سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم دارد، اوایل ماه سپتامبر (شهریور) گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را پیش از برگزاری نشست سران، منتشر کند. پیش بینی می‌شود موضوع هسته‌ای ایران، محور اصلی این نشست باشد.

به نوشته این رسانه ژاپنی، سفر برنامه‌ریزی شده گروسی به ایران به دنبال دیدار کارشناسان ارشد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از ایران در اواسط ماه جاری میلادی است.

در پایان این گزارش آمده است: همچنین انتظار می‌رود، گروسی با مقامات ایران در مورد تاسیسات هسته‌ای نطنز در مرکز ایران، جایی که ماه گذشته در آن آتش سوزی رخ داد، صحبت کند.