X

آخرین تحولات خاورمیانه/درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره ایران/

به گزارش «تابناک»؛ «آنتونیو گوترش» دبیرکل ملل متحد عصر روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارائه گزارشی از آخرین تلاش‌های ملل متحد برای پایان دادن به جنگ در یمن، از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که برای حل و فصل برخی مشکلات زیست محیطی در بندر حدیده کمک کند که وزیر امور خارجه آمادگی کشورمان برای همکاری حداکثری در این خصوص را اعلام کرد.

ظریف با استفاده از فرصت این گفت‌وگوی تلفنی به اقدام غیر قانونی ایالات متحده اشاره کرد و ضمن یادآوری مسئولیت شورای امنیت و دبیرکل در این خصوص اظهار داشت: براساس اجماع کلیه اعضای برجام و اعضای شورای امنیت و حقوقدانان بین‌المللی، آمریکا عضو برجام نیست و اقدام واشنگتن هیچ مبنایی در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نداشته و تبعات خطرناکی برای حقوق بین الملل خواهد داشت و نتیجه‌ای جز تخریب سازوکار‌های بین المللی و بی اعتباری شورای امنیت به دنبال نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل و اعضای شورای امنیت انتظار دارد به وظایف قانونی خود در مقابله با سرکشی دولت آمریکا عمل کنند.

دبیرکل ملل متحد نیز در پاسخ اعلام کرد که به دقت نکات مطروحه را در نظر می‌گیرد.

درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره ایران

دولت روسیه در واکنش به درخواست رسمی آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به بهانه نقض برجام، خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت شد.

منابع آگاه در سازمان ملل متحد به خبرنگار رویترز گفته‌اند، روسیه درخواست کرده است که نشست فوری شورای امنیت برای بررسی این موضوع روز جمعه (امروز) برگزار شود.

دولت آمریکا پنج‌شنبه شب به وقت تهران، طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسماً ایران را به نقض تعهدات برجامی خود متهم کرد و خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت نیویورک [پنج‌شنبه شب به وقت تهران] با نماینده اندونزی در سازمان ملل سازمان ملل متحد ــ که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌ عهده دارد ــ دیدار کرده و شخصاً نامه رسمی دولت آمریکا برای درخواست بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را به وی تحویل داده است.

آمریکا در حالی به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با استفاده از ساز‌وکارهای در نظر گرفته شده در برجام است که بیش از دو سال قبل رسماً از این توافق چندجانبه خارج شده و حتی متحدان اروپایی این کشور نیز تأکید می‌کنند که آمریکا به دلیل خروج از برجام اجازه ندارد از ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

دقایقی پس از آن‌که آمریکا درخواست رسمی خود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به شورای امنیت ارائه کرد، بزرگترین متحدان اروپایی این کشور یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه ـ موسوم به تروئیکای اروپایی ـ در بیانیه‌ای مخالفت خود را با این درخواست آمریکا ابراز داشتند.

وعده ترامپ به الکاظمی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری با حضور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق که به واشنگتن سفر کرده، مدعی شد، هدف حضور نیروهای کشورش در عراق مقابله با ایران است.

ترامپ گفت: «نیروهای کمی در عراق داریم، ولی آنها برای این در آنجا حضور دارند که اگر ایران اقدامی انجام دهد، کمک کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد، کشورش در بسیاری از پروژه‌های استخراج نفت در عراق مشارکت می‌کند. او همچنین گفت که آمریکا حضور محدود نظامی خود در سوریه را حفظ کرده‌ و در آینده آن را ارزیابی خواهد کرد.

مصطفی الکاظمی نیز در این کنفرانس خبری مدعی شد آمریکا به عراق در زمینه شکست داعش و سرنگونی صدام کمک کرده است.

او گفت: «ما به دنبال ایجاد رابطه‌ای قوی با آمریکا هستیم که مبتنی بر منافع مشترک بین دو کشور و چشم‌انداز آینده‌ای بهتر برای مردم عراق و ایالات متحده باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آمریکا چه کمکی به عراق برای مقابله با «شبه‌نظامیان» و برقراری دموکراسی خواهد کرد، گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم این است که هر جا بتوانیم کمک می‌کنیم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اما عراق یک کشور مستقل است که نخست‌وزیر و مقام‌های مسئول دارد که این کشور را اداره می‌کنند. ما مدت‌های مدید در عراق حضور داشته‌ایم.»

ترامپ همچنین تأکید کرد: «ما در آنجا بوده‌ایم و حالا داریم از آنجا خارج می‌شویم. به زودی عراق را ترک می‌کنیم. رابطه‌مان خوب است. توافق‌های نفتی عظیمی با عراق امضا می‌کنیم.»

اعلام بسته تحریم‌های جدید آمریکا علیه اعضای دفتر بشار اسد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز‌ پنج‌شنبه بسته تحریم‌های جدیدی علیه نظام بشار اسد اعمال کرد که شامل مشاور اطلاع‌رسانی اسد و همسرش و اعضای دفتر ریاست‌جمهوری این کشور بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الحدث، این تحریم‌ها شامل لونا شبل، مشاور اطلاع‌رسانی بشار اسد، عمار ساعاتی، همسرش و اعضای دفتر ریاست‌جمهوری این کشور، یسار ابراهیم معاون بشار اسد و نیز فادی صقر، فرمانده نیروهای دفاع ملی، سرهنگ غیاث دله، فرمانده لشکر ۴۲ و سامر اسماعیل، فرمانده هنگ حیدر در نیروهای “تایگر” می‌شوند.

این سومین بسته تحریم‌های آمریکا علیه افراد نظام سوریه است. پیشتر واشنگتن ۲۹ ژوئیه چندین تحریم را علیه افراد و نهادهای وابسته به بشار اسد از جمله پسر رئیس‌جمهوری سوریه اعمال کرده بود. این تحریم‌ها در چهارچوب اجرای قانون قیصر یا سزار هستند.

فرستاده وزارت خارجه آمریکا به سوریه گفت، کشورش به تحریم‌ها علیه نظام بشار اسد طبق قانون سزار ادامه خواهد داد.

او تاکید کرد: تحریم‌ها چهارده شخصیت و نهاد وابسته به نظام اسد را هدف گرفته است. از جمله افراد مورد هدف تحریم‌ها حافظ اسد، کرم اسد (پسر زهیر توفیق اسد) و وسیم قطان هستند.

نهادها بدین شرح هستند، مجتمع تجاری المالکی (وسیم قطان)، مجتمع تجاری قاسیون (وسیم قطان)، مجتمع یلبغا وابسته به اوقاف است که از سوی وسیم قطان اجاره شده، شرکت تی دبلیو، هتل الجلاء، شرکت سرمایه‌گذاری شام، شرکت تجارت و سرمایه‌گذاری آدم (وسیم قطان)، شرکت پیمانکاری تجاری، شرکت قطعات خودرو و شرکت لاروز.

واکنش حزب‌الله لبنان به رای دادگاه ترور رفیق حریری

حسن فضل الله، عضو پارلمان لبنان به شبکه المیادین گفت، تصمیم حزب‌الله این است که در ارزیابی رای صادره از سوی دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری مداخله نکند. مجالی برای مقابله با فساد بدون تحقق استقلال دستگاه قضایی وجود ندارد.

این عضو حزب‌الله لبنان افزود: موضع حزب‌ در قبال دادگاه مشخص بوده و معتقد به “عدم قانونی بودن” آن است.

او به المیادین گفت:‌ موضع اولیه ما همچنین لزوم کشف حقیقت در جنایت ترور رفیق حریری است.

این اولین واکنش حزب‌الله لبنان بعد از رای دادگاه بین‌المللی محسوب می‌شود.

فضل الله تاکید کرد، موضع حزب قبل و بعد از رای دادگاه تغییر نکرده و بار دیگر می‌گوییم حکم صادره از این دادگاه برای ما مهم نیست.

در این راستا فضل الله ادامه داد: صرف نظر از تمام تفسیرات درباره رای دادگاه، ما در حزب‌الله لبنان تصمیم‌مان بر این است که وارد ارزیابی رای صادر شده نشویم.

او گفت: هر یک از طرف‌ها تصمیم دادگاه را از زاویه خود ارزیابی می‌کنند، ما لازم نمی‌بینیم که هرگونه ارزیابی انجام دهیم چون (این حکم) برای ما اهمیتی ندارد، با آگاهی مردم توانستیم اختلافات را پشت سر بگذاریم و کشور را از رفتن به سمت پیامدهای ناگوار دور کنیم.

فضل الله افزود: در شبکه‌های تلویزیونی شاهد بودیم چه کسی تلاش کرد با توهین و ناسزا از خون شهید حریری بهره‌برداری کند تا ما را به اختلاف‌نظر بکشاند اما در برابر تمامی این دشنام‌ها صبر بزرگی از سوی گروه مقاومت برای ممانعت از سوق کشور به سوی اختلافات وجود داشت.

این نماینده پارلمان لبنان با اشاره به اینکه حزب‌الله به دنبال حفظ کشور و صلح داخلی است، خطاب به مردم لبنان تاکید کرد: به جز همکاری، گفت‌وگو و دیدار گزینه‌ای پیش روی ما نیست.

او با تاکید بر اینکه افکار عمومی لبنان به تنهایی قادر به تفکیک حقیقت از دروغ هستند، همه را به آگاهی بیشتر دعوت کرده و از آنها خواست در دام تلاش‌هایی که برای سوق دادن کشور به آشوب و اختلاف انجام می‌شوند، نیفتند.

فضل‌الله در ادامه تاکید کرد: لبنانی‌ها محکوم به همکاری و مشارکت هستند.

این عضو حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی خود با المیادین اظهار کرد: برخی در این توهم به سر می‌برند که می‌توانند حزب‌الله را تضعیف کنند اما متوجه تعداد جمعیت مقاومت نیستند، هر بار که کسی تلاش می‌کند، ضربه‌ای را به حزب‌الله وارد کند، همواره با مقاومت مردم آن مواجه می‌شود.

همچنین فضل الله گفت: رسانه‌های برخی کشورهایی که خود را در آغوش دشمن صهیونیستی انداخته‌اند، تلاش می‌کنند با تحریک کردن میان لبنانی‌ها اختلاف ایجاد کنند، در سال ۲۰۰۶ نیز برخی از این کشورها در جنگ علیه لبنان مشارکت داشتند.