سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار در خصوص حمله گرگ در مزارع بهار !

هشدار در خصوص حمله گرگ در مزارع بهار !

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: کاهش طعمه، افزایش احتمال حمله گرگ به مردم و احشام را در حاشیه روستاها و اراضی کشاورزی، زیاد کرده است.

                                                   هشدار در خصوص حمله گرگ در مزارع بهار                                        

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، معصومه پارچیان در گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود: در این روزها گزارش‌های متعددی از مشاهده گرگ در اراضی حاشیه برخی از روستاهای این شهرستان دریافت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه قرار گرفتن در فصل برداشت محصولات کشاورزی، دامداران، کشاورزان، کودکان و سالخوردگان در اراضی کشاورزی و مناطق نزدیک به زیستگاه گرگ به منظور برداشت محصولات کشاورزی حضور دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار اضافه کرد: بنابراین برای ایمن ماندن از حمله گرگ، رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از ایجاد خسارات مالی و جانی احتمالی ضروری است.

پارچیان تاکید کرد: خودداری از آزار و اذیت، تحریک و تخریب زیستگاه و لانه گرگ و سایر وحوش، خودداری از نگهداری توله گرگ و هیبرید کردن بین سگ و گرگ (توله‌کشی از سگ و گرگ) ضروری است.

وی با بیان اینکه باید مکان‌های حضور گرگ شناسایی و از تردد در آن حوالی و نیز از ورود دام به آنجا پرهیز شود گفت: مدیریت صحیح پسماند خانگی، خودداری از پراکنده کردن لاشه دام در اطراف روستا و دفن بهداشتی آن در پیشگیری از حمله گرگ موثر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار خواستار بیمه کردن احشام، حصارکشی مناسب آغل و محل نگهداری دام و طیور و پرهیز از رها کردن احشام در یک فضای باز شد.

پارچیان اطلاع رسانی به عشایر، کشاورزان، ساکنان روستا و حاشیه شهرها در مراقبت از کودکان، سالخوردگان به منظور حضور نیافتن انفرادی کودکان و افراد کهنسال را در اطراف و خارج روستا در ساعات ابتدایی و پایانی روز خواستار شد.

وی اظهار داشت: پرهیز از پراکنده کردن دام به هنگام چرا، استفاده از چند سگ نگهبان و استفاده نکردن از کودکان و سالخوردگان در امر نگهداری و چرای دام نیز مورد تاکید است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار اضافه کرد: جمع آوری و رها نکردن لاشه‌های دام و طیور در اطراف واحد و اراضی کشاورزی به خصوص حاشیه مناطق مسکونی در پیشگیری از ورود گرگ به مناطق مسکونی موثر است.

پارچیان تصریح کرد: شکار و صید غیرمجاز گونه‌هایی از جمله خرگوش، جوندگان و پرندگان موجب کاهش طعمه و گرسنگی حیوانات وحشی از جمله گرگ می‌شود و تداوم این وضعیت زمینه را برای حمله‌ور شدن این گونه به انسان و احشام فراهم می‌کند.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده حضور شکارچیان متخلف یا در صورت مواجهه با هرگونه حمله وحوش موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ به اداره حفاظت محیط زیست اعلام کنند.