جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رای نیاوردن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی – آمریکا و مکانیسم ماشه/

رای نیاوردن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی – آمریکا و مکانیسم ماشه/

مجید تخت ‌‌روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل

تاکید دوباره ایران: آمریکا نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند

رادیوفردا/ مجید تخت‌‌ روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، می‌گوید تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه «پایه و اساس» ندارد.

او در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا که روز شنبه، ۲۵ مرداد، منتشر شد تاکید کرده است که آمریکا «بازی با کلمات» می‌کند و یک «برداشت ناصواب حقوقی» از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل ارائه می‌دهد.

به گفته آقای تخت‌ روانچی، «برجام بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱» سازمان ملل است و آمریکا با توجه به این که از برجام خارج شده، نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر امسال) پایان می‌‌یابد.

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ۲۴ مرداد دو رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه را کسب کرد و در نتیجه تصویب آن فرجامی نیافت.

دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که در صورت رای نیاوردن این قطعنامه، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، کاری می‌کند که همه تحریم‌ها باز گردد. دولت آمریکا برای این منظور می‌خواهد از مکانیسم ماشه استفاده کند.

مکانیسم ماشه در ۳۰ ثانیه
مکانیسم ماشه در ۳۰ ثانیه

طبق این مکانیسم، اعضای توافق هسته‌ای می‌توانند ادعا کنند که طرف دیگرِ توافق از تعهدات خود عدول کرده و به این ترتیب، بعد از طی یک فرایند حقوقی ۴ مرحله‌ای که در مجموع ۶۵ روز طول می‌کشد، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده می‌شود.

با توجه به این که تحریم‌های تسلیحاتی ایران روز ۲۷ مهر امسال یعنی ۶۲ روز دیگر پایان می‌یابد، انتظار می‌رود دولت آمریکا در روزهای آینده فعالیت خود برای فعال کردن مکانیسم ماشه را شروع کند.

روسیه، چین و ایران می‌گویند، واشینگتن دیگر نمی‌تواند متوسل به مکانیسم ماشه بشود چرا که از توافق خارج شده است.

مقام‌های دولت ایران همچنین می‌گویند هدف آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه، نابود کردن برجام است.

بریتانیا هم در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۴ مرداد صادر کرد، گفت از فعال کردن مکانیسم ماشه حمایت نمی‌کند.

دولت آمریکا اما می‌گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان اولیه برجام و عضو شورای امنیت که توافق هسته‌ای با ایران را تائید کرده چنین حقی دارد.

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در پی رد قطعنامه پیشنهادی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تاکید کرد که به اقدامات خود برای جلوگیری از داد و ستد جنگ‌افزار با ایران ادامه می‌دهد.

واکنش ایران به رای نیاوردن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی – آمریکا: به تلاش‌مان ادامه می‌دهیم

شورای امنیت

وزارت امور خارجه ایران به رای نیاوردن قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد واکنش نشان داده و با “تاریخی” خواندن این شکست، آن را نتیجه “دیپلماسی فعال” جمهوری اسلامی خوانده است.

قطعنامه آمریکا تنها رای مثبت این کشور و جمهوری دومنیکن را به همراه داشت. روسیه و چین به آن رای منفی دادند و ۱۱ کشور دیگر از جمله فرانسه و بریتانیا دو عضو دیگر شورای امنیت رای ممتنع دادند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش گفت “سابقه” نداشته آمریکا در سازمان ملل متحد تا این حد “منزوی” باشد.

آقای موسوی مدعی شد “دیپلماسی فعال” در کنار “استحکام حقوقی” برجام، دلیل این رای شورای امنیت بوده است.

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است ۲۷ مهرماه امسال به پایان برسد.

وزارت خارجه آمریکا به دنبال مشخص شدن رای نیاوردن قطعنامه این کشور، در بیانیه‌ای از شورای امنیت انتقاد کرد و این نهاد سازمان ملل متحد را به بی‌توجهی به مطالبات کشورهای منطقه و اسرائیل متهم کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت خودداری شورای امنیت از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران “نشاندهنده عدم موفقیت آن در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.”

آمریکا پیشتر گفته بود اگر پیش‌نویس این کشور در شورای امنیت رای نیاورد، به مکانیسم “بازگشت خود به خود تحریم ها” (موسوم به ماشه) که منجر به از سرگیری کلیه تحریم های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، متوسل خواهد شد.

این بخشی از توافق اتمی ۲۰۱۵، برجام، بود تا در صورتی که ثابت شود ایران توافق را نقض کرده از آن استفاده شود.

اما سایر کشورها با چنین برداشتی مخالفت کرده‌اند. کشورهای حاضر در برجام گفته‌اند که آمریکا در پی خروج از برجام در موقعیتی نیست که بتواند از این مکانیسم استفاده کند.

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد در واکنش به ناکامی آمریکا در تصویب قطعنامه در توییتی گفت نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد “یک‌جانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و زورگویی شکست خواهد خورد.”

چین بار دیگر از برجام، توافق هسته‌ای با ایران که آمریکا از آن خارج شده، حمایت کرده و گفته است آمریکا دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند خواهان برگشتن تحریم‌ها شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است کشورش از تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران دست بر نخواهد داشت.

نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل متحد که به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای ممتنع داد، بر نگرانی‌ها از رفتارهای “بی‌ثبات‌کننده” ایران در خاورمیانه تاکید کرده است.

بریتانیا در کنار آلمان و فرانسه پیشتر گفته بودند نگران رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند اما “اولویت” آنها حفظ توافق هسته‌ای (برجام) با ایران است.

آقای پومپئو در بیانیه خود گفت شورای امنیت راه را برای حکومتی که “بزرگترین حامی تروریسم” در جهان است، هموار کرد تا بتواند بدون “محدودیت خاصی” سلاح خرید و فروش کند.

در این بیانیه آمده این به “ویرانی و بی‌ثباتی در خاورمیانه کمک خواهد کرد.”

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز گذشته پیشنهاد داد نشستی اضطراری با حضور پنج قدرت هسته‌ای جهان، آلمان و ایران برگزار شود.