X

مقام اسرائیلی ایران را مسئول اعزام «باند تروریستی» به مرز جولان معرفی کرد/

رادیوفردا/ رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز جمعه، ۱۷ مردادماه، گفت که ایران «پشت پرده» اعزام یک «باند تروریستی» به نزدیکی مرز جولان سوریه با اسرائیل بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویو کوخاوی روز جمعه با حضور در میان سربازانی که «چهار تروریست» را کشته‌اند، گفت تهران آنها را در ادامه «روند تثبیت حضور نظامی محور رادیکال در سوریه» به منطقه فرستاده بود.

روزنامه هاآرتص در روزهای گذشته به نقل از «منابع» ارشد اسرائیل، ایران را طراح اعزام این افراد عنوان کرده و نوشته بود که حضور این باند در مرز برای «بمب‌گذاری»، آن «انتقام حزب‌الله» نبوده که اسرائیل در انتظار آن است.

اما این نخستین بار است که ارشدترین نظامی اسرائیل این امر را رسما بیان می‌کند.

ژنرال کوخاوی به دلایل «قرار داشتن ایران در پشت پرده» اعزام این افراد و هویت و ملیت کشته‌ها اشاره نکرد.

ارتش اسرائیل: عملیات کارگذاری مواد منفجره در مرز با سوریه را خنثی کردیم

او اما اضافه کرد که ناکام کردن طرح ایران در واکنش «دقیق» و «بسیار حرفه‌ای» نیروهای یگان «مگلان» در ارتش اسرائیل، «اثرگذار» است.

ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه،‌۱۳ مرداد با تایید کشتن چهار تن در منطقه قنیطره در سوریه، فیلمی از این حادثه را که ظاهرا ساعاتی قبل رخ داده بود، منتشر کرد.

چهار فرد یاد شده پس از اصابت خمپاره‌های شلیک شده از سوی ارتش اسرائیل کشته شدند.

این رویداد در فضای تنش اسرائیل با حزب‌الله رخ داده بود؛ ارتش اسرائیل از حدود ده روز پیش از این واقعه، برای «رویارویی با اقدامات احتمالی حزب‌الله» در آماده‌باش مرزی بود.

اسرائیل ارزیابی کرده بود که حزب‌الله در واکنش به کشته شدن یک شبه نظامی این سازمان به نام علی کامل محسن در حملات هوایی اسرائیل در سوریه، به سربازان یا منطقه شمال اسرائیل حمله کند.

ارتش اسرائیل سه روز پیش از کشتن باند «چهار تروریست» نیز با این احتمال که حزب‌الله دست به یک تحرک مرزی زده، با آتشباری وسیع هوایی مناطق شبعا و مزارع اطراف آن در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله، گفته بود که این سازمان هیچ طرحی را برای واکنش به اسرائیل اجرا نکرده، ولی عامدانه اسرائیل را در انتظار می‌گذارد تا «مضطرب بماند».

ارتش اسرائیل تایید کرد که نیروی هوایی‌اش دوشنبه،‌۱۳ مرداد و ساعاتی پس از کشتن «چهار تروریست»، اهداف نظامی متعددی در سوریه را بمباران کرد.

کارشناسان نظامی اسرائیلی مانند ژنرال ذخیره عاموس یادلین بعد از انفجارهای مهیب بندر بیروت در روز سه‌شنبه، ۱۴ مرداد ارزیابی کردند که حزب‌الله در وضعیت جاری، از برنامه خود برای واکنش نظامی به اسرائیل عدول کند تا بحران در لبنان را افزایش ندهد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، روز جمعه گفت که لبنان در تلاطم فاجعه بزرگ کنونی به آرامش، اجماع و همدلی نیاز دارد اما به تنش سازمان خود با اسرائیل اشاره نکرد.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که رئیس ستاد ارتش این کشور با کاهش آماده‌باش و بازگشت ارتش به روال عادی مخالف است.

ایران و سوریه به سخنان روز جمعه رئیس ستاد ارتش اسرائیل واکنش نشان نداده‌اند.