سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » بین المللی » وزیر کشور تاجیکستان: شارمهد را ما تحویل ایران ندادیم!

وزیر کشور تاجیکستان: شارمهد را ما تحویل ایران ندادیم!

مقامات ایران انجمن پادشاهی ایران را مسئول “حدودا ۲۷ اقدام تروریستی” و انفجار حسینیه شیراز در سال ۱۳۸۷ می‌دانند که در جریان آن دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند.آقای رحیم‌زاده امروز(دوشنبه، ۳ اوت) در شهر دوشنبه گفت که این خبر را از رسانه‌ها شنیده است.

به گفته وزیر کشور تاجیکستان آقای شارمهد “از طرف مقامات کارهای داخلی (پلیس) نه دستگیر شده است و نه انتقال (داده) شده است.”مقامات تاجیک می‌گویند، با وجود توافق ایران و تاجیکستان در باره استرداد مجرمین، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میان این دو کشور هیچ مورد استرداد صورت نگرفته است.پیشتر روزنامه “جوان” وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرده بود که جمشید شارمهد، در تاجیکستان بازداشت و به ایران تحویل داده شده است.

روز گذشته نیز وزارت اطلاعات ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اخبار منتشر شده در بعضی رسانه‌ها درباره نحوه دستگیری جمشید شارمهد را تکذیب کرد.

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه خود گفته: “هرگونه گمانه‌زنی مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره نحوه دستگیری جمشید شارمهد، رئیس انجمن پادشاهی ایران تکذیب می‌شود.”

این نهاد امنیتی روز شنبه (۱۱ مرداد) در بیانیه‌ای از بازداشت جمشید شارمهد، رئیس “گروه تندر” خبر داده‌ که رسانه انجمن پادشاهی ایران در آمریکا است. تلویزیون ایران هم بخشی از “اعترافات” این شخص را با چشمان بسته پخش کرده است.

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای ادعا کرده بود در “عملیاتی پیچیده” جمشید شارمهد را دستگیر کرده که به گفته این نهاد “از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد.”

وزیر اطلاعات ایران نیز اعلام کرد که آقای شارمهد در ایران دستگیر شده است.

در عین حال گزارش‌های تایید نشده‌ای منتشر شده که ادعا می‌کنند آقای شارمهد در یکی از کشورهای جنوبی ایران دستگیر و به ایران منتقل شده است.

فرود فولادوند مدیر انجمن پادشاهی ایران بیش از پانزده سال است که در ترکیه ناپدید شده است

توضیح تصویر، فرود فولادوند مدیر انجمن پادشاهی ایران بیش از پانزده سال است که در ترکیه ناپدید شده است

تندر نام رسانه گروه “انجمن پادشاهی ایران” در لس‌آنجلس در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکاست. وزارت اطلاعات ایران، تندر را به عنوان یک “گروه تروریستی” معرفی می‌کند.

تلویزیون ایران بعد از اطلاعیه وزارت اطلاعات، فیلمی پخش کرده که در آن شخصی ابتدا خود را جمشید شارمهد معرفی می‌کند و سپس در بخش‌هایی دیگر با چشم‌بند بخشی از “اعترافات” او به صورت تقطیع شده پخش می‌شود که در آن از “بمبگذاری” و “در اختیار گذاشتن مواد منفجره” سخن می‌گوید.

تندر با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به خبر بازداشت آقای شارمهد گفته که به‌زودی در باره این اتفاق اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

در اطلاعیه تندر گفته شده است: “جمشید شارمهد با تلاش و سختی بسیار با وجود تمام تنگناها و شرایط جسمی نامناسب، بسان یک فرمانده واقعی، دلاورانه و شجاعانه، رأسا پای در میدانی دشوار و غیرقابل پیش‌بینی نهاد تا با تمام توان خود درفش کاویانی را به آریا بوم برساند.”

جمشید شارمهد رییس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران است

توضیح تصویر، جمشید شارمهد رییس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران است

در اطلاعیه اولیه وزارت اطلاعات ایران درباره اینکه آقای شارمهد کجا دستگیر شده، توضیحی داده نشده بود و فقط گفته شده بود که او “در پی عملیاتی پیچیده در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان” است؛ عبارتی که وزارت اطلاعات برای نامیدن نیروهایش از آن استفاده می‌کند.

در رویدادی مشابه، سال گذشته در مهر ماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز را که از رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی بود، در سفر به عراق بازداشت و به ایران منتقل کرد.

تندر، رادیوی انجمن پادشاهی ایران، پیشتر ادعا کرده بود که در مرداد ۱۳۸۸ حکومت ایران به جان آقای شارمهد سوءقصد کرده است. به گفته تندر، پلیس آمریکا یک ایرانی را به اتهام تدارک حمله فیزیکی به آقای شارمهد در لس آنجلس بازداشت کرده بود.

خط مشی انجمن پادشاهی ایران مبارزه با جمهوری اسلامی تا براندازی است. در سایت رادیو تندر مطالبی درباره چگونگی هدایت مبارزات شهری و مقابله با نیروهای امنیتی منتشر شده است.

رئیس انجمن پادشاهی ایران هم نزدیک به ۱۵ سال است که در ترکیه ناپدید شده است.

جمهوری اسلامی گروه انجمن پادشاهی ایران را مسئول انفجار حسینیه شیراز در سال ۱۳۸۷ می‌داند که در جریان آن دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند.