با فرود کپسول حامل دو فضانورد ناسا در فلوریدا، اولین ماموریت سرنشین‌دار به فضا با تکیه بر تجهیزات یک شرکت خصوصی کامل می شود.

بی‌بی‌سی/ داگ هرلی و باب بنکن فضانوردان ناسا بعد از دو ماه اقامت در ایستگاه فضایی به زمین بازگشتند. کپسول دراگون شرکت اسپیس اکس در خلیج مکزیک در جنوب پنساکولا در ساحل غربی فلوریدا فرود آمد.کپسول سپس به یک کشتی منتقل شد و فضانوردان از آن خارج شده اند.این اولین بار از زمان ماموریت ۴۵ سال پیش آپولو است که خدمه ناسا با یک کپسول در آب فرود می آیند. بعد از بازنشستگی ناوگان شاتل های ناسا که قادر به فرود بود، فضانوردان آمریکایی با موشک و کپسول های روسی به فضا می رفتند و برمی گشتند.

جاناتان آموس خبرنگار علمی بی‌بی‌سی می گوید با کامل شدن این ماموریت عصر تازه ای برای آژانس فضایی آمریکا شروع می شود.

از این پس کلیه ماموریت های سرنشین دار ناسا به مدار زمین با خریداری خدمات از شرکت های خصوصی مانند اسپیس اکس انجام خواهد شد.

آژانس فضایی آمریکا می گوید که این روش میلیاردها دلار از هزینه ها کم می کند؛ پولی که می توان از آن برای اعزام فضانوردان به ماه و مریخ استفاده کرد.

کپسول حامل هرلی و بنکن در ساعت ۱۴:۴۸ روز یکشنبه به وقت شرق آمریکا با چتر بر آب فرود آمد.

کپسول دراگون

لحظه جدا شدن کپسول دراگون جایی در فضا بر فراز آفریقای جنوبی

اتاق فرمان ماموریت اسپیس اکس بعد از فرود گفت: “از طرف اسپیس اکس و ناسا، بازگشت شما به سیاره زمین را خوشامد می گوییم.”ظاهر شدن چهار چتر اصلی بر فراز خلیج مکزیک موید این نکته بود که عبور آتشین کپسول از اتمسفر به سلامت انجام شده است.با گشوده شدن چترها سرعت کپسول از ۵۶۳ کیلومتر در ساعت به ۲۴ کیلومتر در ساعت کاهش یافت.کپسول بعد از فرود با کمک بالابرهایی به داخل کشتی منتقل شد. تکنسین ها پیش از باز کردن در کپسول برای خروج فضانوردان بدنه آن را برای هرگونه “بخار باقی مانده” در سطح – که استنشاق آن برای فضانوردان خطرناک است – بررسی کردند.فضانوردان پیش از انتقال با هلی کوپتر به ساحل مورد معاینه قرار خواهند گرفت.کپسول دراگون در پایان ماه مه با موشک فالکون ۹ اسپیس اکس به فضا پرتاب شده بود.علاوه بر اسپیس اکس که با پایان موفقیت آمیز این ماموریت از این پس خدمات مشابهی به ناسا ارائه خواهد کرد، شرکت بوئینگ هم درحال توسعه کپسولی برای انتقال فضانوردان به فضاست، هرچند این برنامه به دلیل مشکلات نرم افزاری در کپسول استارلاینر فعلا به تعویق افتاده است.

داگ هرلی و باب بنکن - از راست - در پایان ماه مه راهی ایستگاه شده بودند

توضیح تصویر، داگ هرلی و باب بنکن – از راست – در پایان ماه مه راهی ایستگاه شده بودند