شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » وضعیت مناسب و تحت مهار مریخ نورد «استقامت» که روز گذشته به فضا پرتاب شد/

وضعیت مناسب و تحت مهار مریخ نورد «استقامت» که روز گذشته به فضا پرتاب شد/

در نخستین روز از سفر کاوشگر استقامت به مریخ، آپدیت کاملی از وضعیت آن منتشر شد. این کاوشگر در آغاز سفر خود با دو چالش روبرو شده است.

آخرین وضعیت مریخ نورد «استقامت» که روز گذشته به فضا پرتاب شد

به گزارش خبر

گزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، روز گذشته ناسا کاوشگر استقامت (Perseverance) را همراه یک موشک اطلسV به فضا فرستاد. اکنون یک روز پس از این عملیات،  نخستین آپدیت کامل از سفر ۷ ماهه کاوشگر به مریخ منتشر شده است.تیم عملیاتی این پروژه اعلام کردند اطلاعات دقیق و کاملی از کاوشگر دریافت کرده اند و می توانند دستوراتی به آن بفرستند.

«مت والاس» نایب مدیر این پروژه در آزمایشگاه JPL ناسا اعلام کرد کاوشگر استقامت در وضعیت مناسبی است و در مسیر خود به سمت سیاره سرخ قرار داد.

البته مدت کوتاهی پس از پرتاب کاوشگر به فضا، ۲اختلال کوچک رصد شد که یکی از آنها حل و دیگری تحت کنترل است.

نخستین اختلال به مشکلی کوچک در ارتباط میان کاوشگر و سیستم DSN ناسا بود. این سیستم در حقیقت مجموعه ای از آنتن های رادیویی است که ارتباط بین فضاپیما و تیم عملیاتی روی زمین را فراهم می کند.

به گفته والاس مدت کوتاهی پس از پرتاب فرایند انتقال اطلاعات دچار اختلال و سپس حل شد. البته این چالش قبلا در ماموریت های بین سیاره ای دیگری نیز به وجود آمده بود.

اختلال دیگر به دمای کاوشگر مربوط است. این ماموریت از چرخه  فریون(freon) مایع استفاده می کند که گرما را از مرکز فضاپیما به رادیاتورهای آن به قسمت کروز می برد. قسمت کروز به کاوشگر  کمک می کند به سمت مریخ پرواز کند.

به گفته والاس تیم عملیاتی تمایز دمایی بین گرمای ورودی به رادیاتورها و سرمای خروجی آنها را بررسی می کنند.

مدت کوتاهی از پس از پرتاب، کاوشگر وارد سایه شد زیرا زمین به طور موقت نور خورشید را مسدود کرد و همین امر  سبب شد تا دمای خروجی رادیاتور کاهش یافت و تمایز دما بین خروجی و ورودی رادیاتور افزایش یابد.  محققان این چالش را تحت کنترل دارند.