جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » وزارت اطلاعات ایران می‌گوید جمشید شارمهد، رییس رادیو تندر را بازداشت کرده!

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید جمشید شارمهد، رییس رادیو تندر را بازداشت کرده!

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای از بازداشت جمشید شارمهد، رئیس “گروه تندر” خبر داده‌ که رسانه انجمن پادشاهی ایران در آمریکا است. تلویزیون ایران هم بخشی از “اعترافات” این شخص را با چشمان بسته پخش کرده است.

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای گفته در “عملیاتی پیچیده” جمشید شارمهد را دستگیر کرده که به گفته این نهاد “از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد.”وزیر اطلاعات ایران گفته است که او در داخل ایران دستگیر شده است.تندر نام رسانه گروه “انجمن پادشاهی ایران” در لس‌آنجلس در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکاست. وزارت اطلاعات ایران از تندر به عنوان یک “گروه تروریستی” نام برده است.تلویزیون ایران بعد از اطلاعیه وزارت اطلاعات، فیلمی پخش کرده که در آن شخصی ابتدا خود را جمشید شارمهد معرفی می‌کند و سپس در بخش‌هایی دیگر با چشم‌بند بخشی از “اعترافات” او به صورت تقطیع شده پخش می‌شود که در آن از “بمبگذاری” و “در اختیار گذاشتن مواد منفجره” سخن می‌گوید.

جمشید شارمهد رییس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران است
جمشید شارمهد رییس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران است

تندر با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به خبر بازداشت آقای شارمهد گفته که به‌زودی در باره این اتفاق اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

در اطلاعیه تندر گفته شده است: “جمشید شارمهد با تلاش و سختی بسیار با وجود تمام تنگناها و شرایط جسمی نامناسب، بسان یک فرمانده واقعی، دلاورانه و شجاعانه، رأسا پای در میدانی دشوار و غیرقابل پیش‌بینی نهاد تا با تمام توان خود درفش کاویانی را به آریا بوم برساند.”

در ابتدای فیلمی که شبکه خبر پخش کرده این شخص خود را جمشید شارمهد معرفی می‌کند و سپس تصویر او با چشم‌بند دیده می‌شود

در ابتدای فیلمی که شبکه خبر پخش کرده این شخص خود را جمشید شارمهد معرفی می‌کند و سپس تصویر او با چشم‌بند دیده می‌شود به گزارش رسانه های دولتی ایران محمود علوی، وزیر اطلاعات این کشور، گفته است که آقای شارمهد در داخل ایران دستگیر شده است.

او گفت: “این آدم مورد حمایت جدی دو سرویس اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بود و آنها بعید می‌دانستند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اسلامی ایران بتواند از پوشش اطلاعاتی‌شان عبور کند و با یک عملیات پیچیده در داخل جمهوری اسلامی ایران او را در اختیار بگیرد.”

او گفت آمریکایی ها “هنوز خیال می‌کنند که او در خارج از کشور است و این عکس‌ها مربوط به خارج از کشور است و انشاالله در آینده نزدیک به همه چیز واقف می‌شوند.”

آقای علوی همچنین آقای شارمهد و گروه تندر را به “حدودا ۲۷ اقدام تروریستی” متهم کرد که به گفته او همه آنها خنثی شده است.

در اطلاعیه اولیه وزارت اطلاعات ایران درباره اینکه آقای شارمهد کجا دستگیر شده، توضیحی داده نشده بود و فقط گفته شده بود که او “در پی عملیاتی پیچیده در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان” است؛ عبارتی که وزارت اطلاعات برای نامیدن نیروهایش از آن استفاده می‌کند.

در رویدادی مشابه، سال گذشته در مهر ماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز را که از رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی بود، در سفر به عراق بازداشت و به ایران منتقل کرد.

تندر، رادیوی انجمن پادشاهی ایران، پیشتر ادعا کرده بود که در مرداد ۱۳۸۸ حکومت ایران به جان آقای شارمهد سوءقصد کرده است. به گفته تندر، پلیس آمریکا یک ایرانی را به اتهام تدارک حمله فیزیکی به آقای شارمهد در لس آنجلس بازداشت کرده بود.

خط مشی انجمن پادشاهی ایران مبارزه با جمهوری اسلامی تا براندازی است. در سایت رادیو تندر مطالبی درباره چگونگی هدایت مبارزات شهری و مقابله با نیروهای امنیتی منتشر شده است.

فرود فولادوند مدیر انجمن پادشاهی ایران بیش از پانزده سال است که در ترکیه ناپدید شده است
فرود فولادوند مدیر انجمن پادشاهی ایران بیش از پانزده سال است که در ترکیه ناپدید شده است

رئیس انجمن پادشاهی ایران هم نزدیک به ۱۵ سال است که در ترکیه ناپدید شده است.

فتح‌الله منوچهری که خود را فرود فولادوند می‌خواند به همراه دو نفر دیگر در دی ماه ۱۳۸۵ در استان حکاری ترکیه ناپدید شد. فرزند آقای منوچهری اعتقاد دارد که نیروهای امنیتی ایران پدرش را ربوده‌اند. اما سرنوشت او نامعلوم است.

جمهوری اسلامی گروه انجمن پادشاهی ایران را مسئول انفجار حسینیه شیراز در سال ۱۳۸۷ می‌داند که در جریان آن دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند.

در اعتراضات بعد از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ هم حکومت ایران اتهامات جدی علیه این گروه مطرح کرد.

بعدها در جلسات دادگاه‌هایی که برای محاکمه متهمان وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال ۱۳۸۸ برگزار شدند، بارها نام “انجمن پادشاهی ایران” به عنوان گروهی که قصد عملیات خرابکارانه داشت تکرار شد و آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی در ارتباط با این گروه بازداشت و اعدام شدند.

فعالان حقوق بشر و همچنین انجمن پادشاهی ایران محاکمه منجر به اعدام این دو نفر را “ناعادلانه” و حکم آنان را “غیرمنصفانه” می‌دانند.