پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه/

آخرین تحولات خاورمیانه/

بیانیه روسیه و ترکیه در مورد منازعه لیبی، واکنش صنعا به توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن، عملیات مشترک بین ارتش عراق و پیشمرگه برای مبارزه با داعش و گزارش پمپئو به کنگره در مورد ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادعاها و گمانه زنی ها در مورد ورود نیروهای نظامی مصر به سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، خبرگزاری آناتولی ترکیه روز پنجشنبه در خبری عجیب مدعی شد که دولت مصر، دهها نظامی خود را برای حمایت از دولت سوریه به این کشور اعزام کرده است.

ساعتی پس از انتشار این خبر، مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نزدیک به مخالفان دمشق که می‌گوید مقرش در لندن است، اعلام کرد که آنچه خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی منتشر کرده، «صحت ندارد».

دیدبان نوشت: منابع موثق به ما گفتند، آنچه خبرگزاری آناتولی درباره اقدام دولت مصر به اعزام دهها سرباز به سوریه منتشر کرده، تا در کنار ارتش و نیروهای متحد آن، مبارزه کنند، اساساً صحت ندارد.

گزارش پمپئو به کنگره در مورد ایران/ ادعاها و گمانه زنی ها در مورد ورود نیروهای نظامی مصر به سوریه /بیانیه روسیه و ترکیه در مورد منازعه لیبی/ واکنش صنعا به توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن

آناتولی در خبر ادعایی خود که به نظر می‌رسد در چارچوب جنگ روانی علیه مصر چنین شایعه‌ای را منتشر کرده، به نقل از منابع ناشناس که آنان را منابع نظامی خوانده بود، آورد که حدود ۱۵۰ سرباز مصری چند روز پیش از طریق فرودگاه حماه، وارد شمال سوریه و به ریف حلب و ریف حماه اعزام شده‌اند.

آناتولی پیشتر نیز چنین خبرهایی درباره مصر منتشر کرده و قبلا نیز مدعی شده بود که افسران و خلبان‌هایی مصر در خاک سوریه حضور دارند اما هیچ گاه این ادعا ثابت نشد.

بیانیه روسیه و ترکیه در مورد منازعه لیبی

مسکو از همکاری با آنکارا برای حل بحران و بی ثباتی در لیبی خبر داده و گفته است در این ارتباط دو کشور در حال همکاری دوجانبه هستند.

به گزارش وبگاه وزارت خارجه روسیه، مسکو از همکاری با آنکارا برای حل بحران و بی ثباتی در لیبی خبر داده است.

در این ارتباط وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به همراه ترکیه در رابطه با مسائل فنی مربوط به راه حل سیاسی در لیبی همکاری داریم، اگرچه برای دستیابی به آتش‌بس به زمان بیشتری نیاز است.

گزارش پمپئو به کنگره در مورد ایران/ ادعاها و گمانه زنی ها در مورد ورود نیروهای نظامی مصر به سوریه /بیانیه روسیه و ترکیه در مورد منازعه لیبی/ واکنش صنعا به توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن

به گفته وزارت خارجه روسیه، مسکو و آنکارا همچنین در حال بررسی امکان استقرار نیرو در لیبی طی مرحله آتش بس هستند.

ترکیه از دولت مستقر در طرابلس حمایت نظامی می‌کند در حالی که مصر، امارات متحده عربی و روسیه از رقبای این دولت که در شرق لیبی مستقر هستند، پشتیبانی کرده‌اند.

کشور نفت خیز لیبی از سال ۲۰۱۱ و در پی سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی، دیکتاتور دیرینه این کشور، درگیر خشونت و جنگ داخلی است و مداخله خارجی در این کشور اوضاع را بدتر ساخته است.

واکنش صنعا به توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن

عبدالملک العجری، عضو مذاکره‌کننده دولت صنعا اظهار کرد: شورای انتقالی زیر چتر مذکور برای سلطه‌گیری و اشغال بیشتر به بهانه نماینده جنوب بودن تلاش خواهد کرد.

او افزود: آنچه “مشروعیت” (دولت مستعفی) خوانده می‌شود از همین الان نخواهد توانست اعتراضی بکند زیرا تسلط شورای انتقالی در جنوب با تسلط الاصلاح در مأرب فرقی ندارد.

وی تاکید کرد: توافقات بین انتقالی و دولت مستعفی موقت است و مربوط به اشغالگری می‌شود و با رفتن آن این توافقات هم از بین خواهند رفت.

عملیات مشترک بین ارتش عراق و پیشمرگه برای مبارزه با داعش

فرماندهان میدانی در وزارت دفاع و پیشمرگ وابسته به اقلیم کردستان عراق در چهارمین نشست خود که از سال ۲۰۱۹ تاکنون برگزار شده راه‌های مسدود کردن هرگونه فعالیت و تحرک بقایای داعش از اول مرزهای مشترک با ایران تا مرزهای مشترک با سوریه را هماهنگ می‌کنند.

جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ به خبرگزاری اسپوتنیک، فاش کرد، چهار نشست که آخرین آن در ماه جاری برگزار شد بین فرماندهان وزارت دفاع و پیشمرگ هیچ‌گونه اشاره‌ای به باز استقرار نیروها در هیچ‌ منطقه مشخص نداشته است.

گزارش پمپئو به کنگره در مورد ایران/ ادعاها و گمانه زنی ها در مورد ورود نیروهای نظامی مصر به سوریه /بیانیه روسیه و ترکیه در مورد منازعه لیبی/ واکنش صنعا به توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن

یاور تصریح کرد: نشست اخیر بر سه محور یعنی تشکیل مراکز هماهنگی نظامی و امنیتی، نحوه پر کردن خلأها بین‌ خطوط استقرار پیشمرگ و نیروهای فدرال و نهایتا نحوه شروع عملیات نظامی علیه داعش متمرکز بود.

او افزود: فرماندهان میدانی در محورها و مناطق موجود در خطوط استقرار نیروها نشست برگزار کرده و برای عملیات مشترک در مناطقی که اطلاعاتی از حضور داعش در آنجا دارند، برنامه‌ریزی می‌کنند.

یاور تکمیل کرد: ما از مناطق حضور تروریست‌ها و نابودی آنها در هر منطقه‌ای از استان دیالی در شرق کشور از اول مرزهای ایران تا مرزهای سوریه صحبت کردیم.

دبیرکل وزارت پیشمرگ تاکید کرد: فرماندهان میدانی مقرر کردند عملیات مشترک را در هر یک از این مناطق که داده‌های اطلاعاتی حکایت از حضور داعش دارند، آغاز کنند.

نشست کمیته هماهنگی عالی بین فرماندهی عملیات مشترک عراق و نیروهای گارد اقلیم ۲۰ ژوئیه مواضع مطرح شده را بررسی کردند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، حاضران در نشست مواضعی که در دستورکار بود را بررسی کردند که شامل تقویت هماهنگی و همکاری در زمینه ضد ترور و پر کردن خلأهای موجود بین خطوط استقرار نیروها و ایجاد سازوکار عملیات در مراکز هماهنگی مشترک بود.

گزارش پمپئو به کنگره در مورد ایران

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه برای اولین بار ظرف ۱۵ ماه اخیر در جلسه کمیته روابط خارجی سنا به سؤالات نمایندگان کنگره در خصوص تعاملات با چین و روسیه و تصمیم برای خروج نیروهای آمریکایی از آلمان و صادرات تسلیحات و تنش‌ها با ایران پاسخ دهد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، پامپئو در جلسه روز جمعه کمیته روابط خارجی سنا در خصوص درخواست بودجه سالانه وزارت امور خارجه آمریکا نیز صحبت خواهد کرد.

گزارش پمپئو به کنگره در مورد ایران/ ادعاها و گمانه زنی ها در مورد ورود نیروهای نظامی مصر به سوریه /بیانیه روسیه و ترکیه در مورد منازعه لیبی/ واکنش صنعا به توافق شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن

حضور وزیر خارجه آمریکا در جلسه سنا در حالی برگزار می‌شود که کمیته روابط خارجی سنا هفته جاری گزارشی را در انتقاد از دوران صدارت پامپئو در وزارت خارجه آمریکا منتشر که بشدت از عملکرد وی در این وزارتخانه انتقاد شده بود.

در این گزارش تحت عنوان «بحران دیپلماسی؛ تخریب وزارت خارجه توسط دولت ترامپ»، تأکید شده بود که پامپئو با رفتار نامناسب با دیپلمات‌ها و ترویج فرهنگ انتقام‌گیری، موانعی را در توانمندی وزارت خارجه آمریکا ایجاد کرده است.

سناتور «باب منندز» یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا در این خصوص تصریح کرد: «بحث حمله به یک سازمان فدرال نیست، بلکه این یک بی‌آبرویی برای ارزش‌های و حاکمیت آمریکا است و امنیت ملی ما را در معرض خطر قرار می‌دهد».

وی ادامه داد: «ترامپ و پامپئو این وزارتخانه را تخریب کرده و آن را به فساد کشیده‌اند. مسئله بروکراتیک یا حرکت در داخل چارچوب‌های تعریف شده نیست بلکه عواقبی جدی متوجه آمریکا و امنیت ملی ما شده است».

طبق گزارش رویترز، سناتورهای آمریکا احتمالاً در جلسه سنا در صدد هستند در خصوص اقدام ناگهانی ماه می (خردادماه) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اخراج «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه آمریکا در حالیکه در زمینه فروش سلاح به عربستان سعودی و اتهاماتی مبنی بر فرمان‌دهی پامپئو به زیردستانش برای انجام امور شخصی‌اش تحقیق انجام می‌داد، سؤالاتی از پامپئو بپرسند.