شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ادامه انفجارهای زنجیره‌ای مشکوک در ایران؛ آتش گرفتن تانکرهای سوخت‌رسان در کرمانشاه

ادامه انفجارهای زنجیره‌ای مشکوک در ایران؛ آتش گرفتن تانکرهای سوخت‌رسان در کرمانشاه

دبی-العربیه .نت فارسی/ مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه روز دوشنبه 28 ژوئیه از وقوع آتش‌سوزی در پارکینگ خودروهای سوخت‌رسان در کرمانشاه خبر داد.انفجارها و آتش‌سوزی‌های دامنه‌دار که علت و جزئیات آن تاکنون توسط مقامات ایران اعلام نشده همچنان ادامه دارد، امروز نیز یک انفجار سوال‌برانگیز در کرمانشاه روی داد. بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سه‌شنبه 28 ژوئیه 2020 جلیل بالایی با تایید خبر آتش‌سوزی در پارکینگ خودروهای سنگین که عموما سوخت‌رسان هستند، از وقوع این حادثه در ساعت 11 صبح خبر داد.به گفته او، یک نفر در این حادثه دچار سوختگی شده و به بیمارستان منتقل شده است.بالایی تاکید کرد که به دلیل نبود تجمع انسانی در این منطقه خسارت جانی کمتر است و بخش زیادی از خودروهای موجود در پارکینگ تخلیه شدند.مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، بدون ارائه جزئیات از علت حادثه و وسعت آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

کیوان ملکی قائم مقام سازمان آتشنشانی کرمانشاه نیز درباره این حادثه گفت که 6 تریلی حامل سوخت در پارکینگ «اعتماد» شهرک دولت‌آباد دچار آتش‌سوزی شده و به دنبال آن انفجار پی در پی 6 مخزن سوخت خودروهای ترانزیت سوختی را در پی داشته است. به گفته او، در این حادثه تلفات جانی نبوده و تنها چند نفر مصدوم شدند.

گفتنی است، برخی گمانه‌زنی‌ها از نقش داشتن اسرائیل در برخی انفجارهای روی داده در ایران، حکایت دارد. اما مقامات ایران با کم‌اهمیت جلوه دادن این حوادث، سعی می‌کنند از حساسیت این موضوع بکاهند در حالی که پیامد یکی از این حوادث که در تاسیسات هسته‌ای نطنز در شمال استان اصفهان روز 2 ژوئیه رخ داد، گفته می‌شود که اختلال زیادی در فعالیت هسته‌ای ایران ایجاد شد، با توجه به اینکه این مکان یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران به حساب می‌آید.

علت انفجار پارچین نیز که در شرق تهران در 25 ژوئن روی داد، توسط سخنگوی وزارت دفاع ایران «انفجار یک مخزن گاز» اعلام شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز نیز شنبه 4 ژوئیه از آتش‌سوزی در نیروگاه زرگان اهواز خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، او درباره این حادثه گفت: «یکی از ترانس‌های نیروگاه شهید مدحج زرگان در اهواز به دلیل افزایش دما دچار انفجار و آتش‌سوزی شد».

این مقام مسئول از میزان و مساحت آتش‌سوزی در این حادثه ابراز بی‌اطلاعی کرد و تاکنون نیز اطلاعات بیشتری در این باره و سایر حوادث منتشر نشد. یکی دیگر از آتش‌سوزی‌ها نیز در در باقرشهر کهریزک تهران روز سه‌شنبه 7 ژوئیه رخ داد.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امین بابایی بخشدار کهریزک علت این حادثه را سهل‌انگاری در پر کردن کپسول‌های اکسیژن در یک کارگاه صنعتی عنوان کرد.

بخشدار کهریزک در این باره گفت: «در پی این حادثه دو نفر جان باختند و چند نفر هم مجروح شدند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجموعه‌ای از حوادث مشکوک که در هفته‌های گذشته در تأسیسات و سایت‌های مهم ایران رخ داده است همچنان ادامه دارد. طبق این گزارش روز سه شنبه یک انفجار در منطقه غرب کرمانشاه رخ داده است.در ادامه سلسله آتش‌سوزی‌ها و انفجارها در ایران، منابع خبری و شبکه اجتماعی بامداد امروز سه شنبه 28 ژوئیه از انفجار چندین تانکر حامل نفت و دیگر مشتقات نفتی در منطقه دولت آباد در استان کرمانشاه خبر دادند. برخی شبکه های اجتماعی تصاویری از این آتش سوزی را در شبکه‌های خود منتشر کردند.

پیش از این انفجارهای متعددی به صورت زنجیره‌ای برخی تاسیسات اتمی ایران مانند نطنز را هدف قرار داد در ۴ ژوئیه نیز بخشی از نیروگاه یک نیروگاه در زرگان در حومه شهر اهواز دچار انفجار و حریق شد.

همزمان با آتش سوزی در نیروگاه زرگان مقامات استان از نشت کلر در واحد 113 مجتمع پتروشیمی کارون ماهشهر و گازگرفتگی شماری از کارکنان این مجموعه خبر داده بودند.

برخی مقامات رسمی ایران عامل آتش سوزی را اشکال فنی دانسته اما برخی دیگر این اسرائیل و آمریکا را به دست داشتن در این نفجارها متهم کردند.

حادثه امروز کرمانشاه نیز از تازه‌ترین موارد از سلسله حوادث مشکوک در ایران در ماه جاری به شمار می‌رود.