پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ماجرای ماکت ناو ۳۳۳ متری آمریکایی توسط سپاه!!

ماجرای ماکت ناو ۳۳۳ متری آمریکایی توسط سپاه!!

تصویرهای ماهواره‌ای که به دست بی‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهد ایران در روزهای اخیر ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را که قبلا ساخته بود، بازسازی کرده و دیروز آن را به آب‌های تنگه هرمز برده است.

این ماکت اسفند ۱۳۹۳ در یک مانور نیروی دریایی سپاه هدف حمله قرار گرفت. سپاه در آن زمان اعلام کرده بود که این ماکت را با ۴ موشک ساحل به دریا و ۴۰۰ راکت منهدم کرده است.

بیشتر بخوانید:ماجرای انهدام ماکت ناو ۳۳۳ متری آمریکایی توسط سپاه

این اقدام ایران، در دوران تنش در روابط دو کشور قبل از توافق هسته‌ای به عنوان پیامی به نیروهای آمریکایی در منطقه قلمداد شد. حالا با بالا گرفتن دوباره تنش میان دو کشور، بار دیگر این ماکت بازسازی و در منطقه استراتژیک تنگه هرمز قرار گرفته است.

هدف ایران از مانورهای دریایی در تنگه هرمز نشان دادن قدرت نظامی نیروی دریایی سپاه در کنترل تنگه‌ای است که مهمترین مسیر انتقال نفت در جهان شناخته می‌شود.

اوایل اردیبهشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به نیروهای آمریکایی دستور داده به هر قایق ایرانی که برای کشتی‌های آمریکایی در دریا مزاحمت ایجاد کرد شلیک و آن را نابود کنند.

این فرمان بعد از آن صادر شد که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز ۲۷ فروردین (۱۵ آوریل) اعلام کرد ۱۱ قایق نیروی دریایی سپاه به ناو لوئیس بی پولر، ناوشکن پال همیلتون و چند ناوچه دیگر نزدیک شدند و با رفتاری “خطرناک” با سرعت زیاد از جلو و عقب کشتی‌های جنگی آمریکایی عبور کردند.

بعد از اعلام فرمان رئیس جمهوری آمریکا؛ ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتشار اطلاعیه هشدار آمیز از “آمریکا و متحدان آن کشور” خواست در زمان عبور از آب‌های جنوبی ایران” به قوانین و مقررات بین‌المللی احترام بگذارند و از ایجاد هر گونه تنش و درگیری خودداری کنند”.

پارسال هم حوادث و خرابکاری‌هایی در آب‌های تنگه هرمز رخ داد که آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه آن را به ایران ارتباط دادند. از جمله خرابکاری در چهار نفتکش در بندری در امارات در اردیبهشت ۱۳۹۸ و حمله به دو نفتکش در خرداد پارسال.

حکومت ایران در چهار دهه اخیر بارها تهدید کرده است که تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. این تهدیدها در دوره‌های مختلف در واکنش به اقدامات غرب و کشورهای منطقه علیه منافع ایران مطرح شده است. تازه ترین موارد آن در دو سال گذشته و با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا بوده است.

بیشتر بخوانید:تهدید حسن روحانی؛ آیا ایران می‌تواند تنگه هرمز را مسدود کند؟

در سال ۱۳۹۳ عکس‌های ماهواره‌ای از ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکا در بندرعباس خبرساز شد. تا آن که این ماکت در یک مانور منهدم شد. بقایای این ماکت دوباره به بندر عباس برده شد. تصویر ماهواره‌ای که زمستان پارسال از این ماکت گرفته شده بود نشان می‌داد که ماکت بازسازی شده است (عکس زیر) و احتمالا برای یک مانور دیگر آماده شده است.

ماکت تا تاریخ ۳۱ تیر در محلی که در عکس زیر نشان داده شده پهلو گرفته بود اول مرداد این ماکت ابتدا به نقطه‌ای در داخل بارانداز کشیده شده و دو روز پیش انتقال آن به آب‌های تنگه هرمز آغاز شد.