جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آیا ‌کرونا از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می‌شود؟

آیا ‌کرونا از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می‌شود؟

شیوع ویروس کرونا سبب شده است همه افراد بیش از پیش نکات بهداشتی را رعایت کنند و از آنجا که این ویروس از طرق مختلف انتقال می‌یابد برای بسیاری این سوال پیش می‌آید که آیا امکان ابتلا به این ویروس از طریق غذا خوردن نیز وجود دارد؟

                                                   آیا ‌کرونا از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می‌شود؟

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، دکتر پریوش داوودیان متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق غذا و نوشیدنی گفت: کرونا یک ویروس تنفسی به شمار می‌رود و عمدتا راه انتقال آن از طریق قطرات تنفسی است.

وی بیان کرد: تاکنون سازمان بهداشت جهانی هیچ‌گونه شواهد و مدارکی که تأیید کند امکان انتقال ویروس کرونا از طریق غذا و نوشیدنی وجود دارد ارائه نداده است.

دکتر داوودیان توضیح داد: اگر آشپز به کرونا مبتلا باشد و روی غذا عطسه یا سرفه کند، ذرات ریز خارج‌ شده از دهانش تا مدتی در غذا باقی می‌ماند و غذا را آلوده می‌کند، البته این کار در صورت نبود کرونا هم غیراخلاقی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ضمن اشاره به این‌که امکان تکثیر ویروس بر سطح غذا و آب وجود ندارد، افزود: بهتر است در این مواقع غذا را مجددا گرم کنید و حتما غذا را از ظروف بسته‌بندی به ظرف جدید انتقال دهید.

وی گفت: سپس قبل از شروع به خوردن حتما دست‌ها را ضدعفونی کنید یا بشویید، زیرا با این‌که حرارت بالا در پخت و گرم کردن غذا ویروس را از بین می‌برد اما آلودگی دست‌ها به ویروس می‌تواند هنگام غذا خوردن باعث انتقال آن به دهان شود.

داوودیان تصریح کرد: در این ایام توصیه می‌شود غذا را به صورت بیرون‌بر سفارش دهید و در منزل میل کنید و از حضور در فضای بسته رستوران‌ها بپرهیزید.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری هرمزگان ادامه داد: با وجود این‌که تاکنون مدرکی از انتقال کرونا از طریق غذا نبوده است، نمی‌توان احتمال آن را صفر در نظر گرفت و بهتر است مردم حتی‌الامکان از خوردن غذای بیرون پرهیز کنند.