سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جزئیات حملات هوایی دوشنبه شب به پایتخت سوریه/

جزئیات حملات هوایی دوشنبه شب به پایتخت سوریه/

علي كامل محسن (2).jpg

حملات هوایی به پایتخت سوریه منجر به شهادت یکی از رزمندگان جبهه مقاومت شد و حالا وحشت در اردوگاه صهیونیست ها حاکم شده چرا که می دانند حملات آنان بدون پاسخ نمی ماند.

به گزارش مشرق، دوشنبه شب (سی ام تیرماه) رژیم صهیونیستی بار دیگر در یک تجاوز نظامی آشکار، حاکمیت ملی سوریه را نقض کرد و چند منطقه را در خاک این کشور هدف حملات موشکی قرار داد.

براساس اطلاعاتی که یک منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته است، حملات هوایی ساعت ۲۱:۴۸ به وقت دمشق آغاز شد و جنگنده های رژیم صهیونیستی از منطقه «جولان اشغالی» چندین موشک را به سمت پایتخت شلیک کردند.

این منبع میدانی با بیان این که نقطه دقیق شروع عملیات جنگنده ها ارتفاع «مجدل شمس، ابو الندی و العرام» در جولان اشغالی بود، گفت: در این حملات موشکی، شهر دمشق و مناطق حومه غربی و جنوبی هدف قرار گرفته شدند.

به گفته این منبع میدانی، رژیم صهیونیستی در این حملات هوایی، توان خود را بر روی پایتخت، نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق و شهرک های اطراف و ارتفاعات حومه شهرک «الکسوه» متمرکز کرد که البته با واکنش سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه مواجه شد.

این منبع میدانی که تحولات را در پایتخت سوریه از نزدیک دنبال می کند، افزود: در ابتدای حملات موشکی صهیونیست ها، سامانه دفاع هوایی در نزدیکی «تل ارکیس» در حومه شهر دمشق به سرعت برای رهگیری و انهدام موشک ها فعال شد.

وی با بیان این که این سامانه دفاع هوایی توانست تعدادی از موشک های شلیک شده را در آسمان پایتخت شناسایی و رهگیری کرد، گفت:  موشک ها در آسمان غرب شهرک «التل» در محور شمال غرب شهر دمشق منهدم شدند.

براساس اطلاعات به دست آمده، سامانه های دفاع هوایی بُرد متوسط مستقر در منطقه «غوطه غربی» و مناطق مرزی مشترک «دمشق – درعا – قنیطره» معروف به مثلث مرگ در زمان حملات فعال و موفق به رصد و انهدام تعدادی از موشک ها شدند.

نبرد جنگنده های رژیم صهیونیستی و سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه نزدیک به ۲۵ دقیقه به طول انجامید و تعدادی از موشک های شلیک شده هم به اهدافی اصابت کردند و خسارت هایی را برجای گذاشتند؛ البته واکنش سامانه های دفاع هوایی ارتش سوریه باعث شد جنگنده های رژیم صهیونیستی به عمق منطقه جولان اشغالی عقب نشینی کنند.

در جریان حملات هوایی دوشنبه شب رژیم صهیونیستی به چند منطقه در پایتخت و مناطق حومه، یک تن از رزمندگان جبهه مقاومت حزب الله لبنان به نام «علی کامل محسن» در حومه فرودگاه بین المللی دمشق به شهادت رسید و ۷ تن از نیروهای ارتش سوریه از جمله سروان «رفعت حمود» زخمی شدند.

شهید «علی کامل محسن»

پس از شهادت رزمنده جبهه مقاومت، احتمال پاسخ حزب الله به این جنایت به ویژه در مناطق مرزی مشترک با سوریه و جنوب لبنان بسیار بالا است و صهیونیست ها از بیم پاسخ متقابل به حالت آماده باش درآمده اند چرا که به خوبی می دانند این حمله آنان بدون واکنش باقی نمی ماند.

ترس از واکنش حزب الله باعث شده، گشت خودروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از صبح روز سه شنبه (سی و یکم تیرماه) با پشتیبانی پهپادهای تجسسی به صورت مستمر در خط مرزی با سوریه و لبنان ادامه یابد و قطع نشود.

گشت نظامیان صهیونیستی در مرز با سوریه(آرشیو)

به گزارش مشرق، برخی رسانه ها گمانه زنی کرده اند هدف رژیم صهیونیستی از حملات هوایی دوشنبه شب اطلاع یافتن از استقرار یا عدم استقرار سامانه های دفاع هوایی ایران در خاک سوریه است.

پیش‌تر در سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به سوریه خبر انعقاد قراردادهای مهم نظامی و استقرار سامانه های پدافند هوایی ایرانی میان تهران و دمشق رسانه ای شده بود و همین مسئله صهیونیست ها را به شدت مضطرب و نگران کرده چرا که می دانند اگر سامانه های دفاع هوایی ایرانی در سوریه مستقر شوند دیگر نمی توانند حملات هوایی را ادامه دهند و با پاسخ کوبنده مواجه خواهند شد.