جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تقلای جدید نتانیاهو برای هل دادن ترامپ به سمت درگیری با ایران!
U.S. President Donald Trump and Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu meet in the Oval Office at the White House in Washington, U.S., March 5, 2018. REUTERS/Kevin Lamarque - HP1EE351C8I7G

تقلای جدید نتانیاهو برای هل دادن ترامپ به سمت درگیری با ایران!

در هفته‌های گذشته، اسرائیل تحرکات جدیدی برای افزایش تنش با ایران آغاز کرده و به گفته بسیاری از ناظران، این رژیم به دنبال تحریک ایران و کشاندن تهران در یک تله و دام امنیتی ـ نظامی است. یکی از مهم‌ترین اهداف اسرائیل در این افزایش تنش، احتمالا هل دادن ایران به سمت یک درگیری محدود پیش از انتخابات آمریکاست.

تقلای جدید نتانیاهو برای هل دادن ترامپ به سمت درگیری با ایران!

بین الملل تابناک: در هفته‌های گذشته، اسرائیل تحرکات جدیدی برای افزایش تنش با ایران آغاز کرده و به گفته بسیاری از ناظران، این رژیم به دنبال تحریک ایران و کشاندن تهران در یک تله و دام امنیتی ـ نظامی است. یکی از مهم‌ترین اهداف اسرائیل در این افزایش تنش، احتمالا هل دادن ایران به سمت یک درگیری محدود پیش از انتخابات آمریکاست.

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» به نقل از یک مقام نظامی اسرائیل و یک مقام اطلاعاتی اروپایی عنوان کرد که اسرائیل در کارزاری گسترده برای فشار یا ضربه زدن به ایران، پیش از آنکه ترامپ کاخ سفید را احتمالا در ماه نوامبر ترک بکند، مشارکت دارد.

با اعتقاد گسترده ای که میان متحدان آمریکا مبنی بر اینکه بعید است ترامپ مجدد انتخاب شود، به نظر می رسد تغییر تاکتیک های اسرائیل به سمت عملیات جنبشی با فشار زیاد، نشان دهنده این عقیده است که در دولت بایدن، اقدامی برای نجات توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ صورت خواهد گرفت. 

بیزنس اینسایدر نوشت: اسرائیل در کارزاری گسترده برای فشار یا ضربه زدن به ایران، پیش از آنکه ترامپ کاخ سفید را احتمالا در ماه نوامبر ترک بکند، مشارکت دارد؛ این را یک مقام سابق وزارت دفاع اسرائیل که هم اکنون به عنوان مقام اطلاعاتی اتحادیه اروپا فعالیت می کند، اظهار داشته است.

این مقام امنیتی سابق اسرائیل افزود: «همه در محافل اطلاعاتی اسرائیل می دانند که حداقل برخی از حوادث ماه گذشته در ایران، عملیات اسرائیل بوده است.»

وی ادامه داد: سیاست دولت اسرائیل مشخص است. پیگیری و ادامه فشار حداکثری به ایران.

در همین راستاست که رسانه ها و برخی مقامات اسرائیل نیز خرابکاری ها در ایران را  گسترده پوشش و مورد توجه قرار داده اند که این مساله می تواند منجر به عزم ایران برای اقداماتی علیه اسرائیل شود.

یک مقام سابق دفاع اسرائیل به بیزینس اسنایدر گفت: این اطلاعات در محافل اطلاعاتی اسرائیل وجود داشته است که حداقل برخی از وقایع در ایران طی یک ماه گذشته، حاصل عملیات اطلاعاتی اسرائیل بوده است.

حداکثر فشار، حداقل استراتژی

یک مقام اطلاعاتی اتحادیه اروپا ـ که خواست نامش فاش نشود ـ در گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی عنوان کرد: به نظر می‌رسد این حملات بخشی از کمپین «فشار حداکثری، استراتژی حداقلی» است.

این منبع گفت: ایران پس از نشان دادن صبر نسبی در پی ترور ژانویه سردار قاسم سلیمانی در حمله هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا، می‌تواند پاسخی عجولانه و تند را مدنظر قرار دهد.

این مقام اطلاعاتی اتحادیه اروپا اضافه کرد: نگرانم که طرح اسرائیل این باشد که ایران را تا پیش از ترک کاخ سفید توسط ترامپ، تحریک به پاسخی نظامی به تل آویو کند.

با اعتقاد گسترده‌ای که میان متحدان آمریکا مبنی بر اینکه بعید است ترامپ مجدد انتخاب شود، به نظر می‌رسد تغییر تاکتیک‌های اسرائیل به سمت عملیات جنبشی با فشار زیاد، نشان دهنده این عقیده است که در دولت بایدن، اقدامی برای نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ صورت خواهد گرفت.

این مقام اتحادیه اروپا گفت: برای ماجراجویی‌ها و مأموریت‌های پنهانی برای منفجر کردن تاسیسات هسته‌ای اشتهای کمتری از سوی بایدن نسبت به ترامپ وجود خواهد داشت.