جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران/ نشست سه جانبه عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس/درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله»/آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات

آخرین تحولات خاورمیانه:تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران/ نشست سه جانبه عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس/درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله»/آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات

تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران، آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات، تمدید جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف برجام و درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله» از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نشست سه جانبه عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه ای از جزئیات نشست مربوط به تقویت همکاری های اقتصادی میان این کشور و آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

در این بیانیه آمده است: در جریان این نشست نمایندگانی از کشورهای عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس به صورت ویدئو کنفرانس شرکت داشتند.

بر اساس این بیانیه نشست سه جانبه با هدف بررسی پروژه برق رسانی به عراق با همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد.

تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران/ نشست سه جانبه عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس/درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله»/آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات

در این بیانیه آمده است، نشست فوق توسط دولت آمریکا و حمایت این کشور در راستای دستیابی به راهکار موثر در خصوص اجرای پروژه اتصال برق میان عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه تقویت همکاری های اقتصادی میان آنها برگزار شد.

در پایان این نشست، بیانیه مشترکی در خصوص تاکید بر حمایت کامل دولت عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس از پروژه اتصال برق عراق و شورای همکاری خلیج فارس صادر شد.

همچنین وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که بامداد امروز صادر شد از پروژه برق رسانی به عراق حمایت کرد.

در این بیانیه که در پایگاه وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است: دولت عراق، شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا بار دیگر حمایت تمام و کمال خود را از پروژه اتصال انرژی برق میان عراق و کشورهای شورای همکاری اعلام می‌کند. آمریکا متعهد شده تا این پروژه را تسهیل کند و حمایت‌های لازم را در هر جایی که نیاز است، ارائه دهد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است: این پروژه بیش از آنچه مورد نیاز است، برق را برای مردم عراق فراهم کرده و توسعه اقتصادی عراق را خصوصاً در استان‌های جنوبی فراهم می‌کند.

به نظر می رسد که اقدامات آمریکا در حمایت از پروژه برق رسانی به عراق در جهت سنگ اندازی میان همکاری های ایران و عراق در این خصوص انجام می شود.

تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران

پایگاه خبری «عرب۴۸»، روز جمعه، از تماس تلفنی «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه خبر داد.

عرب ۴۸ در این خصوص نوشت که دو طرف در این تماس تلفنی مسائل مربوط به ایران، سوریه و «تحولات منطقه» را مورد بررسی قرار دادند.

طبق این گزارش، بنی گانتز در این تماس گفته است: «اسرائیل در راستای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران و استقرار نظامی این کشور در سوریه تلاش خود را به کار خواهد گرفت».

شبکه خبری صهیونیستی «کان» نیز به نقل از منابعی که آنها را «آگاه» خواند، این تماس را «مهم» توصیف کرد.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به خاطر «درک روسیه در قبال منافع امنیتی اسرائیل در منطقه» از شویگو تشکر کرده است.

شبکه کان همچنین گفت که دو طرف برخی مسائل راهبردی در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند.

این تماس درست پس از آن صورت می‌گیرد که پیشتر، «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه و «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش‌ همکاری‌های نظامی توافق امضا کردند.

آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که پرونده جنایت‌های ولی‌عهد امارت ابوظبی در جنگ یمن تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

این رسانه‌ی فرانسوی جمعه‌شب با اعلام این خبر گفت تحقیقات قضایی در رابطه با دست داشتن «محمد بن زاید» در پرونده شکنجه‌ها در یمن آغاز شده است.

تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران/ نشست سه جانبه عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس/درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله»/آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات

نهادهای حقوق‌بشری و قضایی مستقل بین‌الملل بارها از اقدامات امارات عربی متحده به عنوان کشور مشارکت کننده در تهاجم علیه یمن در قالب ائتلاف سعودی انتقاد کرده و نظامیان اماراتی و نیروهای یمنی مورد حمایت ابوظبی را به نقض حقوق بشر و «تجاوز جنسی» متهم کرده‌اند.

روزنامه گاردین انگلیس شانزده روز پیش در گزارشی مفصل به میزان نقض حقوق بشر در مراکز بازداشت و زندان‌های غیر رسمی در یمن که تحت نظارت اماراتی‌ها و یا نیروهای یمنی هم‌سو با امارات است پرده برداشت.

در این گزارش که توسط سازمان یمنی «شهروندی» (المواطنه) تهیه شده بود، آمده است که روند بازداشت‌ها و قتل‌های غیرقانونی طی بیش از پنج سال در یمن افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، نیروهای اماراتی و گروه‌های مسلح وابسته به ابوظبی در یمن بیشترین «رفتار وحشیانه» با زندانیان یمنی را داشته‌اند که آویزان کردن آن‌ها از پا برای ساعات طولانی و «تجاوز جنسی» به این زندانیان از جمله این رفتارهای وحشیانه اماراتی‌هاست.

در این گزارش نیروهای انصارالله یمن و نیروهای دولت مستعفی این کشور به ریاست «عبدربه منصور هادی» که مورد حمایت ریاض است، نیز متهم به شکنجه و بازداشت شده بودند.

تمدید جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف برجام

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد جدول زمانی مربوط به ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام که پیشتر فعال شده بود را مجدداً تمدید کرده است.

بورل در این بیانیه به نامه‌ای که حدود دو هفته پیش از «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دریافت کرده بود اشاره کرده است.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۳ تیرماه اعلام کرده بود ظریف طی نامه‌ای به بورل موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی به مفاد برجام را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل اختلافات ارجاع داده است.

تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران/ نشست سه جانبه عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس/درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله»/آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات

در ابتدای بیانیه امروز بورل به این نامه اشاره شده و آمده است: «من روز ۳ جولای نامه‌ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که با فعال کردن “مکانیسم حل اختلاف”، نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای “برنامه جامع اقدام مشترک” توسط فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می‌داد.»

مقام اتحادیه اروپا در ادامه خاطرنشان کرده تشکیل جلسه کمیسیون مشترک به دلیل محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده برای مقابله با ویروس کرونا امکان‌پذیر نبوده است. در این بیانیه آمده است: «با توجه به محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، امکان تشکیل جلسه عادی کمیسیون مشترک برجام تا به حال میسر نشده است. همه طرف‌های برجام بر عزم خود برای حفظ توافق که در راستای منافع همگان است تأکید کردند.»

بورل در ادامه خاطرنشان کرده است: «صرفنظر از اختلافات بر سر روش‌ها، همه توافق داشتند که با توجه به پیچیدگی مسائل موجود به زمان بیشتری نیاز است. به همین دلیل جدول زمانی [مکانیسم حل اختلاف] تمدید شد.»

درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله»

بعد از اقدام آلمان در ممنوع کردن تمام فعالیت‌های شاخه‌های حزب‌الله در این کشور و فشارهای رژیم صهیونیستی علیه این جنبش بر دیگر کشورهای اروپایی، اکنون تعدادی از قانون‌گذاران این قاره خواستار اقدام علیه حزب‌الله شدند.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، حدود ۲۳۰ قانون‌گذار روز جمعه طی نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند شاخه سیاسی حزب‌الله را نیز مانند شاخه نظامی آن، تروریستی اعلام کرده و فعالیت‌های آن در تمام کشورهای اروپایی را ممنوع کند.

بر این اساس، در این نامه که بازتابی از اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی مشاهده می‌شود، ادعا شده است: «حزب‌الله، به عنوان مرگبارترین [گروه] نیابتی رژیم ایران، شبکه تروریستی جهانی را هدایت می‌کند که نه تنها همسایگان ما بلکه دموکراسی‌های غربی را نیز تهدید می‌کند».

تماس تلفنی وزیر جنگ اسرائیل با وزیر دفاع روسیه درباره ایران/ نشست سه جانبه عراق، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس/درخواست ۲۳۰ قانون‌گذار اروپایی برای تروریستی اعلام کردن «حزب‌الله»/آغاز تحقیقات قضایی علیه ولی‌عهد امارات

در ادامه ادعاهای این قانون‌گذاران اروپایی، که تحت تاثیر القائات صهیونیست‌ها قرار دارند، آمده است: «فقط در آلمان، حزب‌الله بیش از ۱۰۰۰ طرفدار دارد… ایدئولوژی خشن و ضد یهودی این گروه، ماهیت تکثرگرایی جوامع ما را مسموم می‌کند… اتحادیه اروپا باید به تمایز اشتباه بین شاخه‌های سیاسی و نظامی حزب‌الله پایان داده و کل این سازمان را ممنوع کند».

به نوشته جروزالم‌پست، این نامه توسط ۱۳۱ قانون‌گذار در پارلمان‌های ملی کشورهای اروپایی، ۷۳ عضو پارلمان اروپا، ۱۷ عضو کنگره آمریکا، ۸ عضو پارلمان کانادا و ۶ عضو کنست رژیم صهیونیستی امضا شده است.

بر این اساس، نامه مذکور با سازماندهی دفتر گروه صهیونیستی «کمیته یهودیان آمریکا» در بروکسل تدوین شده و در آستانه سالروز وقوع انفجار در سفارتخانه رژیم اسرائیل و مرکز جامعه یهودیان «آمیا» در بوینس آیرس به سال ۱۹۹۴ منتشر شده است.

پیش از این وزارت کشور آلمان در تاریخ یازده اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای حزب‌الله را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده و گفت فعالیت‌های آن در خاک این کشور اروپایی ممنوع شده است.

جروزالم‌پست همچنین نوشت که کشورهای آرژانتین، بحرین، کانادا، کلمبیا، آلمان، هندوراس، ژاپن، هلند، پاراگوئه، امارات عربی متحده، انگلیس و آمریکا، جنبش حزب‌الله را به صورت کلی به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسند.