چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هشدار اتحادیه اروپا به خطوط هوایی در مورد عبور از آسمان ایران!

هشدار اتحادیه اروپا به خطوط هوایی در مورد عبور از آسمان ایران!

 

سازمان ایمنی هوانوردی اروپا اخطار داده است که هواپیماهای مسافربری که از آسمان ایران عبور می کنند با خطر شلیک پدافند هوایی این کشور به دلیل “سوءشناسایی” روبرو هستند.

این سازمان روز پنجشنبه اعلام کرد که “به دلیل وضعیت خطرناک امنیتی، و هماهنگی ضعیف میان بخش عملیات نظامی و هوانوردی غیرنظامی، خطر سوءشناسایی هواپیماهای غیرنظامی وجود دارد.”

در ادامه این بیانیه آمده است: “به دلیل حضور سامانه های متعدد پیشرفته ضدهوایی، رعایت احتیاط توصیه می شود.”

این سازمان مستقر در شهر کلن آلمان که به اتحادیه اروپا وابسته است افزود “خطر پرواز در ارتفاع کمتر از ۲۵۰” یا ۲۵ هزار پا (۷۶۰۰ متر) بالا ارزیابی می شود.

به گفته ای سازمان این توصیه ایمنی تا ژانویه ۲۰۲۱ به قوت خود باقی خواهد بود.

البته سازمان ایمنی هوانوردی اروپا اشاره می کند که این توصیه الزامی نیست.

این سازمان در بیانیه خود همچنین با خانواده های و دوستان قربانیان پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین همدردی کرده است.

ایران در ماه ژانویه همزمان با حمله ای موشکی به یک پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق این پرواز خطوط اوکراین را پس از بلند شدن از فرودگاه “امام خمینی” تهران هدف قرار داد و ساقط کرد که مرگ کلیه سرنشینان را به دنبال داشت.

حمله موشکی ایران به عراق به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در روز سوم ژانویه در بغداد توسط آمریکا انجام می شد.

ایران این حادثه را به “خطای انسانی” نسبت داده است.

سازمان هواپیمایی کشوری چهار روز پیش در گزارشی نوشت: “در یکی از سامانه‌های دفاع هوایی تهران، پس از جابجایی سامانه که منجر به تغییر مکان جغرافیایی و سمت سامانه شده بود، فرآیند تنظیم مجدد راستای شمال سیستم در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابجایی فراموش می‌شود”.

‘آماده باش پدافند هوایی ایران’

هم زمان برخی رسانه ها در آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس از به حالت‌ «آماده باش کامل» درآمدن بخشی از پدافند هوایی ایران در ظرف چند روز اخیر خبر داده اند.

شبکه سی ان ان روز پنجشنبه (۱۶ ژوئیه) در گزارشی نوشت که «آماده باش کامل» سامانه ضدهوایی به یک مانور نظامی ارتباط ندارد، بلکه احتمالا به انفجارهای مشکوک در برخی مراکز نظامی و هسته ای ایران مرتبط است.

در گزارش سی ان ان آمده است:‌ «تغییر وضعیت هشدار به این معناست که سامانه های موشکی زمین به هوای ایران آماده اند به اهدافی که تهدید محسوب می شوند، شلیک کنند.»

مقامات ایرانی و آمریکایی هنوز رسما به این گزارش واکنشی نشان نداده اند.

 

کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران

با شیوع کووید-۱۹ و بسته شدن بسیاری از مرزها از اواخر اسفند ماه پروازهای عبوری از ایران، مانند سایر نقاط جهان، به شدت کاهش یافت.

به علاوه در پی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران در دی ماه سال گذشته بعضی شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به ایران را لغو کردند یا مسیر خود را تغییر دادند.

شماری از خانواده قربانیان آن پرواز در طوماری از کشورهای خارجی خواستند تا زمانی که مقام های جمهوری اسلامی درباره این پرونده همکاری نکنند، عبور پروازهای خود را از آسمان ایران متوقف نگه دارند.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفته پروازهای عبوری از ایران فروردین ماه امسال در مقایسه با همین ماه در سال گذشته (۱۳۹۸) حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است؛ در فروردین امسال تعداد پروازهای عبوری ۵۱۶۲ اعلام شد.

این شرکت میزان درآمد سالانه ایران را از محل پروازهای عبوری حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در سال اعلام کرده است.

این شرکت روز ۲۰ ژوئن اعلام کرد که قصد دارد با ارائه بسته‌هایی شرکت‌های هواپیمایی خارجی را به عبور از آسمان خود تشویق کند.

از جمله گفته شد که برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی که استفاده از آسمان ایران را ۲۰ درصد افزایش دهند یا میزان این عبور را حفط کنند “تخفیف‌هایی” در نظر گرفته شده است.