جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

افشاگری بولتون در مورد ترور سردار سلیمانی، مذاکرات لاوروف با سفرای اتحادیه اروپا درباره برجام، تبادل آتش بین نیروهای سوریه و ترکیه در ادلب و دیدار حفتر با هیأت آمریکایی و بررسی آتش‌بس در لیبی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح کنگره آمریکا برای مقابله با نیروهای مقاومت عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نمایندگان کنگره آمریکا در حال تهیه طرحی جهت مقابله با نیروهای مقاومت عراق هستند.

در این ارتباط، سی ان ان گزارش داده است که «برایان استیل»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا از طرحی نام برده که قرار است با افزوده شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی آمریکا نسبت به گروه های مقاومت عراق مقابله کند.

براساس این طرح قرار است وزارت دفاع آمریکا ملزم به گزارش‌دهی به کنگره درباره «تهدیدهای شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق» باشد.

این نماینده کنگره آمریکا در طرح خود مدعی شده که «ایران، بزرگترین حامی تروریسم است و قابل اعتماد نیست.»

طرح کنگره آمریکا برای مقابله با نیروهای مقاومت عراق/افشاگری بولتون در مورد ترور سردار سلیمانی/ مذاکرات لاوروف با سفرای اتحادیه اروپا درباره برجام/ تبادل آتش بین نیروهای سوریه و ترکیه در ادلب

برایان استیل همچنین در ادعاهای بی اساس خود افزود: باید ایران را پاسخگو کنیم و میزان نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه را به صورت کامل زیر نظر داشته باشیم.

ادعای این نماینده کنگره آمریکا علیه گروه‌های مقاومت عراق در حالی مطرح شده که سیاستمداران و مقامات عراقی با استناد به مصوبه پارلمان این کشور خواستار خروج نظامیان آمریکایی هستند.

افشاگری بولتون در مورد ترور سردار سلیمانی

 مشاور سابق و اخراجی کاخ سفید روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه خبری «فرانس ۲۴» به صراحت اظهار داشت که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از مدت‌ها پیش از زمان اصلی ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای انجام این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود.

بولتون در ادامه گفت: «من وارد جزئیات مربوط به [ترور سردار] سلیمانی نمی‌شوم اما وقتی شاهد عملیاتی هستید که نتایجی به همراه دارد؛ اینکه فکر کنید دستور این عملیات از چند روز قبل صادر شده، اشتباه است. برخی اوقات، برای انجام کارها از مدت‌ها پیش زمینه چینی می‌شود و زمان دقیق اجرا به شرایطی بستگی دارد که مربوط به حوادث چند روز پیش تر نیستند».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ هنگام تصمیم‌گیری در خصوص ایران بر اساس منافع شخصی خود و نه منافع ملی عمل می‌کرده یا خیر، گفت: «فکر می‌کنم او [ترامپ] در دوران رقابتهای انتخاباتی خود با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بسیار مخالف بود. من هم با آن توافق مخالف بودم و او با گذشت تقریباً ۱۵ ماه از ریاست‌جمهوری‌اش نتوانسته بود از آن توافق خارج شود».

طرح کنگره آمریکا برای مقابله با نیروهای مقاومت عراق/افشاگری بولتون در مورد ترور سردار سلیمانی/ مذاکرات لاوروف با سفرای اتحادیه اروپا درباره برجام/ تبادل آتش بین نیروهای سوریه و ترکیه در ادلب

بولتون در ادامه افزود: «فکر می‌کنم او می‌دید که این توافق در داخل ایالات متحده بسیار نامحبوب است، بنابراین، خوشحال بودم که از این توافق خارج شدیم. همزمان تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کردیم که اثر ویران‌کننده‌ای بر روی اقتصادشان داشت. همین هفته پول ایران به پایین‌ترین ارزش خود در برابر دلار رسید؛ اما همزمان ترامپ هنوز هم بر اساس این تصور که می‌تواند به توافق بهتری دست پیدا کند مشتاق به مذاکره با ایران است. به نظر من این با حقیقت فاصله دارد».

مذاکرات لاوروف با سفرای اتحادیه اروپا درباره برجام

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که “سرگئی لاوروف” رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور، روز چهارشنبه در مسکو، در مذاکراتی با روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سرپرست دفتر نمایندگی رسمی اتحادیه اروپا در روسیه، چشم انداز توسعه روابط روسیه و اتحادیه اروپا، غلبه بر عواقب همه گیری ویروس کرونا، روند اوضاع در لیبی، ونزوئلا و همچنین وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای با ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

لازم به یادآوری است، طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، روز گذشته “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه هم در جریان مذاکرات تلفنی خود با “انگلا مرکل” صدر اعظم آلمان بر بی فایده بودن اعمال فشار و تحریم‌ها بر مقامات تهران و همچنین لزوم تلاش‌های مشترک برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک بعد از خروج یکجانبه آمریکا از این توافقنامه مهم بین المللی که با تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفته، تأکید کرد.

تبادل آتش بین نیروهای سوریه و ترکیه در ادلب

منابع محلی به سایت العربی الجدید گفتند، نیروهای سوریه دست به حمله توپخانه‌ای علیه شهر سرمین در شرق ادلب زدند و نیروهای ترکیه نیز در شهرک المسطومه مواضع ارتش سوریه در شهر سراقب را هدف گرفتند.

نیروهای نظام سوریه مواضع شورشیان را صبح امروز در شهرک‌های الفطیره، کنصفره، سفوهین، فلیفل در حومه جنوبی ادلب هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.

طرح کنگره آمریکا برای مقابله با نیروهای مقاومت عراق/افشاگری بولتون در مورد ترور سردار سلیمانی/ مذاکرات لاوروف با سفرای اتحادیه اروپا درباره برجام/ تبادل آتش بین نیروهای سوریه و ترکیه در ادلب

نیروهای ترکیه و شورشیان سوری هم تجمعات ارتش سوریه را در کفرنبل و حومه آن در حومه جنوبی هدف حملات راکتی قرار دادند.

دیدار حفتر با هیأت آمریکایی و بررسی آتش‌بس در لیبی

برخی منابع نزدیک به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی گزارش دادند که حفتر روز چهارشنبه در دفتر خود در الرجمه (شرق لیبی) با یک هیأت عالی‌رتبه نظامی و سیاسی آمریکا دیدار کرد.

روزنامه سعودی «الشرق‌الأوسط» با اعلام این خبر به نقل از منابع نزدیک به حفتر این دیدار را «آخرین فرصت» برای دستیابی به توافق آتش‌بس توصیف کرد.

این روزنامه همچنین نوشت که اطلاعات غیررسمی بیانگر پیشنهاد آمریکا برای تخلیه منطقه هلال نفتی از وجود هر گونه نیروی نظامی و نظارت نیروهای اروپایی تحت نظارت سازمان ملل بر این منطقه است.

الشرق‌الأوسط همچنین به نقل از برخی منابع لیبیایی آگاه نوشت که با وجود آنکه زمزمه آغاز جنگ در لیبی به گوش می‌رسد اما مذاکرات محرمانه بین طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور متقاعد کردن حفتر و متحدان روسی آن برای عقب‌نشینی از سرت به سمت شهر أجدابیا در ازای عدم حمله نیروهای دولت وفاق ملی تحت حمایت ترکیه به سرت، در جریان است.

نیروهای دولت وفاق ملی از چند هفته پیش در اطراف شهر سرت واقع در ۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس مستقر شده و آماده حمله به این شهر هستند.

از سوی دیگر آمریکا به صورت آشکارا حفتر را به انزوا و اعمال مجازات‌های آمریکایی و بین‌المللی علیه او در صورت مخالفت با ازسرگیری تولیدات نفتی تهدید کرده است.

در همین ارتباط برخی منابع از تهدید جدید ترکیه برای هدف قرار دادن مقر حفتر در الرجمه در صورت وقوع درگیری با نیروهای دولت وفاق ملی، خبر دادند.

این منابع گفتند که «هواپیماهای جنگی ترکیه اخیرا مانورهای نظامی در سواحل لیبی انجام داده و هدف قرار دادن مقر نیروهای حفتر و حمله پیشدستانه به مرکز ارتباطات و دیگر اتاق‌های عملیات نظامی وابسته به آن را شبیه‌سازی کردند».